Leveranskedjans komplexitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Din produktutvecklingspartner.
Strategiska nätverk/Partnerskap
Enhetschef Fastighetsutveckling
Nackas arbete med hållbara upphandlingar
Supported Employment & Customized Employment
Välkommen till Bevola Bevola har marknadens bredaste produktplattform för påbyggnad av lastbilar, släp och trailers. Våra lösningar skapas genom egna produkter,
Affärside Fallskyddspecialisterna är ett komplett fallskyddsföretag vilket innebär att vi förutom försäljning av fallskyddsprodukter och räddningssystem.
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Logistik, Business Logistics
Rummet som medium Åsa Thelander Fil.dr.. Vad ska vi diskutera?  Rummet som medium - betydelse  Olika perspektiv på rummet  Rummet i förhållande till.
Affärsintegration och Asset Management
Fondernas kostnadsutveckling Finansutskottet den 24 november 2005 Tredje AP-fonden VD Kerstin Hessius.
Kunder och konkurrens driver ekonomin
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Kapitel 9 Inköps- och affärsstrategi
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
presenterar - ett unikt system för översvämningsskydd
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Category Management. Category Management Det flesta strategiska inköpare arbetar med sortimentsstrategier, varugruppsstrategier, försörjningsstrategier,
Naturens Bästa - svensk ekoturism när den är som bäst Text: Per Jiborn Svenska Ekoturismföreningen Bild: Staffan Widstrand.
Mattis Bergquist
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
MTC Årsseminarium 2007 OUTSOURCING – ett överexploaterat affärsrecept ? Lars-Erik Gadde Chalmers Tekniska Högskola.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Logistik vid husbyggnad
Telecomfakta 026 –
De nya affärsrelationerna
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Vendingfakta 026 –
04/06/ Balanserade kunskapsflöden - därför behövs wfmd.org Balans i hela verksamheten > delarna.
Mallar svenska.
Fyra marknadsanalyser
Produktens olika delar
Triton Thomas Hofvenstam Riskkapital i träindustrin.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Sälja en produkt eller tjänst
Faktabaserad analys Framtagning strategi och plan
Inköpets utvecklingsfaser
Strategiskt inköp p Svante Axelsson Mobil:
Olika sätt att definiera leverantörsstruktur / leverantörstäthet
Monczkas inköpsmognadsmodell
(Enterprise Resource Planning)
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Kommunikationsprocesser
Kommunikationsprocesser
MSU Modellen – Åtta strategiska processer
Olika fokus i olika delar av Kraljics matris
Leveranskedjans komplexitet
Leverantörer Bas Bedömning Utvärdering Samarbete Utveckling.
Presentationens avskrift:

Leveranskedjans komplexitet Kraljics inköpsmatris Hög LH Hävstång Strategisk HH Lönsamhetspåverkan Affärsrisk Inköps- kategori Stapel Icke kritisk Flaskhals LL HL Låg Leveransrisk Leveranskedjans komplexitet Hög Placera in den röda punkten och anpassa storleken efter spendvolymen

Leveranskedjans komplexitet Kraljics inköpsmatris – positionering av samtliga inköpskategorier Hög Flaskhals Stapel Icke kritisk Strategisk Hävstång LH HH Elektronik Mekanik Lönsamhetspåverkan Affärsrisk Chassidelar Kontors- material Montage- material LL HL Låg Leveransrisk Leveranskedjans komplexitet Hög Placera in samtliga inköpskategorier i kraljicsmatrisen

Kraljics inköpsmatris – placering av inköpskategorierna från kalkylark Dubbelklicka på diagrammet för att ändra spenddata i fliken kalkylkark

Leveranskedjans komplexitet Kraljics inköpsmatris – Företagets ”fingeravtryck” Hög Flaskhals Stapel Icke kritisk Strategisk Hävstång LH HH Lönsamhetspåverkan Affärsrisk LL HL Låg Leveransrisk Leveranskedjans komplexitet Hög Samtliga inköpskategorier ger oss en samlad bild, ofta benämnd ”fingeravtrycket”. Denna bild kan sedan ge oss en sammantagen uppfattning av hur företagets inköpsstrategier bör se ut.

Systemleverantör fordonsindustrin Medicinteknikföretag Kraljics inköpsmatris – Olika företag har olika ”fingeravtryck” Systemleverantör fordonsindustrin Byggföretag Flaskhals Stapel Icke kritisk Strategisk Hävstång LH HL HH LL Flaskhals Stapel Icke kritisk Strategisk Hävstång LH HL HH LL Grossistföretag Medicinteknikföretag Flaskhals Stapel Icke kritisk Strategisk Hävstång LH HL HH LL Flaskhals Stapel Icke kritisk Strategisk Hävstång LH HL HH LL Exemplen är hypotetiska, verkligheten kan skilja sig väsentligt

