Vart är Östhammar på väg? Kommunens/tätortens utveckling och framtid

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SVENSKA HUSPRISER I ETT INTERNATIONELLT PERSPEKTIV
Advertisements

Regionalt utvecklingsprogram för hållbar framtid i Norrbotten
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Utmaningar och de europeiska målen till år 2020
YLVA DISHEDEN REGIONPLANERARE, TMR PLANERINGSMÅL ”Hela regionen präglas av delaktighet och integration.” ”Alla invånare oavsett bakgrund använder sin.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
Regionens nuläge Utmaningar och de europeiska målen till 2020.
Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i.
Planerade bostäder i Stockholms län och Stockholms stad
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
Marknadsanalys MKB Sammanfattning
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Lidköping Det första decenniet på 2000-talet innebar fler i arbete och snabbt ökande realinkomster för de allra flesta. Bättre hälsa och minskad.
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Stockholm Nordost! – en vision om regionen år 2030
Sida Seminarium om Stadsutbredning och yttre kärnor Urbanekonomisk forskning om Stadsutbredning och yttre kärnor 25 november 2009 Ulf.
Möjligheter och utmaningar för näringslivets utveckling Kartläggning och analys av förutsättningar i den regionala kärnan Täby centrum-Arninge och Stockholm.
Regionala stadskärnor RUFS 2010 och bakgrund Seminarium 25 november 2009 Göran Johnson Regionplane- och trafikkontoret, SLL.
Barkarby-Jakobsberg Förutsättningar och alternativ gällande verksamhet
Västsvenska paketet.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Slutanalys inför den regionala utvecklingsstrategin
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Storstockholms brandförsvar
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Statistik från GSL efter avslutad intagning och återrapportering i september Intagna elever i Stockholms län.
Utveckling och databehov ”what gets measured, gets done” Per Tryding, PhD vVD Handelskammaren
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Hur påverkar det som händer i omvärlden – det lokala, regionala och nationella sociala välfärdsarbetet? Fredrik Eliasson 17 januari.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Arbetsförmedlingens intervjuundersökning (hösten 2014) Arbetsförmedlingens intervjuundersökning Representativt urval för näringslivet (334 arbetsställen)
Presskonferens Lasarettet i Ystad
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
invånare (2011) Ung befolkning - 48% är under 35 år högskolestudenter, varav på Malmö högskola 175 länder representerade Cirka 150.
Vi kan inte vänta… på fler bostäder för unga. Lågt bostadsbyggande i Stockholms stad
Vårt historiska arv! Nätverket Kvinnokraft arbetade under 1980-talet för att skapa opinion kring fördelningen av de regionalpolitiska medlen och den ojämna.
1 Mötesplatser – Att planera, skapa och utveckla STADSBYGGNADSDAGEN 29 AUGUSTI UPPLANDS VÄSBY Göran Cars Samhällsplanering och miljö KTH.
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Ökad användning av antibiotika i Sverige. Sedan 1998 har antibiotikaförsäljningen i Sverige minskat. År 2004 vände dock trenden och under de senaste två.
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Teknologisk utveckling i Kina: trender och implikationer Fredrik Sjöholm Institutet för Näringslivsforskning.
Regional ojämlikhet i Sverige. En historisk analys KERSTIN ENFLO, EKONOMISK HISTORISKA INSTITUTIONEN LUNDS UNIVERSITET.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
1 Medfinansiering - växelspelet mellan stadsbyggnad och infrastruktur _ Kommek Malmö den 17 augusti 2016 Göran Cars Tekniska Högskolan, Stockholm.
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Underlag till seminarium om kommunens bostadsförsörjning
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2017
Befolkningsprognos.
Småföretagsbarometern 2016
Vad innebär regionbildningen?
Småföretagsbarometern 2016
Rapport Q Sömnmedelsförskrivningen för äldre personer i Västmanland Athir Tarish Informationsläkare, Läkemedelskommittén.
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Rapport första halvåret (H1) 2019 Sömnmedelsförskrivningen för äldre i Västmanland Athir Tarish Informationsläkare, Läkemedelskommittén.
Presentationens avskrift:

Vart är Östhammar på väg? Kommunens/tätortens utveckling och framtid Östhammars stadsråd 13 februari 2014 Micael Sandberg, Sweco/MWA

Läget betyder allt… ”Som del av arbetsmarknadsregionen Stockholm-Uppsala borde Östhammars kommun ha förutsättningar att växa. Men, det något insulära läget, den spretiga tätortsstrukturen och bristande kommunikationer har gjort det svårt för kommunen att dra nytta av omgivningens starka utveckling.”

