Projekt kundreskontraportalen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Leverantör.
Kontrollstation för elcertifikatsystemet 2015
Badrum i Knivstas nya äldreboende
Linda Thorn Charlotta Kragh Sverker Djerf Stefan Svensson
Kort om Matrisen Bildat anställda Cirka 2500 kunder
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Malmö stads riktlinjer för det politiska samarbetet under mandatperioden 2007 – (budget 2008) Fler hyresrätter skall byggas och hyresrätten skall.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Införandestöd till Förnyad förvaltning
Samarbete med Microsoft Office Sharepoint server 2007 Angelica Rydelius Bergman Välkommen!
system för handläggarstöd
Framsteg Plenum 10 Framsteg skapar enkelhet genom att återanvända Best Practice Henrik Nyström Cecilia Svensson Affärsområdesansvarig Projektledare.
Raindance Budget & Prognos
Kvalitetssäkring av grunddata
Kort om Örebro gammal handelsplats från 1200-talet invånare
Nyutveckling av DOK • Projektorganisationen • Vilka är CTK • Hur uppdraget uppkom • Den gamla versionen • Hur vi har jobbat • Utmaningar i.
DDS Datema Document Suite Ett stort steg mot “det papperslösa kontoret” och en stor möjlighet att tjäna pengar i företaget.
Affärsintegration och Asset Management
Mamut Business Software 9.0 Nyheter & Försäljningsargument
PärVju utbildning 12 oktober 2011
Schemaläggnings- och bokningssystem för Linnéuniversitetet HT12
Nyheter i Raindance Inger Thörnqvist.
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Kundreskontraportalen Arvo Kaulio, Projektledare Kundreskontraportalen.
Bo Linde Solution Specialist EPM Microsoft AB Project Server.
Varför vänta! Dra nytta av nya funktioner i Maximo
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Mobil Uppföljningsapplikation
Utvärdering av processmognad
Nyheter – Raindance 2009 vår
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
Dalslands kommuner Agenda Avtalet Demo Organisation Tidsplan E-Tjänster Kommunikation Övrigt.
Välkommen till Årsmöte och Proffsdagarna maj 2014
BITA: Brukarcentrerat IT-stöd inom personlig Assistans
1 BAS 4 Örebro kommun Karin Helmrich Bild: Fredrik Kellén.
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
Dubbelt så bra Arbetsplatslärande och en lärande organisation 2013.
Vad händer kring LFP2/Workflow? Stefan Svensson Proffsdagarna
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Införande av QGIS som GIS-plattform i Kristianstads kommun
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Anslutning till Mina meddelanden
Raindance Användarförening Proffsdagar maj 2008 Frågeverktyg
Uppföljning 2.0 Sverker Djerf, Logica.
Nationell kommunikationssamordning Oktober Aktuellt läge Hösten 2014 pågår tre parallella utvecklingsprojekt: Intranätprojektet del 2 Uppgradering.
Kundföretaget AB Namn, Företag 17 januari Agenda Kundföretaget AB Återförsäljare AB Mamut som leverantör Effektiv arbetsdag Behov hos Kundföretaget.
© LogicaCMG All rights reserved Raindance 2007 Höst Inger Thörnqvist.
Nytt ekonomisystem i Malmö stad
IBS webbseminarium om årsrutiner och bokslut
Henrik Heyman Bakgrund 1997 KS-beslut om e-handel 1998 Pilotprojekt e-handel Omogen teknik för e-handel 2000 Uppdrag att se över internfakturering.
Anv föreningens proffsdagar Västra Götalandsregionen 17 % av Sveriges befolkning anställda bedriver sjukvård samt andra verksamheter.
Raindance Region Skåne 2 installationer 25 ramföretag Ca Användare beställare 400 – 600 samtida användare Ca ordrar/dag levfakturor.
Demografi; lokal makroekonomisk struktur och tillväxt
Databas.
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
U TBILDNING I NYA L ADOK Underlag från informationsdag den 4 juni 2015.
Handlingsplan för utveckling av exploateringsprocessen Ansvar och befogenheter I exploateringsprojekt Utkast 3 Exploateringsgruppen /Susanne Ek.
Välkomna till referensgruppsmöte Projekt ’NLLs tandvårdsstöd’
Upphandling och implementering av ekonomisystem i Malmö stad Maria Kolak Sara Hasselgren Upphandling och implementering av ekonomisystem i Malmö stad Maria.
Öppen frågestund Den 30 november 2016.
Gränssnitt ekonomiprocesser
Gränssnitt ekonomiprocesser
Databas.
Statusrapport införande
Presentationens avskrift:

Projekt kundreskontraportalen Malmö stad

Malmö – en mångfald av möten och möjligheter Malmö är regionens tillväxtcentrum Här bor över 311 000 invånare Ökande befolkning för tjugoandra året i rad Ca 26% av stadens invånare är födda utomlands 169 nationaliteter representerade Ung befolkning: ca 47% är under 35 år

Raindance i Malmö stad Produktionsstart: oktober 2006 En installation med 40 ramföretag varav 25 förvaltningar 8000 användare varav 2500 beställare Unix-server och Oracle databas

Malmö stads ekonomisystemslösning Leverantörsfakturaportalen Internfakturaportalen Anskaffningsportalen Kundfakturaportalen Bokföringsportalen Budget och Prognos Projektmodul Tidmodul Frågor och Analys Rapporter Efterkalkyl Koordinator – ej produktionssatt Huvudbok, reskontror Anläggningsredovisning Utdataplattform – UDP Konsolidering- kommunen Cognos BI - avvecklas QlikView Stratsys

