NORDISKT NÄTVERK FÖR VUXNAS LÄRANDE Validering inom folkbildning Helsingfors
Validering inom folkbildning NORDISKT NÄTVERK FÖR VUXNAS LÄRANDE Varför en sådan arbetsgrupp? Deltagare? Uppdrag? Hur långt har vi kommit? Vad mer ska göras? Ert bidrag!
Validering inom folkbildning NORDISKT NÄTVERK FÖR VUXNAS LÄRANDE Validering inom folkbildning Helsingfors Minna, Marit, Hulda, Göran, Randi och Asta
Fyra av Eus nyckelkompetenser NORDISKT NÄTVERK FÖR VUXNAS LÄRANDE Lära att lära (oppimistaidot) Social och medborgerlig kompetens (sosiaalisuus ja kansalaisuus) Initiativförmåga och företagaranda (aloitekyky ja yrittäjyys) Kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer (tietoisuus kult- tuurista ja kultt. ilmaisumuodot)
“Bonuskompetenser” NORDISKT NÄTVERK FÖR VUXNAS LÄRANDE Ledning + att leda sig själv (johtaminen + itsensä johtaminen) Kreativitet (luovuus), entreprenörskap (yrittäjyys), innovation Kompetens att välja Demokratisk kompetens Mångfaldskompetens (monimuotoisuuteen ja – arvoisuuteen liittyvät taidot)
”Bonuskompetenser” NORDISKT NÄTVERK FÖR VUXNAS LÄRANDE Samarbetsförmåga (yhteistyökyky) Ansvarstagande (vastuunkanto) Lärande och utveckling (oppiminen ja kehittyminen) Organisations kompetens (arbetsliv, resurser, teknologi)
Validering inom folkbildning NORDISKT NÄTVERK FÖR VUXNAS LÄRANDE ”Bonuskompetens” Sense of initiative and entrepreneurship (3) Cultural awareness and expression (4) Social and civic competences (2) Learning to learn (1) Ledelse + selfledelse /Management + self management x xx Creativity, entrepreneurship, innovation xx Valgkompetens / Choice competence x x Democratic competence, diversity competence, ability to co-operate, take responsibility xx Learning and development x Organisational competens (world of work, resource, technology x x
Validering inom folkbildning NORDISKT NÄTVERK FÖR VUXNAS LÄRANDE Diskutera: Bonuskompetenser – finns bättre ord? Är våra föreslagna kompetenser relevanta och användbara? Går dessa att värdera eller är det bättre att enbart synliggöra? ??