18 nov 2005 snf årsmöte / HM 1 1 Lokalisation av psykiska funktioner och dysfunktioner med hjärnavbildningsmetoder Helge Malmgren Filosofiska Institutionen,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Advertisements

FRÅN VÄSTERHAVET TILL VÄTTERNS STRAND
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Minnet -en funktion att räkna med
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Föreläsning 7, Kapitel 7 Designa klasser Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Att jämföra två klassiker
Datavetenskapens roll. Datavetenskap •Vad är datavetenskapens roll i kognitionsvetenskapen?
Interkulturell kommunikation i sjukvården Utländska läkare i Sverige (Intercultural communication in health care- Non-Swedish physicians in Sweden) Nataliya.
Nervsystemet och hjärnan
Samband missbruk/beroende och psykiatrisk vård
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Estetiska omdömen Föreläsning 4
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Samband missbruk/beroende och psykiatrisk vård
AM  Vår hjärna har sett likadan ut de senaste år sedan  Cromagnonmänniskan och nutidsmänniskan  Informationsflödet har förändrats och ökat enormt!
Mental träning del 1 åk 1 NIU
Hur mår våra ungdomar? Folkhälsan och ungdomsutvecklarna.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kognitiv psykologi Neurokognition Kap 2 Tobias Johansson
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Kognitiva Scheman ”.
omniensen i monoteismen
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
INKA-projektet - IN tegration av verksamhetsprocesser och K unskapsh A ntering i nätverksorganisationer En gemensamt projekt mellan IbisSoft, DSV vid SU/KTH.
Demokrati och diktatur
Begreppskartor som ett redskap för lärande!
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Kroppens celler Kroppens celler har olika uppgifter och ser ut på olika sätt, men de är uppbyggda på ungefär samma sätt. De består av många olika delar.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Förbättringsskolan Shewhart (1931, 1939) Förståelse för variation
1. Konnektionism – grunderna
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
Minne.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Thomas Johansson1 Kunskapsrepresentation n Vad är Verkligheten ? n Finns Gud ? n Vad är Kunskap ?
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Förmågan att koda in, lagra och plocka fram information
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Den ”galna brottslingen” och det goda samhället – forskargruppen FILUR – Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Datorer muntlig presentation
Föreläsning 14 Logik med tillämpningar Innehåll u Cuts och negation u Input/output u Extralogiska predikat u Interaktiva program, failure-drivna.
Distribuerad Kognition DCOG. Bakgrund  Mitten-slutet av 80-talet  UC San Diego  Edwin Hutchins, (James Hollan, David Kirsh)  !Lokaliserad individuell.
Kognition och teknik Beata Terzis
Om personlig identitet 1. Har vi handlingsfrihet i den meningen att inget fram till den tidpunkt då vi träffar våra val (angående hur vi ska handla) oåterkalleligt.
Nervsystemet styr din kropp
SPRÅKET OCH HJÄRNAN. IDAG Psykolingvistik och neurolingvistik Neurolingvistikens historia Några viktiga diskussioner Experimentella metoder 2.
Hur undersöker man hälsa?. Synen på hälsa Medicinsk: hälsa = frånvaro av sjukdom Funktionell: hälsa = funktionsförmåga Subjektiv: hälsa = upplevt tillstånd,
Kognitiva processer och representationer n Propositionella representationer lagrar information i LTM n Aktivationsspridning möjliggör åtkomst n Men sen.
Psykologi Introduktion.
Representationer och deras användning vid framställning av begrepp i fysikläromedel för högstadiet Licentiand: Charlotte Lagerholm, Handledare Claes.
Grafisk visualisering
1. Konnektionism – grunderna
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Behaviorism och intentionalitet
Psykiskt funktionsnedsättning
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Övergripande ……………………………………….. Medvetande Orientering
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Presentationens avskrift:

18 nov 2005 snf årsmöte / HM 1 1 Lokalisation av psykiska funktioner och dysfunktioner med hjärnavbildningsmetoder Helge Malmgren Filosofiska Institutionen, GU Föredrag vid: Sveriges Neuropsykologers Förening, årsmöte 2005 Helge Malmgren Filosofiska Institutionen, GU Föredrag vid: Sveriges Neuropsykologers Förening, årsmöte 2005

