Guö 2006-05-03. Disposition Pass 1 Dagsläget Biblioteksmodeller Pass 2 Strategifrågor Metodfrågor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Kan vi konkurrera med Google? Hur ett discoverytverktyg kan förändra användningen av biblioteken. -Lisa Carlson.
Tillgänglig läsning - en mänsklig rättighet
Kultur för alla – gäller det mig
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Ett arbete med att etablera
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Parförhållande eller What’s in it for me?
Näringsdepartementet Hur kan den kommande innovationsstrategin för Sverige stödja internationalisering? Sara Modig Nationella Klusterkonferensen Karlstad.
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Framtidsbilder från livet i Norrbotten Områden som Kraftsamlingarnas deltagare har pekat ut Unga Jämställdhet Mångfald Integration Självbilden som.
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Nyttan med databaser? Mediadag
Varför bibliometri? Skälet till detta seminarium
Om projekten Koha och Digital delaktighet Viktor Sarge, Utvecklare – Digitala biblioteksmiljöer 31 mars 2011.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
1 Forskning & Utveckling Hannie Lundgren EU-plattformsmöte 29 april.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Utmaningar i en digital tid
Välkomna till en dag om eArkiv
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Det digitala kulturarvets framtid Norvalla, Vörå
Cecilia Stiernstedt Anna-Klara Ehn Ericson
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Bibliotekslagen En ny roll för biblioteken
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Hur man skapar engagemang och resultat Möjligheternas arbetsplats Kulturförvaltningen i Värnamo.
Ett friskare Sverige! En kort betraktelse över Miltonutredningen (SOU 2006:100) med särskilt fokus på barn och unga...
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Projekt A Från teori till praktik Vad hände med Projekt A? Och varför?
Välkomna!. En dag på biblioteket 2500 besökare – vad gör ni? Läser tidningar o tidskrifter Deltar i medspråkargrupp Pluggar Lånar Lyssnar på ett bokprat.
Samling och utbud Vårgårda Samling och utbud Beståndet och dess utveckling Vad har vi i våra fysiska och digitala hyllor? Är det vad våra brukare.
Innovationsupphandling - ett verktyg för problemlösning
Strategiska perspektiv på verksamheten
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Daniel Andersson Maria Ekendahl. Alla bibliotek kan bidra efter förmåga Ett bibliotek kan visa upp mycket mer än det själv producerar genom samverkan.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Skolutveckling genom aktionsforskning
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Välkommen VIRTUELLA REFERENSTJÄNSTER, LUND, 19 MAJ 2016.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Från Kalix till Ystad observationer på folkbibliotek
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Malin Utter Kultur i Väst
NYTT BIDRAG FÖR MUSIK- OCH KULTURSKOLOR
Samordningsförbundet
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
Sofia Kialt projektledare​
– tala eller tiga Catharina Isberg, bibliotekschef, Helsingborg
Competence Academy – Public Sector
Digitalt först med användaren i fokus
Ledarskap och organisatoriska mellanrum
Digitalt först med användaren i fokus
Presentationens avskrift:

Guö

Disposition Pass 1 Dagsläget Biblioteksmodeller Pass 2 Strategifrågor Metodfrågor

Bibliotekens utmaningar utgångspunkter Biblioteken växte fram i samspel med omgivningen I detta samspel tilldelas biblioteken vissa funktioner Ändrad omgivning, ändrat samspel ändrade funktioner

Klassiska svenska talsbiblioteket Bruksortsbiblioteket Underskott på information, formell utbildning, jämlikhet… Biblioteken ger mycket framgångsrikt bidrag till att lösa dessa problem Idag gnisslar det – kurvor pekar åt fel håll

Hur ser trendmässiga bilden ut Nationellt tenderar nedanstående resultat att minska Lån och besök(2000- talet) Läsvanor Personal ”svåra frågor” Biblioteksenheter Särskilda tjänster Bokbussar, tidskrifter Nationellt tenderar nedanstående resultat att öka Driftskostnader Internetuppkopplingar Användning av hemsidor Antalet databaser tillgängliga för allmänheten Digitala medier

Biblioteksmodeller Klassisk Organisation Kompetens Utvecklingsstrategi Mentalitet Karakteristiska Modern Organisation Kompetens Utvecklingsstrategi Mentalitet Karakteristiska

Organisation Klassisk Hierarkisk Avdelningar Stabil Klar yrkesidentitet Modern Platt Team Rörelse Oklar yrkesidentitet

Mentalitet Klassisk Sluten Avvaktande Hot 110 % Undervisa Modern Öppen Initiativ Möjligheter 90 % Läroprocesser

Utvecklingsstrategi Klassisk Mer resurser Inifrån och ut Missionera Färdiga lösningar Marknadsföring Modern Skapa resurser Utifrån och in Diskutera Dialog Kommunikationsstrat egi

Karakteristiska Klassisk Långsam Icke-reflekterande Husväggar Besökare Modern Snabb Reflekterande Global Slutanvändare

Kompetens Klassisk Hantverk Rutiner Taktiska Huset Katalogisera/klassific era ”Expert” Modern Handledning Projekt Strategier Samhället IA och KM Både-och

Biblioteksmodeller Klassisk Organisation Kompetens Utvecklingsstrategi Mentalitet Karakteristiska Modern Organisation Kompetens Utvecklingsstrategi Mentalitet Karakteristiska

Dagens utmaning Klara övergången från klassiska modellen till den moderna Biblioteken söker idag sitt svar på dagens underskott Gör biblioteken någon skillnad? Vilken då? Google, Wikipedia…

Lite om strategier Nyformulera Nykoppla Översätta

Nyformulera verksamheter Barn och ungdom Uppsökande Litteraturen Lokaler …

Nykoppla Folkhälsa Integration Innovation Lärande …

Översätta Kunskaper utanför biblioteket Erfarenheter från andra yrkesområden Omvärldskunskap Omsätta omvärldskunskap i konkreta förändringsprocesser

Metod Svara på frågan: vad driver biblioteksutveckling? Preliminära svar; Dialog Tre kärnrelationer: Bibliotekarien och samlingen Bibliotekarien och besökaren Bibliotekarien och lokalsamhället

Fusion eller fission Fusion Kulturhus Turistbyrå Lärcentrum VLC Medborgarkontor Apotek Utskänkning, vallokal… Fission Utbildning till lärcentrum Information till Rådhuset Kultur till kulturhuset

Dialogens betydelse Dialogen är en tvåvägskommunikation Dialogen kräver öppenhet Dialogen kräver kompetens Dialogen kräver analytisk förmåga Dialogen med besökare och lokalsamhälle är basen för biblioteksutvecklingen.

Konsekvenser av en dialogorienterad verksamhet Instrumentell kunskap kompletteras med taktisk och strategisk Yrkesrollen Kompetensen Lokalanvändning Samlingar

Lite konkreta startpunkter Kunna mäta framväxten av det nya biblioteket Automatisering – kampen om de frigjorda resurserna Ut ur biblioteken – yrkesrollen i samspel Samarbete över kommungränser Och inom kommungränser

Tack för mig!