Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En bra ST-utbildning.
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Den nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Nya ST-regler - vad händer med geriatrikspecialiteten?
Exempel utifrån ett antal målområden
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
SPUR – vad är det? Utvecklingen av kvaliteten i läkares vidareutbildning Sveriges läkarförbunds och Svenska Läkaresällskapets stiftelse för utbildningskvalitet.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Övergripande studierektorsfunktionen Sörmland GRUNDUPPDRAG Huvuduppgifter för Övergripande studierektorerna är att på sjukvårdsledningens uppdrag skapa.
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
STUDIEREKTORER AT/ST Sörmland
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Förslag till ny specialistutbildning
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Medicinsk ansvarsfördelning i elevhälsan
Den individuella utvecklingsplanen
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
Detta är God Vård.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Övergripande ST-studierektor
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Katarina Hanseus, Barnhjärtcentrum, Lund
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Regionalt förbättringsarbete inom cancervårdkedjor Fredensborgs Herrgård
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Palliativ Medicin – ny specialitet! 1987 i Storbritannien 2010 i 17 länder + Finland, …, Sverige Utvecklingen av palliativ vård i landet korrelerar med.
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare Anna Sundberg och Frida Nobel.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Studierektorsinformation
Kvalitetsarbetet vid BTH
Palliativ vård och samordning
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Region Östergötland Om ST Vt-2016 Lovisa Farnebo, MD, PhD Övergripande ST-studierektor Överläkare ÖNH-kliniken.
Nya föreskrifter för ST - ännu nyare ST SOSFS 2015:18.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Övergripande ST-studierektor
Kvalitet i särskilt boende
Bedömningsmetoder.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Framtidens elevhälsa Stockholm september
Vad kan en gammal företagsläkare göra?
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Vägen till svensk legitimation och specialistkompetensbevis - EU/EES
Samordnad utveckling för god och nära vård
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare Anna Sundberg och Frida Nobel

Vem påverkar ST? Sjukvårdshuvudmän ST Staten Professionen Patienter Medborgare Media

Socialstyrelsen och läkarnas utbildning Grundutb. AT ST Fortbildning

Bakgrund Uppdrag till Socialstyrelsen att föreslå förändringar i specialitetsindelningen som i högre grad än tidigare tillgodoser sjukvårdens och patienternas behov av kompetens hos specialister. Uppdrag att föreslå kvalitetshöjande åtgärder i specialiseringstjänstgöringen.

Nya regler från 1 juli 2006 1. Specialiteterna har ändrats huvudsakligen avseende struktur (bas + gren + 2 tillägg) antal 2. Meriter från forskarutbildning får tillgodoräknas enligt närmare föreskrifter från Socialstyrelsen 3. Nationella rådet för specialiseringstjänstgöring (ST-rådet) har inrättats 4. Socialstyrelsen har fått i uppgift att stärka kvaliteten i ST på olika sätt

Socialstyrelsen ska med bistånd av ST-rådet utarbeta målbeskrivningar stödja sjukvårdshuvudmännen för att uppnå hög kvalitet i ST främja utbildning av handledare inom ST följa kvaliteten i ST utarbeta kriterier för utbildande enheter för att säkerställa att verksamheten har den bredd och inriktning som behövs för att erbjuda ST av hög kvalitet från 1 feb 2009 – specialitetsindelningen

ST-rådet En ordförande och sju andra ledamöter. Minst en på förslag av: Svenska Läkaresällskapet Sveriges kommuner och landsting Sveriges läkarförbund Universitet och högskolor genom Högskoleverket Socialstyrelsen

Ledamöter i ST-rådet Bo Lindblom, Socialstyrelsen, ordförande Göran Berg, Universitet och högskolor Hans Hjelmqvist, Läkarförbundet Anna Engström-Laurent, Läkaresällskapet Kerstin Sjöberg, SKL Ulf Kvist, SKL Heidi Stensmyren Nina Rehnqvist

För vem gäller nya ST? Gäller från och med 1 september 2008 Måste följas av alla som legitimerats från och med 1 juli 2006 Den som legitimerats till och med 30 juni 2006 kan följa nya eller gamla ST. Om gamla ST följs måste ansökan skickas in senast 31 december 2013

Föreskrifter och allmänna råd med målbeskrivningar Föreskrifterna med nya målbeskrivningar har tagits av professionen och Socialstyrelsen i samarbete.

Olika regler SOSFS 2008:17 Föreskrifter - ska Allmänna råd - bör Föreningarnas rekommendationer

Nytt med nya ST Handledningens kvalitet stärks Kontinuerlig bedömning av ST-läkaren Ökade dokumentationskrav Krav på extern granskning

Reglerna berör Vårdgivare Verksamhetschef Studierektor Handledare ST-läkare

Grunderna för ST Minst fem års heltidstjänstgöring under handledning

Tillgodoräkningsbar tid Semester Jourkompensationer

Tillgodoräkningsbar tid INTE föräldraledighet

Vårdgivarens ansvar Ge direktiv och se till att det finns dokumenterade rutiner så att ST kan genomföras och utvärderas.

