Ex 1: Jag vaknar av att något surrar runt mitt ansikte. Klart irriterande, men ändå en gammal känsla av härlig sommar och minnen från sommarstugan börjar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Det första du bör göra är att rita horisonten
Företagsskolan nIbland genomgår vårt företag förändringar. 3 lektioner nHär följer 3 lektioner som hjälper dig att överleva.
Mio min strumpa av Josef och Elin. Det var en gång en kille som hette Mio. Han hade en pappa som hade ett slott. Hans lillebror var fångad av den mäktiga.
Sagan om den hungriga vargen
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Sagan om Piffy.
Explorer of Sweden December 2009 bildspel nr. 14 ”Pura Vida” December 2009 bildspel nr. 14 ”Pura Vida”
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Frågor på ytan, under ytan och på djupet
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Yajoj och majoj (Gog och Magog)
- Kroppens kontrollcentrum -
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Välkommen till Ungdomssamling!
Välkommen till Bönemöte
Den globala & trygga företagsskolan n Ibland genomgår vårt företag förändringar n Här följer 3 lektioner som hjälper dig att överleva…
Högtidstal Retorik.
Hur du skriver en bra historia
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Alla har inneboende.
= att visa istället för att berätta
Våren På våren känns solen varmare. Snön smälter bort och dagarna blir längre.
Det va en gång en katt och hund del 1
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Vägen till en bra novell
En annorlunda historia
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Himlen är blå Fåglarna flyger över skyn Sen kommer stjärnor.
Jag kommer som jag är, har ingenting att dölja. Du har skapat mig
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Luncha och lär! hjälpverb.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Lär av detta ……. VARNING FARA Kör försiktigt !.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
Andligt ”DNA”.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Music: Nightengale Serenade
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
SIM TEAM.
FOXPOPULI Introduktion av deltagare – ice breaking och lära känna varandra “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Att inleda och avsluta en berättelse
Den magiska dörren.
Berättelser – det stora nordiska kriget Fånge. Hela dagen hade vi stridit vid Poltava. Ryssarna gjorde anfall på anfall mot våra ställningar. Krutröken.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Den magiska dörren.
Skriva noveller.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
DU GAMLA, DU FRIA Du gamla, du fria, du fjällhöga Nord, du tysta , du glädjerika sköna! Jag hälsar dig, vänaste land uppå jord, din sol, din himmel, dina.
Stilgrepp.
Diskussionstillfälle 4
Den magiska dörren.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Att Skapa Serier.
Det va en gång en katt och hund del 1
Utveckla skrivandet.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Utter Uttern är Smålands landskapsdjur..
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Elev loggbok.
På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Presentationens avskrift:

