CARLBECK-KOMMITTÉN Översyn av utbildningen för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning Dir : 100
CARLBECK-KOMMITTÉN Utgångspunkter Utbildningen skall hålla hög kvalitet Kontakterna och samverkan mellan elever med och utan utvecklingsstörning skall öka
CARLBECK-KOMMITTÉN Kommittén skall föreslå Mål Innehåll Organisation Personalens kompetens
CARLBECK-KOMMITTÉN Parallella alternativ Särskolan och särvux kvar som egna skolformer Särskolan och särvux upphör som egna skolformer
CARLBECK-KOMMITTÉN En skola för alla Salamancadeklarationen Dakaröverenskommelsen FN:s konvention om barns rättigheter
CARLBECK-KOMMITTÉN Utbildningen idag Obligatoriska särskolan; träningsskola och grundsärskola Gymnasiesärskolan Särvux Inskriven i särskolan men placerad i grundskola eller gymnasieskolan
CARLBECK-KOMMITTÉN Skolverkets utvärderingar - särskolan Stor variation mellan kommuner Organisationsstrategier saknas Undervisningsstrategier saknas Specialpedagogisk kompetens saknas
CARLBECK-KOMMITTÉN Skolverkets utvärderingar - särvux Undervisningstiden är knapp De nationella kursplanerna används ej Kunskapsmålen nås i ringa omfattning Alltför små undervisningsgrupper Ringa arbetslivspraktik
CARLBECK-KOMMITTÉN Föräldrarnas val av skolform Flertalet föräldrar nöjda med sitt val oavsett skolform De som inte är nöjda upplevde valet som ett val från grundskolan Marginella förändringar och anpassning av undervisningssituationen för elev med utvecklingsstörning
CARLBECK-KOMMITTÉN Elevökningen Grundskolan alltmer teoretisk Kursplaneinnehåll och arbetssätt förändrat Införandet av målrelaterade betyg Resurser och nedskärningar i grundskolan Kompetens saknas i grundskolan Ökad ambition att testa och diagnostisera Fysiskt närmande mellan skolformerna
CARLBECK-KOMMITTÉN Särskolan och särvux kvar som egna skolformer Regelverket bör likriktas Öka möjligheter för samverkan mellan de bägge skolformerna Personkretsen bör tydliggöras Försöksverksamheten avseende föräldrarnas val bör ses över
CARLBECK-KOMMITTÉN Särskolan och särvux upphör som egna skolformer Förutsättningar för grundskola, gymnasieskola och komvux Förmåga att anpassa undervisning efter elevernas behov Hur tillvaratas särskolans kompetens? Vilka författningsändringar krävs?
CARLBECK-KOMMITTÉN Kommitténs arbetsformer Stor öppenhet och stimulera bred diskussion Medverkan på konferenser Samråda med andra kommittéer
CARLBECK-KOMMITTÉN Betänkandet Delbetänkande 1 april 2003 Slutbetänkande 1 oktober 2004
CARLBECK-KOMMITTÉN Sekretariatet Ulla Alexandersson, sekreterare Eva-Stina Hultinger, sekreterare Susanne Forssman, sekreterare