Vart är regionen på väg? Stockholm-Uppsala - motor i den nationella utvecklingen Stigande andelar av rikets befolkning, sysselsättning och inkomst Förväntas växa med 500-600 tusen invånare och 350-370 tusen arbetstillfällen till 2030, dvs. mer än ett helt Uppsala län

Vad krävs för fortsatt tillväxt? Internationell tillgänglighet, utbildning och forskning av världsklass, attraktiva miljöer för högförädlad verksamhet, ett vitalt näringsliv och stark privat tjänstesektor Utbyggnadsplanering i samklang med behoven/efterfrågan Utvecklade relationer till de växande ekonomierna i öst (flyg, handel, investeringar) Anpassad välfärdssektor och byggande till demografin Anpassning till teknikutvecklingen, förändrade villkor för boende/arbete Infrastrukturutveckling – stärkt kapacitet, nya förbindelser Ett samhällsbygge inriktad på hållbarhet och resurseffektivitet Ett samhällsbygge som inkluderar alla invånare, dvs. integration God anpassning till individuella preferenser – mer av skräddarsydda lösningar

Regionkärnan dominerar Regionkärnan (kommunerna Stockholm-Solna-Sundbyberg) dominerar och försvarar framgångsrikt sin höga andel av regionens tillväxt Framför allt sysselsättningsmässigt råder stark koncentration av arbetstillfällen till Stockholm och dess närmaste omgivning Befolkningsmässigt finns en större tendens till regional spridning, dock i huvudsak inom pendlingsavstånd från Stockholm Uppsala län har en stabil andel, men ojämn utveckling inom länet

Regional struktur Ökad inomregional koncentration och centralisering. Stockholms stad är motorn och navet kring vilket allt kretsar, men har problem med trängsel och brist på mark. Uppsala och tätorter i söder dominerar länets utveckling. Norduppland har svårt hänga med i tillväxten. Konkurrens från kommuner norr om Stockholm (Järfälla, Täby, Uppl.Väsby) Även Västerås, Nyköping, Eskilstuna m fl. närliggande städer integreras allt mer i huvudstadsregionen. Potentiella ”game changers”: Stärkt flerkärnighet och stärkta tvärregionala förbindelser/flöden.

EN region – TRE verkligheter Stockholm växer starkt och präglas av mångfald och dynamik inom såväl befolkning som näringsliv Uppsala växer, men får allt mer karaktären av sovstad till Stockholm och har svårt att konkurrera om de expanderande företagstjänsterna Östhammars kommun växer inte, har en stark industrisektor, men brist på förnyelse såväl närings- som befolkningsmässigt SKB NU/UIC

Analysen fortsatt relevant… Uppsala – såväl länet som staden – har som del i arbetsmarknadsregionen Stockholm-Uppsala synnerligen goda möjligheter att växa, men generellt betydligt starkare roller som boende- än som arbetsorter Viktigt att Uppsala stad utvecklas både som boende och arbetsort för att (befolknings)tillväxten ska spridas till länets nordliga delar. Oavsett om Uppsala stärks som egen arbetsmarknad eller som pendlingsort till Stockholm kan den totala pendlingen i regionen förväntas ökad. Därmed ökar även behovet av en fysisk planering inriktad på strukturer som möjliggör för fler arbetsställen och arbetstagare att samspela inom rimliga pendlingstider samt till överkomlig ekonomisk och ekologisk belastning. 288:an ÖP 2015

Vart är länet på väg? Scenario BAS En fortsatt stark utveckling inom pendlingsregionen Stockholm stärker sin ställning på regionens arbetsmarknad En i första hand befolkningsrelaterad och konsumtionsdriven tillväxt i Uppsala stad och län Ökat pendlingsberoende till Stockholm Regionen fortsatt starkt monocentrisk Norduppland fortsatt svagt – minskar i såväl befolkning som sysselsättning Scenario HÖG En fortsatt stark utveckling inom pendlingsregionen Ökad regional spridning av befolkning och arbetstillfällen En mer produktivitetsdriven tillväxt och balans mellan förvärvsarbetande dag- och nattbefolkning i Uppsala stad Större inpendling från övriga länet till Uppsala Regionen mer polycentrisk, med Uppsala som stark nordlig kärna Norduppland bryter trenden – ökar i befolkning men minskar i arbetstillfällen

Utfallsrum - befolkning Växer, men kanske inte lika fort som Stockholms län? Stor potential nu!

Befolkning och bostäder ÖP 2015 Credentia

Utfallsrum - arbetstillfällen Växer, men sannolikt långsammare än Stockholm, som ökar sin dominans oavsett scenario Stor potential innan 2030!

Arbetstillfällen och verksamhetsyta SKB NU SKB Östh.

