Kap 8: Marknadsföring genom relationer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Advertisements

Supported Employment & Customized Employment
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
C. Wormbs & L. Norén1 Fler affärer på webben Sammanfattning: • Är du nöjd med hemsidan? • Är det tydligt vad du säljer med hjälp av hemsidan? • Vet du.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Mobil Marknadsföring & Kundklubbar Ivar Uttergård Marknadschef
Vår tekniska plattform, vår lyhördhet för kundens processer och affärer, vår förmåga att dra till oss rätt kompetens och vår kraftfulla satsning på.
Konsten att göra bra inköp
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Reflektion över försäljningsseminarium
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
Marknadsplan för HälsoFreak
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Penningskarusellen ”Kunderna betalar med pengar för att få ett behov uppfyllt. Och företaget får pengar för att kunna betala sina utgifter. Både parter.
Hur tänker Handisam om sociala medier?
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Affärsidé - företagets vägvisare
PA Consulting group ab.
NULÄGESPRESENTATION SEPTEMBER 2014.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Trender inom statsförvaltningen
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Centrala innehåll och kunskapskrav
Interna och externa resurser Möjligheter och begränsningar
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Läroplansträff fritidshem
Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.
WORKSHEETS ERBJUDANDEN. Gårdagens uppgifter! AFFÄRSMÅL.
Kap 9: Kommunikationskanaler
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Marknadskommunikation och mediaval
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Kap 10 Marknad för turism •
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Case – ABB, FG Wilson och Caterpillar Industrielll marknadsföring och Supply Chain Management GRUPP 9.
Konsten att lyssna, förstå, tala och engagera
Some new thoughts on conceptualizing perceived service quality: a hierarchial approach Journal of Marketing 2001 Michael K, Brady & J. Joseph Cronin Jr.
5 P TAB SERVICES JUTTA JÄRVENPÄÄ, JANIKA KAITO, HENRIIKKA KEMPPINEN, MIREKA KANTANEN & SUSANNA KAINSALO.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Produktens olika delar
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Best Practice i sociala medier
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Seminarium Affärsidé & Budget
Reklam eller redaktionellt budskap?
Kommunikationsprocesser
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
IF Friskis&Svettis Kalmar
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

Kap 8: Marknadsföring genom relationer I takt med att tjänstenäringarna växt sedan 1990-talet och kvaliteten jämnats ut mellan olika företag har service och goda relationer blivit allt viktigare som konkurrensverktyg. Särskilt hos tjänsteföretag, som t ex advokatbyråer, arkitektkontor och husläkare, avgör personalens kunskap och kompetens hur konkurrenskraftigt företaget är. 8. Marknadsföring genom relationer

8. Marknadsföring genom relationer Kap 8: Marknadsföring genom relationer Långsiktiga kundrelationerna byggs upp genom interaktion och samverkan att skapa nya och underhålla gamla kontakter att bygga nätverk 8. Marknadsföring genom relationer

8. Marknadsföring genom relationer Kap 8: Marknadsföring genom relationer Relationsmarknadsföring mot företag: B2B (Business to Business), t ex personlig försäljning Relationsmarknadsföring mot konsumenter: B2C (Business to Consumer), t ex kundklubbar 8. Marknadsföring genom relationer

8. Marknadsföring genom relationer Kap 8: Marknadsföring genom relationer Fyra strategier: Customer Relationship Marketing (CRM) Personlig försäljning Key Account Management (KAM) Sociala medier Oavsett strategi måste aktiviteterna utgå från vad kunden vill ha. Anpassa erbjudandet till varje individ. 8. Marknadsföring genom relationer

Kap 8: Customer Relationship Marketing (CRM) One-to one-marketing Information samlas om kunderna i en databas Skräddarsydda erbjudanden T ex kundklubbar, sms, e-post, kundtidningar Långsiktiga relationer med kunderna = lönsamma relationer 8. Marknadsföring genom relationer

Kap 8: Personlig försäljning Dyrt men effektivt Lämpligt för industri- och tjänsteföretag där produkten innebär en stor investering för kunden Även vanligt för kapitalvaror och tekniskt avancerade produkter Viktigt hur säljaren bemöter reklamationer 8. Marknadsföring genom relationer

Kap 8: Key Account Management (KAM) Odla personliga kontakter med företagets viktigaste kunder (nyckelkunder) Fördjupa samarbetet med nyckelkunderna och nyckelpersonerna Erbjud skräddarsydda lösningar och gemensam produktutveckling Ju djupare samarbetet är desto svårare blir det för kunden att byta leverantör → trogna kunder Kräver att säljaren är flexibel och anpassningsbar till kundernas önskemål 8. Marknadsföring genom relationer

8. Marknadsföring genom relationer Kap 8: Sociala medier Användarna söker aktivt information hos företag eller hos andra kunder Företaget bygger upp varumärket tillsammans med kunderna genom dialog 8. Marknadsföring genom relationer

8. Marknadsföring genom relationer Kap 8: Sociala medier Några fördelar: Företaget kan på kort tid nå många i målgruppen, t ex via Facebook eller Twitter. Det kan snabbt besvara många frågor på t ex Facebook. Kommunikationen blir ofta mer lättsam. Det är billigt. 8. Marknadsföring genom relationer

8. Marknadsföring genom relationer Kap 8: Sociala medier Några nackdelar: Inlägg på t ex Facebook och Twitter halkar snabbt ned i takt med att nya inlägg publiceras. Stor risk att ett inlägg bara blir ett i mängden. Är sidan populär kan det medföra merkostnader om företaget behöver anställa personal som gör inlägg och besvarar frågor. Vissa sociala forum faller snabbt i glömska, t ex My Space och Lunarstorm. 8. Marknadsföring genom relationer

8. Marknadsföring genom relationer Kap 8: Sociala medier Tre råd: 1) Var aktiv hela tiden, med daglig närvaro. 2) Bidra och länka vidare till intressant information, även från andra källor som handlar om branschen eller på annat sätt har anknytning till företaget. 3) Bygg ut närvaron successivt genom att använda flera kanaler, t ex kombinera Facebook med en långsammare kanal som bloggen. 8. Marknadsföring genom relationer

8. Marknadsföring genom relationer Kap 8: Sociala medier Personalen blir mer en samtalspartner än en säljare. Tillsammans med kunderna diskuterar man, utbyter åsikter och idéer. Det främsta syftet är att förstå hur kunderna känner, tycker och tänker. Positiva kunder blir ambassadörer för varumärket på webben (viral marknadsföring). 8. Marknadsföring genom relationer

Kap 8: Extern och intern marknadsföring Extern marknadsföring: Vänder sig till utomstående intressenter, t ex kunder, investerare, återförsäljare, inköpare Syftet är att öka intresset för våra produkter och öka försäljningen 8. Marknadsföring genom relationer

Kap 8: Extern och intern marknadsföring Vänder sig till företagets egen personal Vill få personalen motiverad, engagerad, stimulerad Påverkar personalens inställning, beteenden och attityder positivt Skapar en vi-känsla, samhörighet och gemenskap inom företaget 8. Marknadsföring genom relationer