NORDISKT NÄTVERK FÖR VUXNAS LÄRANDE www.nordvux.net 2014-11-13 Validering inom folkbildning Helsingfors 2014-11-17.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
Sv Erasmus+ EU:s nya program för utbildning, ungdom och sport Carina Hammar.
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Ulf P Andersson GMV
VÄRLDENS SKILLNAD.
Beredningen för integration och mångfald
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Christina Jansson
EU:s åtta nyckelkompetenser
En sammanhållen etableringskedja
Icke formellt lärande Projekt MODD.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Born Globals – nystartade, innovativa och internationella
OWN LOGO CREATING THE MOBILE FUTURE Erik Stenberg, 14 Oktober 2009.
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
Regional digital agenda för Östergötland
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Stora additionstabellen
Joint Master of Leadership in LIS - läget 9/08 Evighetsprojektet Nordisk magister i biblioteksledarskap Gunilla Widén-Wulff Informationsförvaltning / ÅA.
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1.
Vart femte år är det val till Europaparlamentet Valdagen är den 25 maj 2014 Din röst är viktig! Europaparlamentsvalet 25 maj PRO © Claes.
Yrkeslärarnas roll i det svenska utbildningssystemet några reflektioner från Stefan Skimutis Myndigheten för yrkeshögskolan.
Marianne Feldt Christina Jansson. Transfer of Innovation (Vidareutvecklingsprojekt) Vidareutveckla och implementera en metod, ett verktyg eller liknande.
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
How to learn a Second Language?
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Socialt engagemang och entreprenöriellt handlande Fil.dr. Malin Gawell Illustration: Jeanette Wahl Malin Gawell, Estradföreläsning 11 december 2007.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics, www
Outline för dagens övning
Tänka nytt eller har vi tänkt färdigt?
Nätverk i ett globalt perspektiv Martin Granholm
FOXPOPULI Introduktion av deltagare – ice breaking och lära känna varandra “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Gothenburg.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
Specialister på IT-arbetssätt.
CV & ANSÖKNINGSBREV Per Arvidsson Lina Landström KARRIÄRCENTRUM
Vägledning och nätverk för vuxnas lärande inom nordiskt samarbete Carola Bryggman Regionförvaltningsverkens svenska enhet för bildningsväsendet.
Samhällsentreprenörskap/ socialt entreprenörskap på Malmö högskola Stadshuset Malmö 26 februari Fredrik Björk, Urbana Studier.
18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning.
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Partnerskapsträff kring den svenska vuxenutbildningsservicen & läroavtalsverksamheten
Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 1 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Validering av lärande OCN-metoden som en del av Lärlingsspåret.
Regionförbundet i Kalmar Län
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Helena Lindgren 1 Projektspecifikation LÄS DEN NOGA FLER ÄN EN GÅNG.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
CHARTS Interreg IVC KULTURFORUM 23 NOVEMBER 2012 Tomas Olsson.
Motivation is the direction and intensity of effort
Esther nätverk Styrgrupp Representanter från varje samarbetspartner Arbetsutskott Esthers kompetenscentrum Många olika arbetsgrupper Esther coacher ny.
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Leonardo da Vinci Det europeiska samarbetet inom yrkesutbildning och kompetens- utveckling.
Presentation Alumnstudie 2015 Examinerade från masterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap JMK/IMS Birgitta Fiedler, Department of.
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Valmöjligheter T5 FEK 30 HP eller NEK 30 HP NEK AFFÄRSRÄTT/FEK FEK
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
Företagsekonomi termin 5
Företagsekonomi termin 5
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Presentationens avskrift:

NORDISKT NÄTVERK FÖR VUXNAS LÄRANDE Validering inom folkbildning Helsingfors

Validering inom folkbildning NORDISKT NÄTVERK FÖR VUXNAS LÄRANDE Varför en sådan arbetsgrupp? Deltagare? Uppdrag? Hur långt har vi kommit? Vad mer ska göras? Ert bidrag!

Validering inom folkbildning NORDISKT NÄTVERK FÖR VUXNAS LÄRANDE Validering inom folkbildning Helsingfors Minna, Marit, Hulda, Göran, Randi och Asta

Fyra av Eus nyckelkompetenser NORDISKT NÄTVERK FÖR VUXNAS LÄRANDE Lära att lära (oppimistaidot) Social och medborgerlig kompetens (sosiaalisuus ja kansalaisuus) Initiativförmåga och företagaranda (aloitekyky ja yrittäjyys) Kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer (tietoisuus kult- tuurista ja kultt. ilmaisumuodot)

“Bonuskompetenser” NORDISKT NÄTVERK FÖR VUXNAS LÄRANDE Ledning + att leda sig själv (johtaminen + itsensä johtaminen) Kreativitet (luovuus), entreprenörskap (yrittäjyys), innovation Kompetens att välja Demokratisk kompetens Mångfaldskompetens (monimuotoisuuteen ja – arvoisuuteen liittyvät taidot)

”Bonuskompetenser” NORDISKT NÄTVERK FÖR VUXNAS LÄRANDE Samarbetsförmåga (yhteistyökyky) Ansvarstagande (vastuunkanto) Lärande och utveckling (oppiminen ja kehittyminen) Organisations kompetens (arbetsliv, resurser, teknologi)

Validering inom folkbildning NORDISKT NÄTVERK FÖR VUXNAS LÄRANDE ”Bonuskompetens” Sense of initiative and entrepreneurship (3) Cultural awareness and expression (4) Social and civic competences (2) Learning to learn (1) Ledelse + selfledelse /Management + self management x xx Creativity, entrepreneurship, innovation xx Valgkompetens / Choice competence x x Democratic competence, diversity competence, ability to co-operate, take responsibility xx Learning and development x Organisational competens (world of work, resource, technology x x

Validering inom folkbildning NORDISKT NÄTVERK FÖR VUXNAS LÄRANDE Diskutera: Bonuskompetenser – finns bättre ord? Är våra föreslagna kompetenser relevanta och användbara? Går dessa att värdera eller är det bättre att enbart synliggöra? ??