Kraljics inköpsmatris - inköpsstrategierna Kraljicsfält Strategisk Hävstång Flaskhals Stapel Strategi Partnerskap Konkurrensutsatta anbud Säkra försörjning Kategoriintegration Mål Skapa ömsesidiga åtaganden i lång-varig relation. Hitta bästa kort-siktiga anbud. Säkra kort & långsiktig försörjning Reducera försörjningsrisk Reducera logistik-komplexitet Öka effektivitet Reducera antal leverantörer Aktiviteter Korrekt prognos Riskanalys Noggrant lever-antörsval Kostnadsanalys Rulland inköpsplan Effektiva processer Leverantörsranking Förbättra marknads- och produktkunskap Sök efter alternativ Förflytta inköpsvolymer Konsolidera inköp Optimera inköps-kvantiteter Target-pricing Bestäm kundranking Utveckla förebyggande skydd Utveckla alternativ Samla köp för hela kategorier Standardisera kategorier och processer Utveckla effektiva orderprocesser Delegera order-hantering Flaskhals Stapel Icke kritisk Strategisk Hävstång Källa: van Weele 2005, sid 153

Alternativa portföljanalyser - Bensaous modell Höga Köparen fjättrad Strategiskt partnerskap Köparens specifika investeringar Låga Marknadsrelation Leverantören fjättrad Låga Höga Leverantörens specifika investeringar Källa: Bensaou (1999); samt Skjött-Larsen sid 246 2009-09-25 Inköpsmodeller 6 6

Alternativa portföljanalyser - Persons modell Många leverantörer, kort ledtid, få kvalitetsproblem Strategi: Prispress, mark- nadsorientering, alternativa leverantörer Hårda krav på ledtid och kvalitet. Köparen beroende. Strategi: Ram- och sam- arbetsavtal Repititiva Typ av köp Liknande ovan, samt prob- Lem att känna leverantörer och prisnivå. Köparen är beroende. Strategi: Prispress och referenser Långa ledtider, hårda kval- itetskrav. Styrningsproblem Strategier: Förhandlingar och referenser Engångs Standard Special Typ av produkt Källa: Persson 1998 2009-09-25 Inköpsmodeller 7 7

Alternativa portföljanalyser – Andra modeller och deras egenskaper Utgångspunkt Elliot-Shircore-Steel (1985) Vinst/värde vs. leveransens sårbarhet Hadeler-Evans (1994) Produktvärde versus komplexitet Lilliecreutz-Ydreskog (1999) Ekonomisk profil vs. Komplexitet/risk Olsen-Ellram (1997) Strategisk vikt vs. Svårighet att leda van Weele (2002) Vinstpåverkan vs. leveransrisk Samtliga modeller liknar Kraljics modell. 2009-09-25 Inköpsmodeller 8 8

Leverantörer analyserar sina kunder på liknande sätt Högt Utvecklingsbara Kärnkunder Kundkontots attraktivitet Lågt Plågoris Exploaterbara Lågt Högt Ekonomiskt värde av kundkontot 2009-09-25 Inköpsmodeller 9 9

Leverantörsportföljanalyser och kundportföljanalyser kan kombineras LH Hävstång Strategisk Utvecklingsbara Kärnkunder Kundkontots attraktivitet Affärsrisk + Stapel, standard Icke kritisk Flaskhals Plågoris Exploaterbara Leveransrisk Leveranskedjans komplexitet Ekonomiskt värde av kundkontot Strategi: Exploatera Strategi: Diversifiera Strategi: Balansera 2009-09-25 Inköpsmodeller 10 10

De kombinerade matriserna ger ett flertal strategier Standard Hävstång Flaskhals Strategiska Diversifiera eller balansera Exploatera Exploatera Balansera Kärnkunder Diversifiera eller balansera Exploatera Exploatera Balansera Utvecklingsbara Beroendet av kunden Diversifiera Diversifiera Diversifiera Diversifiera Exploaterbara Diversifiera Diversifiera Diversifiera Diversifiera Plågoris Beroendet av leverantören Källa: O’Brien, Category Management in Purchasing, sidan 158 2009-09-25 Inköpsmodeller 11 11

Exempel på detaljerade inköpsstrategier Strateginamn Exploatera Balansera Diversifiera Volym Sprid ut Förändra försiktigt Centralisera Pris Prispress Opportunistisk förhandling Håll låg profil Avtalstäckning Spotköp Avvägning mellan spot och långtidsavtal Säkra genom långtids-leveransavtal Nya leverantörer Håll kontakten Utvalda leverantörer Sök noggrant Lager Litet Använd lager som buffert Stora lager Egen produktion Reducera eller skapa inte ny Besluta selektivt Bygg upp eller centralisera Substitution Håll goda möjligheter Sök aktivt Value engineering Påtvinga leverantörer Utför selektivt Start egna program Logistik Minimera kostnad Optimera selektivt Säkra tillräckliga lager

Kamanns kub är en annan portföljanalysmodell som kombinerar synen på köpar- och säljarmarknaden Många köpare Köparmarknadens komplexitet Generisk design Mönsterskyddad design En köpare Kundanpassad design Skräddarsydd design Hög Hävstång Strategisk Lönsamhetspåverkan Standard Flaskhals Låg Många leverantörer Leverantörs- marknadens komplexitet En leverantör