Kundreskontraportalen Raindance helt nya kundreskontra – från grunden Raindance användarförening har bidragit med en del av sin timpott (750 timmar/år) Kärnan används för att framöver bygga en ny leverantörsreskontra och internreskontra Att byta ut sin reskontra ska drivas som ett projekt där CGI hjälper till eftersom det är ett helt nytt arbetssätt

Deltagare i projektet Projektledare: Louise Hökmark, CGI Per Nilsson, Malmö stad Projektmedlemmar: Processgruppen för kundfakturor, Malmö stad Sandra Staffas, CGI Pilotförvaltning i Malmö stad

Processorganisation i Malmö stad Kommungemensam processorganisation för stadens ekonomiprocesser som kallas för Effecto Uppdraget är att förbättra, utveckla och effektivisera kommunens ekonomiprocesser

Effecto – processorganisation Styrgrupp Ekonomichefer Processledar-grupp Budget Uppföljning Prognos Redovisning Bokslut Inköp Leverantörs- fakturor Kundfakturor Gemensam kravhantering Avveckling av handkassor Anläggnings- redovisning

Projektets upplägg Förstudie – systemimplementering – driftsättning Uppstartsmöte i januari Processorganisationen för kundfakturor deltog i uppstartsfasen

Projektets upplägg Inventering av nuvarande upplägg gjordes under ett antal planeringsmöten under januari-februari Problem och brister i nuvarande kundfakturaportal och kundreskontra lyftes Prioritering av utveckling i KRP fastställdes CGI visar lyhördhet för de utvecklingspunkter som Malmö stad lyfter

Projektets upplägg Pilotförvaltning i lämplig storlek valdes ut Valet föll på grundskoleförvaltningen Uppstarts- och planeringsmöten med pilotförvaltningen under mars-april Mallar togs fram för upplägg i testmiljö

Testuppsättning Kundtyper Fakturatyper Kunder Verifikationstyper Tabeller på fakturor och kunder Konvertering (fakturor och kunder)

Testuppsättning Vi kommer att testa i 2014 vår I denna version är det första gången som KRP är helt fristående från KR Vi har i skrivande stund inte fått tillgång till ”vårt” upplägg, planerat till fredagen den 16 maj

Pilotförvaltningen Grundskoleförvaltningen Viktigt med en engagerad och driven pilotförvaltning, vilket vi verkligen har i projektet Specialanpassad konfiguration, t.ex. kundtyper

Pilotförvaltningen Några av deras ytterligare önskemål: Bättre kontroller i kundregister Svårare att göra ”fel” så att verksamheten kan göra mer – införa kontrollsteg i workflow Tydligare information om kunders betalningsvanor Skapa en enkel och tydlig process Underlätta för verksamheten

Förbättringar Kopiering av fakturor Behörighetshantering, roller Utdata – UDP, rapporter, direktuppdaterat Helkreditering och delkreditering – attest och periodisering

Förbättringar Betalningscentral – lägga inbetalningar under utredning Anpassade vyer och min sida Ny funktion för avbetalningsplan

Förbättringar Nya statusbegrepp Periodisk fakturering Masshantering Sökning

Önskad utveckling Bilagor, utskriftsalternativ Osäkra fordringar Skyddade adresser Bättre hantering av flera olika faktureringsadresser

Teknik Kräver BAS 4, UDP, AXT-utskrift Databas: Oracle eller Microsoft SQL-server I övrigt krävs samma som för Raindanceportalen (Tomcat + java på webbservern) Kontakta er teknikkonsult Inga större insatser i vår tekniska miljö

Planerade aktiviteter Vår: UDP – behovsinventering Tester Beslut om produktionssättning till hösten Höst: Produktionssättning på pilotförvaltning Utvärdering och ställningstagande kring utrullning Komplettering av funktionalitet (räntehantering, osäkra fordringar) Höstversion 2014 med ytterligare funktionalitet

Vi väntar på… Jobbhantering Komplett räntehantering Konteringsregler Artikelregister

Vi väntar på… Anståndshantering Konteringsmallar och favoriter Export/import av konteringar

Workflow Fakturan passerar i systemet enligt uppsatta regler. Flödet kan t.ex. vara granska – kontera - attestera Flödet kan initieras baserat på belopp, kunder, fakturatyp, olika tabelltyper Attestflödet baseras på attestregelverk och en utvald koddel, t.ex. kostnadsställe

Workflow

Workflow CGI liknar flödet vid en ”bröllopstårta”

Workflow Begreppet cirkulation finns inte längre, men möjlighet att skjuta fakturan vidare i flödet ”Att – göra” lista Viktigt att arbeta med ersättarfunktionen i attestregelverket Ha inte attestregler som ser exakt likadana ut!

Att tänka på Bygger på nytt workflow, nytänk! I nuläget inte helt integrerat med övriga Raindanceportalen Gäller inte intern kundfaktura

Integrerad KRP

Att tänka på Integrationer måste byggas om Allt inte färdigutvecklat, kommer kompletteringar 2014 höst och även 2015 – möjlighet att påverka! Underskatta inte den tid och de resurser som krävs för att delta i den här typen av projekt

Avslutning Spännande att vara med och utveckla Samarbete som både CGI och kund kan tjäna på

Frågor!