Vart är kommunen på väg? Boendeutveckling Planförstärkning Scenario Trend speglar den utveckling som präglat de senaste decennierna Scenario Trendvändning tar mer fasta på de senaste årens utveckling och de investeringar som pågår och planeras kommande år. Scenario Tillväxt är ett optimistiskt scenario där kommunen lyckas dra full nytta av pågående/planerade investeringar och därtill genom aktiv boendeutveckling attrahera nya invånare Boendeutveckling Planförstärkning Stärkta kommunikationer Skolutveckling Teknikcollage Entreprenörskap Föreningsstöd Evenemangsstöd Breddad arbetsmarknad Hotelletablering SKB NU SKB Östhammar Etc. <10% 45% 45% 14

Positiv trend! Men, fortsatt industridominans. Privata näringslivet? Positiv trend! Men, fortsatt industridominans.

Offentliga verksamheter? Demografin leder till en potentiell nedgång i utbildningssektorn och ett kraftigt ökande behov inom vård och omsorgssektorn.

Arbetskraft, sysselsatta - prognos Både dag- och nattbef. ökar Från negativ till positiv nettopendling. Inpendlingen ökar starkt och blir under en period större än utpendlingen. Två scenarios för befolkningens utveckling; prognos och trendvändning där kommunen tar tillvara på de möjligheter som uppstår i och med stora kommande investeringar i kommunen.

Rekryteringsbehov Tillväxt, men framför allt pensioneringar ger betydande rekryteringsbehov till 2030 En möjlighet för kommunen att även rekrytera nya invånare Företagen upplever att det ofta är svårt att rekrytera, framför allt högskoleutbildad kompetens. Denna finns ofta i Uppsala och pendlar redan idag i hög grad.

Pendling – en allt större del av kompetensförsörjningen Pendling, antal pers. 2010 Inpendling Utpendling Uppsala 843 1910 Tierp 403 166 Gävle 221 56 Norrtälje 117 139 Älvkarleby 79 7 Stockholm 49 167

Vad kan göras för att attrahera kompetens? För att stärka rekryteringsbasen i kommunen och inte bara förlita sig på inpendling blir kommunens samlade attraktionskraft avgörande: Attraktiva boenden och livsmiljöer Stärkt kvalitet i utbildningsväsendet Förbättrade kommunikationer Bilden av Östhammar ”Översiktsplan 2015 Världens Bästa Lokalsamhälle”

Östhammar jmf. Norrtälje (kommun) Samma fluktuationer, men starkare utveckling i Norrtälje kommun, som ökade sina andelar av regionens befolkning efter ombyggnad av E18 till Stockholm, som färdigställdes 1996

Och Östhammars tätort? Kommunens största ort med drygt 4 500 invånare. Stabilt invånarantal, efter mer än en dubblering mellan 1960 och 1980. Stabil andel av kommunbefolkningen (21%). Demografiskt något mer välbalanserad än övriga tätorter i kommunen, men större utmaningar på den äldre än på den yngre sidan, vad avser behovet av bostäder, service etc. Bred flora av främst mindre företag inom många näringar. Pendlingsunderskott om ca 400 individer. Forsmark lockar många pendlare liksom Sandvik i Gimo. Även dagspendling till Uppsala. Tillsammans med Alunda den enda tätorten i kommunen med en medianinkomst över rikets, dvs. god köpkraft Bostadsmarknad präglad av svag dynamik/prisbild och få större projekt. Dock försök till större satsning (Credentia). Småhusdominerat och hyresrätt mer attraktivt än bostadsrätt.

Roll i kommunen Vald till huvudort med minsta möjliga marginal. Än idag ifrågasatt som kommuncentrum, men i praktiken ett faktum. Upptagningsområdet i första hand kustlandet. De som bor i inlandet åker till Uppsala. Kommunikationerna har varit en begränsande faktor i ortens utveckling, men förbättras när väg 288l är klar. Historiskt och kulturellt starkare sammankopplade med Öregrund än med övriga tätorter i kommunen. Historiska kopplingar finns även söderut mot Hallstavik och Norrtälje, från tiden då Östhammar tillhörde Stockholms län.

Tillväxtpotential Hänger nära samman med kommunens utveckling; rekrytering, bostadsmarknad, service etc. Svagt positiv befolkningsutveckling mest sannolikt. 500 nya invånare, 5 000 totalt, rimligt mål till 2030. Viktigt bygga på det genuina – trästadsidyllen, småskaligheten, sjönära läget, föreningslivet... Men, även våga komplettera med nya, spännande uttryck, såväl arkitektoniskt som utbudsmässigt. Bevara OCH förändra. Inte stagnera.

Kom ihåg Kommunikationerna – helt avgörande Barnomsorg och skola – måste kännas som ett tryggt val för barnfamiljerna Upplevelsen av Östhammar – vilken bild byggs och förmedlas? Tillgången på boende, handel/service, jobb, fritidsaktiviteter... Tätortsstrukturen och kommunekonomin en utmaning. Svåra prioriteringar kommer. SKB:s/kärnkraftsindustrins investeringar en viktig drivkraft Mervärdena en unik möjlighet att arbeta med lokal utveckling Starkt gemensamt intresse för kommunen och kärnkraftindustrin att Östhammar har en stabil och helst positiv utveckling.