18 nov 2005snf årsmöte / HM2 Cerebral lokalisation: gamla och nya problem  Specialisering i hjärnan: från frenologin, via ”ekvipotentialitet”, till mormorsneuronet  Var ska vi lokalisera vs Vad ska vi lokalisera?  Specifikt fenomen vs dess allmänna förklaring  Psykiska funktioner: från frenologin till den kognitiva teorin om informationsprocessande  Redundans och distribuerad representation  Neural vs mental representation  Kognitiva moduler vs subsymboliska nätverk  Därför kan vi inte lokalisera psykiska funktioner!  Specialisering i hjärnan: från frenologin, via ”ekvipotentialitet”, till mormorsneuronet  Var ska vi lokalisera vs Vad ska vi lokalisera?  Specifikt fenomen vs dess allmänna förklaring  Psykiska funktioner: från frenologin till den kognitiva teorin om informationsprocessande  Redundans och distribuerad representation  Neural vs mental representation  Kognitiva moduler vs subsymboliska nätverk  Därför kan vi inte lokalisera psykiska funktioner!

18 nov 2005snf årsmöte / HM3 Specialisering i hjärnan  Begreppet ekvipotentialitet (utbytbarhet av olika delar av hjärnan) - Lashleys experiment Tanken har generellt sett litet stöd av data Redundans förekommer dock: bilaterala skador behövs för Korsakoffs amnestiska syndrom Likhet i symptom vid skador med olika lokalisation (blindhet, AE) har flera andra möjliga förklaringar Exempelvis täta interaktioner mellan centra......och/eller en hierarkisk organisation (AE och CE) Distribuerad representation är en annan möjlighet  Begreppet ekvipotentialitet (utbytbarhet av olika delar av hjärnan) - Lashleys experiment Tanken har generellt sett litet stöd av data Redundans förekommer dock: bilaterala skador behövs för Korsakoffs amnestiska syndrom Likhet i symptom vid skador med olika lokalisation (blindhet, AE) har flera andra möjliga förklaringar Exempelvis täta interaktioner mellan centra......och/eller en hierarkisk organisation (AE och CE) Distribuerad representation är en annan möjlighet

18 nov 2005snf årsmöte / HM4 Distribuerad representation i neurala nätverk  Divergens och konvergens i neurala förbindelser ger omkodning av informationen (”lite av allt överallt”)  Eventuellt sker samtidigt en informationsreduktion  Skador i en enskild enhet leder till små, utspridda förändringar i utsignalen  Divergens och konvergens i neurala förbindelser ger omkodning av informationen (”lite av allt överallt”)  Eventuellt sker samtidigt en informationsreduktion  Skador i en enskild enhet leder till små, utspridda förändringar i utsignalen (Not 2007: Ersatt av Inlärning och minne iInlärning och minne i neurala nätverkneurala nätverk. Studentlitteratur 2007.)

18 nov 2005snf årsmöte / HM5 Psykiska funktioner och dysfunktioner  Beskrivande vs förklarande nivå: ”minnesstörning” som symptom: störd prestation på minnestest eller i vardag (t.ex. 5-saksprov, oförmåga att minnas det man tänkt göra under dagen) ”minnestörning” som orsak: en defekt eller en störning i ett minnessystem eller en minnesmodul (typ: STM, arbetsminne, semantiskt minne,...) det finns sällan eller aldrig en entydig koppling: nedsatt minnesprestation kan bero på störning i en ”motivationsmodul” eller ett ”vakenhetssystem” motsvarande resonemang gäller för ett imaging- experiment vs det som experimentet skall exemplifiera  Beskrivande vs förklarande nivå: ”minnesstörning” som symptom: störd prestation på minnestest eller i vardag (t.ex. 5-saksprov, oförmåga att minnas det man tänkt göra under dagen) ”minnestörning” som orsak: en defekt eller en störning i ett minnessystem eller en minnesmodul (typ: STM, arbetsminne, semantiskt minne,...) det finns sällan eller aldrig en entydig koppling: nedsatt minnesprestation kan bero på störning i en ”motivationsmodul” eller ett ”vakenhetssystem” motsvarande resonemang gäller för ett imaging- experiment vs det som experimentet skall exemplifiera

18 nov 2005snf årsmöte / HM6 Neural och mental representation  Begreppet mental representation är centralt för den kognitiva psykologin Exempel: mental rotation av visuospatiala representationer, semantiskt minne som lagrade propositioner, CE som samordnare av information, ”language of thought” (Fodor)  Neural representation är ett informationsteoretiskt (kausalt) begrepp Exempel: neural kodning av linjer etc. i komplexa celler i det visuella systemet. Representation = pålitlig indikering  De två begreppen sammanfaller inte! Exempel: Kantdetektion genom lateral inhibition, och att vi ser konturer. Felrepresentationsproblemet, från Hume till Dretske  Begreppet mental representation är centralt för den kognitiva psykologin Exempel: mental rotation av visuospatiala representationer, semantiskt minne som lagrade propositioner, CE som samordnare av information, ”language of thought” (Fodor)  Neural representation är ett informationsteoretiskt (kausalt) begrepp Exempel: neural kodning av linjer etc. i komplexa celler i det visuella systemet. Representation = pålitlig indikering  De två begreppen sammanfaller inte! Exempel: Kantdetektion genom lateral inhibition, och att vi ser konturer. Felrepresentationsproblemet, från Hume till Dretske

