Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

LOGIK OCH SPRÅKFILOSOFI

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "LOGIK OCH SPRÅKFILOSOFI"— Presentationens avskrift:

1 LOGIK OCH SPRÅKFILOSOFI
Strukturer för tänkandet Källorna för detta avsnitt är förutom Klockars et.al. Glock, Hans-Johann (1996) A Wittgenstein Dictionary. Oxford: Blackwell. och matematikboken Ellips kurs 11. Talteori och logik. samt Internet angående Wittgensteins elever. Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

2 Argument argument är ett påstående som kan tänkas ge stöd åt ett annat påstående ett bra argument har följande kännetecken: det finns goda grunder för argumentets sanningsenlighet; argumentet är säkrare kunskap än det vi vill bevisa genom argumentet det finns ett logiskt samband mellan argumentet och det som ska bevisas med det Ge exempel på dåliga argument. _____________________________________________________________________ Hitta på argument för att stöda dessa två, varandra motsägande, påståenden. Vargarna bör utrotas från Finland. Vargarna bör beskyddas i Finland. __________________________ _________________________________ Repetera induktion och deduktion från Verkligheten 2, s. 4. induktion_____________________________________________________________ deduktion_____________________________________________________________ Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

3 Argumentation om något påstående ska kunna användas som stöd för ett annat påstående, måste det kanske stödas av ett annat påstående ofta bildas det långa påståendekedjor det är viktigt att kunna utföra regress, eller att gå bakåt i påståendekedjan Men kan regress pågå i all oändlighet utan att slutledningens trovärdighet lider? Utför en regress på följande påstående: ”Det finns mjölk i kylskåpet.” (Vi antar att det är sant.) Hur vet du att... _____________________________________________________________________ Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

4 Logik logik är (det i språket förankrade tänkandets) matematik, som fäster uppmärksamheten vid sanningsvärdet i ekvationen konnektiven i satslogik är negation (inte) ¬, disjunktion (eller) ⋁, konjunktion (och) ⋀, implikation (om-så) → eller ⊃, ekvivalens (”lika värde”) ↔ sant betecknas S eller 1, falskt F eller 0 operatorerna i predikatlogik (mängdlärans språk) är förutom de ovannämnda konnektiven även kvantorerna (alla) ∀ och (några)∃; man använder parenteser { } runt satsen samt likhetstecken = inom mängdläran används operatorerna union (eller) ⋃, snitt (och) ⋂ samt tom mängd ∅; dessutom kan användas <, ≤, >, ≥ logiken är abstrakt och konkretiseras ibland med språkliga exempel, men det är inte nödvändigt logiken är en komplicerad vetenskap, men i centrum för alla slutledningar Observera att Booleska operatorer används i informationssökning på bibliotek, så de kan vara bra att kunna. Vilka är de och hur används de? _____________________________________________________________________ Försök logga in på något biblioteksnätverk och använda operatorerna i informationsökning. Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

5 Exempel Modus ponens (en slutledningsregel): (p.(p ⊃ q)) ⊃ q.
Läses: P händer. (om p händer så händer q) alltså q händer. sanningstabell med möjligheter för S, F pq SS FS SF FF Mängdlära: p ⋃ q, p ⋂ q Hitta på ett språkligt exempel som illustrerar Modus ponens. _____________________________________________________________________ Gör sanningstabeller på p⊃ q svar och p¬ q svar Rita en bild som illustrerar exemplet p ⋃ q och p ⋂ q från mängdlära (som strikt taget inte är logik, men använder operatorerna på samma sätt). Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

6 Språkfilosofi språkfilosofi är ett område där man undersöker hur språket och tänkandet fungerar språkfilosofi har anknytning till logik Vad kan vi säga med språket? Kan jag hitta på ett privat språk? Hur använder vi språket? Vad innebär förståelse? Vilken är din åsikt om privata språk? _____________________________________________________________________ Vad innebär förståelse? Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

7 ”Tidige Wittgenstein”
Ludwig Wittgensteins ( ) verksamhet kan delas i två perioder: äldre och nyare Tractatus Logico-philosophicus (1922) summerade hans tankar om språket: När vi talar, följer vårt tänkande ett komplicerat system av exakta regler, som kan analyseras. Det enskilda ordets och den enskilda satsens mening är beroende av den språkliga helhet den används i. (Min kursivering.) Satsen är en bild av verkligheten. Grammatiken är inte en kausal mekanism. Att tala ett språk är en verksamhet. ”Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen.” Efter detta svårförståeliga lilla storverk, drog Wittgenstein sig tillbaka för en tid och arbetade som lärare vid ett lågstadium Slå upp Tractatus på nätet. Hur är boken skriven? Förstår du något? _____________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________ (Obs att M.A. Numminen har sjungit Tractatus. Kolla gärna något klipp på Youtube!) Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

8 ”Sene Wittgenstein” Wittgenstein blev dock kritisk mot sina tidigare uppfattningar och återvände till att skriva och undervisa filosofi i Cambridge Georg Henrik von Wright var hans elev och blev hans efterträdare Andra elever G.E.M. (Elizabeth) Anscombe, Rush Rhees, Peter Geach, har annars inspirerat många I Philosophische Untersuchungen, som utgavs postumt, presenterar Wittgenstein sin nya idé om språkspel; den tidigare analogin om språket som en kalkyl ersattes med en analogi om språket som ett spel Språket har ”spelregler”, grammatik. Ordet betyder inte det objekt det står för, utan bestäms av reglerna som tillämpas då ordet används. En proposition är som ett drag i ett spel. Ord kan uppvisa familjelikheter. (Min kursivering.) ”Meaning is use.” (Min kursivering.) Vi kan ta ord från ett språkspel och använda det i ett annat (”surfa” på Internet). Wittgenstein var 1900-talets mest betydelsefulla filosof Språkets och ords användning är viktigt både för den tidige och den sene Wittgenstein. Hur använder vi ord och språk? _____________________________________________________________________ Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

9 Skulle vi förstå lejonet om det kunde tala?
Wittgenstein Kan vi förstå djur? Kan djur förstå oss? Wittgensteins svar var ”nej”, för lejonets liv är så olikt människans, att vi inte delar likadana begrepp Kanzi, en bonobochimpans, kan dock inte bara ”tala”, utan delar den mänskliga kulturen med sina skötare skötarna delar sin kultur med bonobonas; det har uppstått en blandkultur Segerdahl: Kanzi’s Primal Language (Kolla Kanzis uttryck!) Hur skulle du bemöta rubrikens påstående? Hur skulle du argumentera för att stöda dina åsikter? _____________________________________________________________________ (Kolla vad det finns skrivet om Kanzi på nätet!) Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013


Ladda ner ppt "LOGIK OCH SPRÅKFILOSOFI"

Liknande presentationer


Google-annonser