Ex 1: Jag vaknar av att något surrar runt mitt ansikte. Klart irriterande, men ändå en gammal känsla av härlig sommar och minnen från sommarstugan börjar sväva runt i mina tankar. Jag öppnar långsamt ögonen och tar in det starka ljuset från en sol som står högt på himlen. Vågor slår in rytmiskt över mina vader som halvt ligger ner i vattnet. Svalt och skönt. Plötsligt grips mitt medvetande av det som hänt. Stormen och skeppet som sjönk ner i det mörka havet. Hela besättningen som i panik simmade runt och försökte klara av de enorma dödsvågorna. Jag vill sluta tänka på det men det var svårt. Flugorna runt mitt ansikte har jag alldeles glömt bort samtidigt som jag reser mig upp på knä och kastar min blick inåt land. Det är som en grön vägg framför mig av tropiska träd och lianer som slingrar sig upp mot himlen. Olika färgglada fåglar cirkulerar ovanför trädkronorna och spelar sina melodier. Inte ett moln så långt ögat kan nå. Jag känner hur solen bränner på mitt huvud och tänker att här kan jag inte bara stå. Jag tar mig inåt skuggan på svaga ostadiga ben. Ex 2: Jag vaknar på en strand. Jag är hungrig och trött jag saknar mina kompisar. plötsligt kommer en pirat och tar mig till sin by. Jag sitter i ett litet hus och kommer inte ut. Bränn honom levande skriker piratbossen. nej skriker jag jag tar upp ett svärd och hugger ner tre pirater det kommer fler jag hugger ner två till. jag springer mot havet. Min kock sitter på stranden och mediterar han verkar helt galen jag frågar ska vi sticka från den här ön. Ja säger han och vi hittar en liten båt vi ror därifrån Piraterna börjar jaga oss med sina specialbåtar. Ex 1: Jag vaknar av att något surrar runt mitt ansikte. Klart irriterande, men ändå en gammal känsla av härlig sommar och minnen från sommarstugan börjar sväva runt i mina tankar. Jag öppnar långsamt ögonen och tar in det starka ljuset från en sol som står högt på himlen. Vågor slår in rytmiskt över mina vader som halvt ligger ner i vattnet. Svalt och skönt. Plötsligt grips mitt medvetande av det som hänt. Stormen och skeppet som sjönk ner i det mörka havet. Hela besättningen som i panik simmade runt och försökte klara av de enorma dödsvågorna. Jag vill sluta tänka på det men det var svårt. Flugorna runt mitt ansikte har jag alldeles glömt bort samtidigt som jag reser mig upp på knä och kastar min blick inåt land. Det är som en grön vägg framför mig av tropiska träd och lianer som slingrar sig upp mot himlen. Olika färgglada fåglar cirkulerar ovanför trädkronorna och spelar sina melodier. Inte ett moln så långt ögat kan nå. Jag känner hur solen bränner på mitt huvud och tänker att här kan jag inte bara stå. Jag tar mig inåt skuggan på svaga ostadiga ben. Ex 2: Jag vaknar på en strand. Jag är hungrig och trött jag saknar mina kompisar. plötsligt kommer en pirat och tar mig till sin by. Jag sitter i ett litet hus och kommer inte ut. Bränn honom levande skriker piratbossen. nej skriker jag jag tar upp ett svärd och hugger ner tre pirater det kommer fler jag hugger ner två till. jag springer mot havet. Min kock sitter på stranden och mediterar han verkar helt galen jag frågar ska vi sticka från den här ön. Ja säger han och vi hittar en liten båt vi ror därifrån Piraterna börjar jaga oss med sina specialbåtar.
BAKGRUND Vi håller på att skriva berättelser i en fjärdeklass. Målet är att kunna skriva en berättande text och utveckla denna förmåga genom att använda ett processorienterat skrivande. Vi har delat upp skrivandet i en BÖRJAN, MITT och ett SLUT. Varje del kamratbedöms och den feedback man får ska man använda i nästa steg av berättelsen.
FORMATIVT ARBETE Under skrivandets gång samlar jag in svagheter och fel som eleverna gör i sitt skrivande och planerar lektioner för att de ska kunna utveckla sitt skrivande. T ex ser jag att de har för bråttom vidare i handlingen, då tränar vi på att stanna och beskriva miljö, tankar, känslor under en lektion.
ATT FÖRTYDLIGA MÅL OCH KRITERIER FÖR FRAMGÅNG Jag bröt ut två delmål av skrivandet som vi behövde träna på. ”Att bygga upp spänning” ”Att beskriva detaljer” Jag skrev sedan ner två textbitar, en mindre bra och en bättre. Meningen var att eleverna skulle jämföra kvalitén mellan dem och därmed lära sig hur man kan göra en text beskrivande och spännande.
TEXTERNA EX1: Jag sprang i djungeln. Jag såg ett hål i marken. Jag trillade ner. Jag landade på rumpan. Det gjorde ont. Jag skrek. EX2: Jag sprang för livet i den täta djungeln längs en liten liten stig som ledde in mot bergen. Plötsligt kände jag hur marken på stigen gav vika av någon oförklarlig anledning. Fötterna dök ner i ett mörkt hål och resten av kroppen följde efter. Kvistar och löv som fungerat som kamouflage föll ner ihop med hela mig och efter en sekund, som kändes som en hel minut, landade jag med ett brak på rumpan på hålets jordiga botten. En smärta sköt upp genom ryggen och jag skrek högt.
FRÅGORNA Frågor: Vad är det som gör EX2 bra? - __________________________________ Vad är det som gör EX1 mindre bra? (Vad saknas?) - __________________________________
1. Fundera själv och skriv ner dina tankar om de två texterna 2. Berätta vad du kom fram till för sin bänkkamrat. 3. Välj ut en sak ni ska berätta för klassen. I slutet blev det alltså en helklassdiskussion där eleverna tog upp sina tankar om vad som gjorde de olika texterna bra och mindre bra. Jag bad dem förklara och ge exempel från ord och meningar i texterna, ställde följdfrågor som ”hur menar ni?”, ”var i texten är det så?” osv.
Tack för mig.