“De nya affa ̈ rsrelationerna – fra ̊ n produkt- till funktionserbjudanden” Artikel skriven av Staffan Brege, Daniel Kindstro ̈ m och Per-Olof Brehmer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Samhällsekonomi 2.
• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Din produktutvecklingspartner.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Datorer och e-handel Mattias Alatalo | Robert Nilsson.
Miljarder möjligheter på en plats!
BYGGBRANSCHEN I SAMVERKAN
Affärsintegration och Asset Management
Svenska Programverket. En offentlig innovation. Bakgrund •En ny utvecklingsmodell för program- vara har växt fram under de senaste åren –Open Source -
Att arbeta praktiskt.
SATSA PÅ ENTREPRENADJOBB! - där finns pengar att tjäna!
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
Handel – ord och begrepp
Schenker Air & Ocean E-lösningar för sjö- och flygtransporter
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Konsumenttjänstlagen
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
7. K UMPPANIT 5. T ÄRKEÄT TEHTÄVÄT 4.A RVOLUPAUS 2. A SIAKASSUHTEET 1. A SIAKASRYHMÄ 6. Y DINRESURSSIT 3. K ANAVAT 8. K ULURAKENNE 9. V AIKUTTAVUUS JA.
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
1 september Den nya marknaden – vad ska vi leva av i framtiden? Staffan Brege Professor i industriell marknadsföring Linköpings Tekniska Högskola.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
custice . fakta . presentation
Case ABB Grupp 6 Stina Friberg Emily Gustavsson Anja Mlivic Jesper ny
De nya affärsrelationerna
Funktionsentreprenad med helhetsåtagande – mer väg för pengarna
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
NEA Seminarium 7 december 2004
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
Petra Carlsson Emelie Hansson Zerina Mackovic Elsa Martinsson
Caseinlämning kl Grupp 5 Denise Niemi Jennie Östh
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
Lefflers HiFi & Hembio AB
Dynamic Effectiveness: Improved Industrial Distribution from Interaction Between Marketing and Logistics Strategies Mats Abrahamsson Staffan Brege Grupp.
Quality, service-dominant logic and many-to-many marketing Evert Gummesson (2008) Grupp D1 Per Nilsson, Simon Skott och Joakim Wik 722G60, Strategier och.
Case – ABB, FG Wilson och Caterpillar Industrielll marknadsföring och Supply Chain Management GRUPP 9.
Visma Spcs Anette Citron & Petter Åkesson.
DGC ONE AB (publ) Delårsrapport Q JANUARI – 31 MARS (jämfört med motsvarande period föregående år)  Nettoomsättning 64,6 mkr (56,9)  Tillväxt.
{ Ekonomiska system Olika sätt att försöka styra samhällets ekonomi.
PromikBook AB Kraftfull företagsanalys och ekonomisk simulering – helt molnbaserat.
DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Klimatfrågan – en undersökning bland börsföretag Världsnaturfonden Christer Boije P
The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004)
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Marknadsföringens källor
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Sälja en produkt eller tjänst
EAK
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Quick Tips for Effective Spa Management To manage your spa effectively, you should consider training your staff, letting people know about your spa through various marketing channels, and focus on improving customer experience. Play the slideshow to
Sveriges bagare och konditorer
Kompletterande roll i värdekedjan
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Presentationens avskrift:

“De nya affa ̈ rsrelationerna – fra ̊ n produkt- till funktionserbjudanden” Artikel skriven av Staffan Brege, Daniel Kindstro ̈ m och Per-Olof Brehmer Industrial Marketing & Supply Chain Management 722A29 Presentation av Anna, Jenny, Monika och Sara

Agenda De nya affärsrelationerna Paradoxen Hotbilden - ökad transaktionsorientering Motbilden - ökat tjänsteinnehåll i ett funktionsåttagande Utökat tjänsteinnehåll - utmaningar IKT och tjänster - ökat värde och djupare relationer Utveckling av affär och företag Tjänstefieringsprocessen VOLVO - artikelns exempel och aktuellt exempel Diskussionsfrågor

De nya affärsrelationerna “När leverantörer fördjupar relationen till sina kunder genom att erbjuda en mera heltäckande lösning, där leverantörernas affärsmodell mera blir att tjäna pengar på en installerad bas av kunder under hela livscykeln än att ägna sig åt nyförsäljning, uppstår det som kallas “de nya affärsrelationerna”.”

Paradoxen Ökad konkurrens → ökade transaktioner i affärsutbyten? De nya affärsrelationerna → hög grad av intima affärsrelationer mellan levarantörer och kunder?

Hotbilden - ökad transaktionsorientering ●Lågpris konkurrens ○Hot låglöneländer ●Offentlig upphandling ○Transaktionsorienterad modell ●Centraliserade inköp ○Ignorerar tidigare relationer ●Elektronisk handel ○Stor marknad med köpare och säljare ●Pressad lönsamhet ○Kortsiktighet

Motbilden- ökat tjänsteinnehåll i ett funktionsåtagande ●Trend mot tjänstefiering ○Flygtimmar istället för motorförsäljning ○Linde/AGA Gas - “säljer problemfri leverans av gas och även förbrukningsstatistik och rapporter som minskar kostnader och effektiviserar” ●Dock - ej genomtänkt helhetsåtagande ○Svårt att ta betalt för mervärde

Motbilden- Från produkt till komplext erbjudande

Utökat tjänsteinnehåll - utmaningar Utmaningar o Kulturellt betingade → Skapa mätbarhet, förändra synsätt o Organisatorisk design o Underskattning av kostnader → betona LCC o Kalkylproblem

IKT och tjänster - ökat värde och djupare relationer ●Informations- och KommunikationsTeknologier ○fjärrövervakningstjänster ■informationssamlande, problemsökning & -lösning ● På distans → skalfördelar & snabbare responstid ○automatiserad personalisering ■av rapporter och hemsidor ● Skapa extra värde med liten kostnad Värdeskapande o Relationsstärkande

Utveckling av affär och företag Tjänster → Kortsiktiga vinster, ej långsiktigt värdeskapande Kundvärde: “bundling” o Större värdeskapande + Bättre maktposition i värdekedjan Produktföretag jmfr. med tjänsteföretag o fördelar: bättre kundrelation, större produktkunskap & livscykelperspektiv o nackdelar: ej kunskap gällande tjänsteverksamhet, oflexibel & uppstartskostnad

Tjänstefieringsprocessen Steg 1: Kartläggning nuvarande situation Steg 2: Utvecklingsprocess Steg 3: Försäljningsprocess Steg 4: Leveransprocess (inkl användning och drift)

Volvo Bussar - artikelns exempel Från hård till mjuk produkt Separata erbjudanden → Servicepaket Identifiering av kundsegment→ skräddarsydda lösningar→ fokus på lönsamhet Mål: Knyta kunder närmare

Ett empiriskt exempel ●BSR Svenska AB → Kan inte utföra service VOLVO → Säljer licensavtal

Frågeställning ●Är detta ett sätt för VOLVO att lägga beslag på eftertjänsterna? Eller är det säkerhetsaspekter som är anledningen?

Diskussionsfrågor ●Hur långt är företag villiga att gå för att knyta kunderna till sig? ●Vilka effekter skulle sådana handlingar kunna leda till?