Tjänstgöring och utbildningsprogram Vårdgivarens ansvar Tillgång till en studierektor Studierektorns kompetens Studierektorns uppgifter

Tjänstgöring och utbildningsprogram Verksamhetschefens ansvar Handledare Utbildningsprogram

Allmänna råd om tjänstgöring och utbildningsprogram Kurser bör kvalitetsgranskas. Tillgång på specialistläkare/andra medarbetare bör motsvara behov. Verksamheten bör vara allsidig, lokaler och utrustning tillräckliga. Tillgång till intern och extern utbildning, tid för självstudier samt möjlighet att delta i forsknings- och kvalitetsutvecklingsarbete.

Vi undrar Har ni utbildningsprogram idag? Hur ser de ut och hur används de? Problem?

Handledning och instruktioner All ST ska genomföras under handledning. Skillnad mellan handledning och instruktion.

Handledning och instruktioner Handledningen bör ges regelbundet och med största möjliga kontinuitet. Handledaren ska ha specialistkompetens i avsedd specialitet samt ha genomgått handledarutbildning. Krav på handledarutbildning fr o m 1 sep 2010. Handledarutbildning bör innehålla handledning, pedagogik, kommunikation och etik.

Vi undrar Hur ser handledningen ut idag vid er klinik? Hur gör ni vid tjänstgöring på annan klinik? Problem?

Dokumentation, bedömning och utvärdering Ökade krav i syfte att kontinuerligt bedöma ST-läkarens kompetens och vid behov förbättra utbildningsprogram och utbildningsinsatser. Fler som bedömer ST-läkarens kompetens. Ökat krav på ST-läkaren avseende dokumentation. Bättre underlag för prövning av ansökan.

Dokumentation, bedömning och utvärdering Verksamhetschefens ansvar Se till att en fortlöpande bedömning av ST-läkarens kompetensutveckling görs regelbundet utifrån målbeskrivningen och utbildnings-programmet. Kompetensutvecklingssamtal bör hållas och dokumenteras.

Dokumentation, bedömning och utvärdering ST-läkarens ansvar Att med stöd av handledare fortlöpande dokumentera uppnådd kompetens. Kompetensutvecklings- och handledarsamtal bör dokumenteras

Dokumentation, bedömning och utvärdering Handledarens ansvar Bör fortlöpande stödja och vägleda samt bedöma ST-läkarens kompetensutveckling. Samtal bör dokumenteras. Bedömningen bör: göras med kända metoder göras internt inom verksamheten omfatta alla aspekter av ST och alla mål

Dokumentation, bedömning och utvärdering Vårdgivarens ansvar Extern granskning Vad ska granskas?

Sammanslagna specialiteter Särskilda bestämmelser för sammanslagna specialiteter. Dubbla verksamhetschefer och dubbla handledare.

Tilläggsspecialiteter Akutsjukvård Smärtlindring Baser som kan ligga till grund för specialistkompetensbevis anges i föreskrifterna.

Utlandstjänstgöring Del av utbildningsprogram Handledning Intyg Måluppfyllelse

Forskarutbildningsmeriter Målbeskrivningens krav uppfyllda Doktorsexamen

Målbeskrivning Framtagna tillsammans med specialitetsföreningarna Slutgiltigt beslutade av Socialstyrelsen

Målbeskrivning Övergripande kompetensdefinition Delmål

Övergripande kompetensdefinition Definition av kompetensområdet Kompetenskrav för medicinsk kompetens Kompetenskrav för kommunikation, ledarskap samt medicinsk vetenskap och kvalitetsarbete – gemensamma för alla målbeskrivningar Utbildningsstruktur

Delmål

Gemensamma kompetenskrav Kommunikation Ledarskap Medicinsk vetenskap och kvalitetsarbete

Gemensamma kompetenskrav Kommunikation Den jämlika och ansvarstagande patienten Genus och mångfaldsaspekter Interprofessionella relationer Pedagogisk förmåga Professionellt förhållningssätt och etik Egen kompetensutveckling

Gemensamma kompetenskrav Ledarskap Medarbetarskap Handledarskap Systemkunskap

Gemensamma kompetenskrav Medicinsk vetenskap och kvalitetsarbete Medicinsk vetenskap Förbättrings- och kvalitetsarbete Folkhälsa och prevention

Delmål

Vi undrar Deltar ST-läkaren i klinikens kvalitetsarbete idag? Om inte, hur kan ni skapa möjligheter för detta?

Vilka intyg krävs? Klinisk tjänstgöring Auskultation (när alternativ till tjänstgöring) Kurs Skriftligt individuellt arbete enligt vetenskapliga principer Kvalitets- och utvecklingsarbete

Ansöknings- och godkännandeprocessen Fler intyg än tidigare ska bifogas ansökan till Socialstyrelsen. Socialstyrelsen ska inhämta yttrande från externa bedömare vid prövning av ansökan.

Externa bedömare Externa bedömare utses av Socialstyrelsen på förslag av professionen.

Tack för er uppmärksamhet! st@socialstyrelsen.se Anna Sundberg 0752 47 37 07 Frida Nobel 0752 47 34 89