ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Dokumentation av lärgruppens arbete den 31/10 och 1/11 2005 Anders, Karin, Anna, Fredrik, Annica och Janne Bosvedjeskolan,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Nya Elementar!.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
SET Social Emotionell Träning
Konsten att leda sig själv
Förskolan mellan hav och skog
Passion, Samhörighet och Kärlek
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Kärnvärden.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Läroplansträff Välkomna!.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Att leda inom skolans värld Går det? Lars Eriksson Skolan – en förmån att få leda! Ansvarsfullt att forma den unga generationen Härligt att.
Södertörns nyckeltal - förskolan. Många texter.
Respekten för människan
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Läroplansnätverk förskolan
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Mänskliga rättigheter – maktdimension
Formativt och Summativt
Välkommen till Lag Syd Föräldramöte den
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Läroplansträff Välkomna.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Välkomna till styrd helpdesk
Lära för livet!.
Integritet läroplansanalys.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
PITEÅ HOCKEY.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Presentationens avskrift:

ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Dokumentation av lärgruppens arbete den 31/10 och 1/ Anders, Karin, Anna, Fredrik, Annica och Janne Bosvedjeskolan, Sundsvall Vi har samtalat om hur vi ser på och förhåller oss till elever, kunskap och lärande. Vi funderade också lite över hur vi använder grupper i vårt arbete. Röd text beskriver en pedagogisk tanke Blå text beskriver hur tankarna märks i vårt görande

ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT ELEVER - LÄRANDE - KUNSKAP Tro på elevens förmåga ”Överlämna” processer – förtydliga Ta ansvar för sitt eget lärande Träna, medvetandegör Helhetssyn (hel människa) Ärlighet Respekt Ge tillit Relation Se barnet, Medvetandegör att vi ser olika delar

ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT ELEVER - LÄRANDE - KUNSKAP Trygghet Läraren har ramen Vi sätter igång processer Tankekonflikt Processer Reflektion Möten Behövs för optimalt lärande Fysisk Social Självbild Obalans Man vill ha obalans Obalans >lärande >balans Vi skapar obalans > nyfikenhet Lära tillsammans med andra Uppmuntran, beröm Ger lärande Utvärdering under och i slutet av processen Reder ut konflikter Tillåtande klimat

ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT ELEVER - LÄRANDE - KUNSKAP Alla besitter förkunskaper Utgå från det och ta tillvara På rätt nivå Kunskapen/uppgiften måste kroka i Att få lyckas Bli duktig

ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT GRUPPER Vad händer i gruppen? När det knakar Livslängd på grupper? Sammansättning av grupper Varför?

ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT GRUPPER Bli så bekväm i gruppen att man vågar/blir van med konfliktlösning Lära barnen solidaritet Optimalt lärande Trygghet Delat ansvar Alla blir sedda Våga/ha tid för kommunikation Varför? Hjälps åt/luta sig mot gruppen Emotionellt och socialt

ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT GRUPPER Vilka behöver träna på att vara tillsammans? Starka, gapiga Tysta, blyga Samarbetssvårigheter Kunskapsmässigt Kön Social konstruktion (splittra gäng – sammanföra elever) Sammansättning av grupper Likheter Olikheter Organisation Grupperna får rymmas inom ex halvklassen Veta när/hur mycket tid vi har för grupparbete

ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT GRUPPER Utveckling Erfarenhetsutbyte Obalans-balans Kommunikation Lärande Vad händer i gruppen?

ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT GRUPPER Det är skillnad mellan social grupp och grupparbete Kamrathandledning – tips Grupphandledning tillsammans med pedagog Medvetandegöra ”Jag har satt er tillsammans därför att…” ”Motivet med grupparbetet…” När det knakar

ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT GRUPPER Tid behövs Handledning Övningar som stärker grupprocessen Fara att cementera grupper Livslängd på grupper?