18 nov 2005snf årsmöte / HM7 Två synsätt: kognitivism och det subsymboliska paradigmet  Kognitivism: Iakttagbara psykiska fenomen kan förstås som resultat av en hierarkiskt arrangerad bearbetning av mentalt representerade data, analogt med hur en dator bearbetar input och avlevererar output  Det subsymboliska paradigmet: Under den psykologiskt iakttagbara nivån förekommer bara neurala representationer, vars relationer till intentionalitet i upplevelser och beteenden inte är uppenbara  Kognitivism: Iakttagbara psykiska fenomen kan förstås som resultat av en hierarkiskt arrangerad bearbetning av mentalt representerade data, analogt med hur en dator bearbetar input och avlevererar output  Det subsymboliska paradigmet: Under den psykologiskt iakttagbara nivån förekommer bara neurala representationer, vars relationer till intentionalitet i upplevelser och beteenden inte är uppenbara

18 nov 2005snf årsmöte / HM8 Hur ska psykiska fenomen förklaras?  Enligt det subsymboliska paradigmet kan de neurala processer som förklarar psykiska prestationer som regel inte beskrivas i psykologiska termer  Föregångare/företrädare: gestaltpsykologin, Gibsons ”ekologiska optik”, den nya konnektionismen (anknyter till den matematiska teorin för neurala nätverk)  Enligt det subsymboliska paradigmet kan de neurala processer som förklarar psykiska prestationer som regel inte beskrivas i psykologiska termer  Föregångare/företrädare: gestaltpsykologin, Gibsons ”ekologiska optik”, den nya konnektionismen (anknyter till den matematiska teorin för neurala nätverk)

18 nov 2005snf årsmöte / HM9 Därför kan vi inte lokalisera psykiska funktioner  De mekanismer som ligger bakom våra psykiska prestationer kan, med hänsyn tagen till kända svårigheter (interaktion, redundans etc), i princip lokaliseras i hjärnan.  Men de kan inte beskrivas i psykologiska termer (utom indirekt), och några psykiska funktioner blir därför inte lokaliserade!  Exempel: Limbiska systemets betydelse för minnesprestationer, för upplevda emotioner och för motiverat beteende  De mekanismer som ligger bakom våra psykiska prestationer kan, med hänsyn tagen till kända svårigheter (interaktion, redundans etc), i princip lokaliseras i hjärnan.  Men de kan inte beskrivas i psykologiska termer (utom indirekt), och några psykiska funktioner blir därför inte lokaliserade!  Exempel: Limbiska systemets betydelse för minnesprestationer, för upplevda emotioner och för motiverat beteende

18 nov 2005snf årsmöte / HM10 Vad kan vi då göra istället?  Vi kan ställa upp hypoteser om de neurala system som ger upphov till specifika psykiska prestationer  Exemplet AE-syndrom: inte en dysfungerande CE, utan ett överbelastat, hierarkiskt neuralt nätverk  Viktiga ledtrådar till dessa systems uppbyggnad får vi genom att analysera samvariationen mellan olika psykiska prestationer,liksom samvariationen mellan olika psykiska defekter (syndrom)  Vi behöver kartlägga de grundläggande sambanden mellan hjärnaktivitet och upplevelser/beteenden – mellan neural och mental representation  Vi bör däremot inte släppa in fler homunculi i hjärnan...  Vi kan ställa upp hypoteser om de neurala system som ger upphov till specifika psykiska prestationer  Exemplet AE-syndrom: inte en dysfungerande CE, utan ett överbelastat, hierarkiskt neuralt nätverk  Viktiga ledtrådar till dessa systems uppbyggnad får vi genom att analysera samvariationen mellan olika psykiska prestationer,liksom samvariationen mellan olika psykiska defekter (syndrom)  Vi behöver kartlägga de grundläggande sambanden mellan hjärnaktivitet och upplevelser/beteenden – mellan neural och mental representation  Vi bör däremot inte släppa in fler homunculi i hjärnan...