Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Staten och det civila samhällets organisationer
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Vetenskaplig Metod.
Förmågor & Centralt innehåll
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
En fördjupning i en samhällsfråga
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenska p Svenska p.
Betyg och förmågor.
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Kunskapskrav och matriser
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Förmågor och centralt innehåll
Reseproduktion och försäljning
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
KÄLLKRITIK.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Aktiviteter och upplevelser
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Att lära sig att analysera
Marknadsföring och försäljning
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Massmedia.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Flyktingfrågan.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Nationer, ideologier och folkmord genom
Europeiska Unionen Organisation och verksamhet. Koppling till innehåll och kunskapskrav Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
EKONOMI. Hur påverkar din familj samhällets ekonomi? Hur påverkar samhällets ekonomi din familj?
FINANSMARKNADER Med fokus på kreditmarknaden. CENTRALT INNEHÅLL OCH KUNSKAPSKRAV Centralt innehåll  Finansiella marknader i den internationella ekonomin.
Välkommen till svenska 1
Psykologi Introduktion.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Varför läser ni religionskunskap?
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Politiskt deltagande Sammanfattning.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Kvinnohistoria Strukturperspektiv.
Presentationens avskrift:

Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor analys, metod, källkritik och tolkning

Innehåll: SAMHÄLLSFRÅGOR Mål Innehåll Kunskapskrav Kunskaper om demokrati och de mänskliga rättigheterna såväl de individuella som de kollektiva rättigheterna, samhällsfrågor, samhällsförhållanden samt olika samhällens organisation och funktion från lokal till global nivå utifrån olika tolkningar och perspektiv. Kunskaper om historiska förutsättningars betydelse samt om hur olika ideologiska, politiska, ekonomiska, sociala och miljömässiga förhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer. Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån olika demokratimodeller och den digitala teknikens möjligheter. Mediers innehåll och nyhetsvärdering i samband med frågor om demokrati och politik. Eleven kan översiktligt/utförligt/nyanserat redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. I sin analys förklarar eleven enkla/komplexa samband och drar enkla//välgrundade/ nyanserade slutsatser om likheter och skillnader mellan olika samhällens organisation. Dessutom kan eleven dra enkla/välgrundade/ nyanserade slutsatser om hur nutida samhällsförhållanden, exempelvis arbetslivets utveckling, påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer. Arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Arbetsmarknadens parter, deras olika roller och betydelse för samhällsutvecklingen. Arbetsmarknadens sätt att fungera, anställningsvillkor. Folkrätten i väpnade konflikter. Den internationella humanitära rätten och skyddet för civila i väpnade konflikter.  De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter. Eleven kan också översiktligt/utförligt/nyanserat redogöra för de mänskliga rättigheterna. Privatekonomi. Hushållets inkomster, utgifter, tillgångar och skulder. Konsumenträtt samt konsumtion i förhållande till behov och resurser. Hur privatekonomin påverkas av samhällsekonomiska förändringar. Eleven kan översiktligt/utförligt/nyanserat redogöra för individens rättigheter och skyldigheter i rollen som konsument, förhållandet mellan hushållets inkomster och utgifter, tillgångar och skulder samt för sambanden mellan den privata ekonomin och samhällsekonomin.

Analys, Metoder, källor och tolkning Mål Innehåll Kunskapskrav Förmåga att analysera samhällsfrågor och identifiera orsaker och konsekvenser med hjälp av samhälls-vetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder. Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera någon/några/flera orsak(-er) och konsekvens(-er). Eleven kan ge välgrundade argument för sina ståndpunkter och värderar med enkla omdömen andras ståndpunkter. Eleven kan analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. I sin analys förklarar eleven komplexa samband och drar slutsatser om enkla/välgrundade/nyanserade likheter och skillnader mellan olika samhällens organisation. Dessutom kan eleven dra enkla/välgrundade/ nyanserade slutsatser om hur nutida samhällsförhållanden, exempelvis arbetslivets utveckling, påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer. I analysen diskuterar eleven översiktligt/utförligt/nyanserat orsakerna och konsekvenserna samt möjliga lösningar på samhällsfrågorna. Förmåga att söka, kritiskt granska och tolka information från olika källor samt värdera källornas relevans och trovärdighet. Metoder för att kritiskt bearbeta information, (till exempel källkritik). I arbetet med samhällsfrågor kan eleven med (viss) säkerhet söka, granska och tolka information från olika källor samt göra reflektioner om källornas relevans och trovärdighet. Förmåga att uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer. Eleven kan, med (viss) säkerhet och på ett strukturerat sätt, uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer samt formulera sig självständigt i förhållande till källorna.