ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Dokumentation av lärgruppens arbete den 31/10 och 1/ Anders, Karin, Anna, Fredrik, Annica och Janne Bosvedjeskolan, Sundsvall Vi har samtalat om hur vi ser på och förhåller oss till elever, kunskap och lärande. Vi funderade också lite över hur vi använder grupper i vårt arbete. Röd text beskriver en pedagogisk tanke Blå text beskriver hur tankarna märks i vårt görande
ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT ELEVER - LÄRANDE - KUNSKAP Tro på elevens förmåga ”Överlämna” processer – förtydliga Ta ansvar för sitt eget lärande Träna, medvetandegör Helhetssyn (hel människa) Ärlighet Respekt Ge tillit Relation Se barnet, Medvetandegör att vi ser olika delar
ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT ELEVER - LÄRANDE - KUNSKAP Trygghet Läraren har ramen Vi sätter igång processer Tankekonflikt Processer Reflektion Möten Behövs för optimalt lärande Fysisk Social Självbild Obalans Man vill ha obalans Obalans >lärande >balans Vi skapar obalans > nyfikenhet Lära tillsammans med andra Uppmuntran, beröm Ger lärande Utvärdering under och i slutet av processen Reder ut konflikter Tillåtande klimat
ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT ELEVER - LÄRANDE - KUNSKAP Alla besitter förkunskaper Utgå från det och ta tillvara På rätt nivå Kunskapen/uppgiften måste kroka i Att få lyckas Bli duktig
ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT GRUPPER Vad händer i gruppen? När det knakar Livslängd på grupper? Sammansättning av grupper Varför?
ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT GRUPPER Bli så bekväm i gruppen att man vågar/blir van med konfliktlösning Lära barnen solidaritet Optimalt lärande Trygghet Delat ansvar Alla blir sedda Våga/ha tid för kommunikation Varför? Hjälps åt/luta sig mot gruppen Emotionellt och socialt
ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT GRUPPER Vilka behöver träna på att vara tillsammans? Starka, gapiga Tysta, blyga Samarbetssvårigheter Kunskapsmässigt Kön Social konstruktion (splittra gäng – sammanföra elever) Sammansättning av grupper Likheter Olikheter Organisation Grupperna får rymmas inom ex halvklassen Veta när/hur mycket tid vi har för grupparbete
ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT GRUPPER Utveckling Erfarenhetsutbyte Obalans-balans Kommunikation Lärande Vad händer i gruppen?
ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT GRUPPER Det är skillnad mellan social grupp och grupparbete Kamrathandledning – tips Grupphandledning tillsammans med pedagog Medvetandegöra ”Jag har satt er tillsammans därför att…” ”Motivet med grupparbetet…” När det knakar
ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT GRUPPER Tid behövs Handledning Övningar som stärker grupprocessen Fara att cementera grupper Livslängd på grupper?