Wittgensteins Språksyn Ludwig Wittgenstein 1889-1951.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De eviga frågorna behöver ett svar
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Vad är studiehandledning?
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Sumererna i södra Mesopotamien
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Skriftspråksförändringar
Härnöstudier.
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Närvaro!!.
Vetenskaplig Metod.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Mål och betygskriterier
Att bygga en fungerande webbplats
Strukturering av domänkunskap för pedagogiska tillämpningar
Arbetsplan för skolbiblioteket
Lokal pedagogisk planering
Syftet med en personlig handlingsplan
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen. PerUllaIngaEgon Per börjar slå med två sexsidiga tärningar. Han får 5 och 2. Gränsvärdet.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Konsten att spelleda Spelledarens uppgift. Vad är en spelledare? En spelledare är, enkelt uttryckt, den person som leder ett rollspel. Han eller hon utgör:
Svenska p Svenska p.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Presupposition gemensam kunskap som inte behöver påstås eller förklaras förutsatt information - bakgrundsantaganden konventionaliserade bärare av implicit.
Finansförbundets motionsskola.
© Steve Wretman & Helena Moreau
ArgumentationsanalysI 1. Semantiken erbjuder oss verktyg med vars hjälp vi kan: (i) uttrycka oss tydligare (när situationen så kräver), (ii) undvika missförstånd.
Workshop inför Projektet
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Programmering B PHP Lektion 3
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Semantik Orden och deras betydelse (Sema = tecken på grekiska)
Etik Moral Filosofi.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Mission → Uppdrag Diakoni → Tjänande Kyrkan i världen – varför internationell mission och diakoni?
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Språkstöd på modersmål för att medvetandegöra sitt eget lärande
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Kap 11 Språk Kap 11
Semantik Vaghet: Många ord eller begrepp har oklara gränsdragningar.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
7 1 Programmerare vs. Designers Sus Lundgren. 7 2 Programmerare vs. Designers Sus Lundgren.
Formell logik Kapitel 9 Robin Stenwall Lunds universitet.
om företaget där du gör din praktik!
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Debattartikel.
Bäst uppfinningarna!. Teknik och fysikaliska begrepp ha kunskaper om användning av naturvetenskap och teknik i samhället kunna beskriva några vardagliga.
Personligt brev.
1 Semantik – introduktion Semantik = läran om mening Tvärvetenskapligt filosofi lingvistik psykologi AI Lingvistik motsägelser mångtydighet metaforer Filosofi.
Men vad är ’fri vilja’ för något?
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Att skriva brev och mejl till uppgiftslämnare Agneta Häggström, Försäkringskassan Karin Hansson,
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
Språk och makt. Språk är makt Inre spegel IdentitetVärld.
LOGIK OCH SPRÅKFILOSOFI
Novellanalys.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Wittgensteins Språksyn Ludwig Wittgenstein

Den tidiga Wittgenstein Tractatus Logico-philosophicus 1921 Bildteori om språklig mening Språkliga satser avbildar världen Tractatus språk = idealt språk Språket består av satser (abstrakta)

Den senare Wittgenstein Philosophische Untersuchungen 1953 (efter hans död) Språket liknas med ett spel. Språkspel Språket består av yttranden i konkreta kontexter.

Mening En förklaring som medför att yttrandet förstås. Klargöra konstituenter i kontexten som medför att yttrandet inte längre är förbryllande.

Yttrandets kontext –Språklig –Utomspråklig

Språklig förståelse = att förstå ett yttrande = att handla på rätt sätt = att kunna fortsätta språkspelet Missförstånd / oförståelse = att inte veta vilket det rätta sättet att handla är = att inte kunna fortsätta språkspelet

Om missförstånd eller förbryllelse uppstår så är det ett problem som måste lösas eller redas ut innan man kan gå vidare

Sändaren och mottagaren visar förståelse genom att handla i enlighet med språkets regler. Att förstå blir då att kunna fortsätta språkspelet. Att handla i enlighet med språkets regler innebär inte att man ska kunna formulera dessa.

Mening hos en sats? Alla möjliga yttranden som satsen kan användas i.

Språkregler (två versioner) Regler för språket som ett självständigt (abstrakt) system. Regler för yttranden i konkreta kontexter i samband med att man håller på med någon aktivitet eller verksamhet.

Språkregler kontextberoende men intersubjektiva Inlärning av språkregler genom tillämpning Utvecklig av språket genom uppfinning av nya språkspel och nya språkregler (”Making up the rules as you go along”) Att hitta på reglerna under spelets gång

Så länge samspelet fungerar, fungerar också språket. Språkspelets regler utstakas och modifieras genom att man prövar språkreglerna i samspelet.

Språkregeln för ett uttryck in en typ av kontext måste med nödvändighet förändras då språkspelet utvidgas till att omfatta fler uttryck och fler kontexter.

Att beskriva ett språkspel 1) språkspelets uttryck 2) kontexter i vilken uttrycken kan användas som yttranden 3) språkspelets regler

Fullständig beskrivning omöjlig! Möjlig – fragmentariska / partiella beskrivningar av språkspel för vissa syften.

Att lära sig sitt modersmål Översättningsteori om mening? Nej! Det första språkspel vi kan behärska måste vara det första språkspel vi lär oss spela med i. Inlärning innebär att vi deltar i ett samspel.

Det finns ingen bestämd slutpunkt eller tröskel utan det är en gradvisövergång från att inte behärska alls till att behärska lite grann till att behärska bättre och bättre. Men processen tar aldrig slut, man lär sig sitt modersmål så länge man lever.

Att behärska sitt modersmål innebär att förstå och kunna göra sig förstådd i den aktuella närgruppen, d v s att kunna spela med i de språkspel som spelas utan att göra sig skyldig till alltför många misstag.

Referenser Wittgenstein (1921) Tractatus logico- philosophicus (i översättning av Anders Wedberg) Wittgenstein (1951) Philosophische Untersuchungen (Filosofiska undersökningar i översättning av Anders Wedberg) Svensson, Gunnar (1978) Språk, spel och filosofi: Några grundteman i den senare Wittgensteins tänkande. Akademilitteratur.