Ex 1: Jag vaknar av att något surrar runt mitt ansikte. Klart irriterande, men ändå en gammal känsla av härlig sommar och minnen från sommarstugan börjar sväva runt i mina tankar. Jag öppnar långsamt ögonen och tar in det starka ljuset från en sol som står högt på himlen. Vågor slår in rytmiskt över mina vader som halvt ligger ner i vattnet. Svalt och skönt. Plötsligt grips mitt medvetande av det som hänt. Stormen och skeppet som sjönk ner i det mörka havet. Hela besättningen som i panik simmade runt och försökte klara av de enorma dödsvågorna. Jag vill sluta tänka på det men det var svårt. Flugorna runt mitt ansikte har jag alldeles glömt bort samtidigt som jag reser mig upp på knä och kastar min blick inåt land. Det är som en grön vägg framför mig av tropiska träd och lianer som slingrar sig upp mot himlen. Olika färgglada fåglar cirkulerar ovanför trädkronorna och spelar sina melodier. Inte ett moln så långt ögat kan nå. Jag känner hur solen bränner på mitt huvud och tänker att här kan jag inte bara stå. Jag tar mig inåt skuggan på svaga ostadiga ben. Ex 2: Jag vaknar på en strand. Jag är hungrig och trött jag saknar mina kompisar. plötsligt kommer en pirat och tar mig till sin by. Jag sitter i ett litet hus och kommer inte ut. Bränn honom levande skriker piratbossen. nej skriker jag jag tar upp ett svärd och hugger ner tre pirater det kommer fler jag hugger ner två till. jag springer mot havet. Min kock sitter på stranden och mediterar han verkar helt galen jag frågar ska vi sticka från den här ön. Ja säger han och vi hittar en liten båt vi ror därifrån Piraterna börjar jaga oss med sina specialbåtar. Ex 1: Jag vaknar av att något surrar runt mitt ansikte. Klart irriterande, men ändå en gammal känsla av härlig sommar och minnen från sommarstugan börjar sväva runt i mina tankar. Jag öppnar långsamt ögonen och tar in det starka ljuset från en sol som står högt på himlen. Vågor slår in rytmiskt över mina vader som halvt ligger ner i vattnet. Svalt och skönt. Plötsligt grips mitt medvetande av det som hänt. Stormen och skeppet som sjönk ner i det mörka havet. Hela besättningen som i panik simmade runt och försökte klara av de enorma dödsvågorna. Jag vill sluta tänka på det men det var svårt. Flugorna runt mitt ansikte har jag alldeles glömt bort samtidigt som jag reser mig upp på knä och kastar min blick inåt land. Det är som en grön vägg framför mig av tropiska träd och lianer som slingrar sig upp mot himlen. Olika färgglada fåglar cirkulerar ovanför trädkronorna och spelar sina melodier. Inte ett moln så långt ögat kan nå. Jag känner hur solen bränner på mitt huvud och tänker att här kan jag inte bara stå. Jag tar mig inåt skuggan på svaga ostadiga ben. Ex 2: Jag vaknar på en strand. Jag är hungrig och trött jag saknar mina kompisar. plötsligt kommer en pirat och tar mig till sin by. Jag sitter i ett litet hus och kommer inte ut. Bränn honom levande skriker piratbossen. nej skriker jag jag tar upp ett svärd och hugger ner tre pirater det kommer fler jag hugger ner två till. jag springer mot havet. Min kock sitter på stranden och mediterar han verkar helt galen jag frågar ska vi sticka från den här ön. Ja säger han och vi hittar en liten båt vi ror därifrån Piraterna börjar jaga oss med sina specialbåtar.

BAKGRUND Vi håller på att skriva berättelser i en fjärdeklass. Målet är att kunna skriva en berättande text och utveckla denna förmåga genom att använda ett processorienterat skrivande. Vi har delat upp skrivandet i en BÖRJAN, MITT och ett SLUT. Varje del kamratbedöms och den feedback man får ska man använda i nästa steg av berättelsen.

FORMATIVT ARBETE Under skrivandets gång samlar jag in svagheter och fel som eleverna gör i sitt skrivande och planerar lektioner för att de ska kunna utveckla sitt skrivande. T ex ser jag att de har för bråttom vidare i handlingen, då tränar vi på att stanna och beskriva miljö, tankar, känslor under en lektion.

ATT FÖRTYDLIGA MÅL OCH KRITERIER FÖR FRAMGÅNG Jag bröt ut två delmål av skrivandet som vi behövde träna på. ”Att bygga upp spänning” ”Att beskriva detaljer” Jag skrev sedan ner två textbitar, en mindre bra och en bättre. Meningen var att eleverna skulle jämföra kvalitén mellan dem och därmed lära sig hur man kan göra en text beskrivande och spännande.

TEXTERNA EX1: Jag sprang i djungeln. Jag såg ett hål i marken. Jag trillade ner. Jag landade på rumpan. Det gjorde ont. Jag skrek. EX2: Jag sprang för livet i den täta djungeln längs en liten liten stig som ledde in mot bergen. Plötsligt kände jag hur marken på stigen gav vika av någon oförklarlig anledning. Fötterna dök ner i ett mörkt hål och resten av kroppen följde efter. Kvistar och löv som fungerat som kamouflage föll ner ihop med hela mig och efter en sekund, som kändes som en hel minut, landade jag med ett brak på rumpan på hålets jordiga botten. En smärta sköt upp genom ryggen och jag skrek högt.

FRÅGORNA Frågor: Vad är det som gör EX2 bra? - __________________________________ Vad är det som gör EX1 mindre bra? (Vad saknas?) - __________________________________

1. Fundera själv och skriv ner dina tankar om de två texterna 2. Berätta vad du kom fram till för sin bänkkamrat. 3. Välj ut en sak ni ska berätta för klassen. I slutet blev det alltså en helklassdiskussion där eleverna tog upp sina tankar om vad som gjorde de olika texterna bra och mindre bra. Jag bad dem förklara och ge exempel från ord och meningar i texterna, ställde följdfrågor som ”hur menar ni?”, ”var i texten är det så?” osv.

Tack för mig.