Funktionshinderområdet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Advertisements

Serviceundersökning 2014 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Stockholms stads service under 2013.
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Projekt Introduktion Södertörn under 2009, medel från lst 1.5 mkr
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Tyresö kommuns service under 2010.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Södertörns projekt ”Introduktion Södertörn” implementerades 2010 genom samfinansiering av en gemensam introduktionsstrateg (8 kommuner och arbetsförmedling)
Södertörns nyckeltal 2008 kultur och fritid
Upphandling och uppföljning
Södertörns nyckeltal 2009 Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Grundskolan.
Introduktion Södertörn 2009 finansierat med § 26 medel Syfte: Att lägga grunden för ett operativt samarbete på Södertörn som leder till att varje nyanländ.
Vilka är vi och vad gör vi i nätverket JÄMFÖRA?
Medarbetarundersökning KTH Skolan för teknik och hälsa 2011
Länets kommuner i samverkan
GIS-samverkan Södertörn 2014
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Ansvar för Länsstyrelsen I samband med allvarliga händelser  vara en sammanhållande funktion  verka för att en samlad regional lägesbild sammanställs.
Handikapp&Habilitering
Jämförelseprojektet Treårigt nationellt projekt, Sveriges kommuner och landsting, Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA) Finansdepartementet.
Handikappnycklar 2007 Redovisning Magnus Lindvall Varför jämföra inom handikappomsorgen? Passar kostymen? Går vi åt samma håll?
Bakgrund Ett av Stockholm Business Alliances prioriterade verksamhetsområden är att utveckla servicen till näringslivet Serviceundersökningen fångar upp.
SCB:s medborgarundersökning våren 2007
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Kvänums förskola.
Hörsel och Balanskliniken
Värmdö matchning? Värmdö kommun Centrum för arbete och studier (CAS)
Stöd till Brottsoffer Första enkätinsamlingen februari :a årets svarsfrekvens på 83% 2:a årets svarsfrekvens 92% 3:e året %
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Lidingö stads service under 2010.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Bakgrund – ett gemensamt regeringsuppdrag
Statistik från GSL efter avslutad intagning och återrapportering i september Intagna elever i Stockholms län.
Södertörnsnyckeltal 2008 – finansiella nyckeltal Agenda 09.10Traditionell analys 09.20Exempel Södertälje 09.30Frågor/synpunkter Jan Lorichs,
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Studieavgifter Fortsatt arbete: Idéer om strategisk handlingsplan.
Mobivox Personlarm ”Tryck på knappen så får du hjälp!”
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Introduktion Södertörn 2009 finansierat med § 26 medel Syfte: Att lägga grunden för ett operativt samarbete på Södertörn som leder till att varje nyanländ.
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Familjedaghem.
Medborgarundersökning SCB:s undersökning 14 september-8 november 64 kommuner deltog Hittills har 230 kommuner gjort undersökningen (155 mer än en.
Företagsklimat Östhammar Ranking 2011.
GIS-samverkan Södertörn
GIS-samverkan Södertörn
Matchning Södertörn. Regionalt utvecklingsprogram för Södertörn Vision: Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm- Mälarregionen, med en.
1 Lagförslag om kompetenskrav inom IFO – håller vi måttet?
Vad är introduktion södertörn (nu; etablering södertörn) 2009 och 2010 Uppdrag, likheter, skillnader, vinster och svårigheter.
Trygg och säker i hemmet
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling och syfte.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
BARNS BÄSTA -klart att vi alla vill barnens bästa eller?
Södertörnsnätverket Individ och familj Utredningstid –Försörjningsstöd –Barn och ungdom –Missbruk Långa barnavårdsutredningar Återaktualiseringsgrad för.
Undersökningen utfördes sommaren/hösten 2008 vid två stormarknader, den ena i Eskilstuna och den andra i Nacka utanför Stockholm. 100.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
1 Äldreomsorg - årets rapport Kvalitetsnyckeltal och ekonomiska nyckeltal Bilaga med jämförelser
Introduktion Södertörn Huddinge, Botkyrka, Södertälje, Salem, Nynäshamn, Tyresö, Haninge, Värmdö och Arbetsförmedlingen AMO 3 Vision Nyanlända bidrar med.
Servicemätning 2015-års ärende Stockholm Business Alliance, SBA – en undersökning av 40 av 54 SBA-kommuners myndighetsutövning i Stockholmsregionen
Yrkestitlar Sammanställning av enkät om yrkestitlar inom funktionshinderområdet, genomförd i december 2014-januari
Träff med föreningar i IL Bromma 4 maj – 19.30
Gång- och cykelvägnät Samarbete
Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden: Bra utbud av cykelvägar   Från 5 till 20 procent år 2030 Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden:  
Regionalt utvecklingsarbete evidensbaserad praktik inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning. Sammanställning av intervjuer med.
Vuxenutbildning 2018 Grundläggande och gymnasial vux Länet totalt
Kvalitetsbarometern LSS 2017
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Skördeutfall 2018 Stockholms län.
Presentationens avskrift:

Funktionshinderområdet Nätverk Södertörn Funktionshinderområdet Projektorganisation Arbetsgrupp: Tyresö, Nynäshamn, Haninge och Huddinge Styrgrupp Nätverk Södertörn: Nacka, Huddinge, Nynäshamn, Botkyrka, Haninge, Salem, Nykvarn, Södertälje, Värmdö och Tyresö

Vad vi jämfört! Nätverk Södertörn Kommunernas information på webbsidorna Utrednings- och väntetider Utredningskostnader Grupp och servicebostads index Daglig verksamhetsindex Goda exempel

Fånga bilden av webbsidornas styrkor och svagheter Nätverk Södertörn Fånga bilden av webbsidornas styrkor och svagheter Undersökningen genomfördes av SKL 12 vanliga frågor Svaren ska hittas inom 2 minuter De flesta hade förbättrat sig sen 2007 Resultaten låg mellan 58% - 100 % Förbättringsområden finns fortfarande

Utrednings- och väntetider Nätverk Södertörn Utrednings- och väntetider Enkelt, snabbt och kostnadseffektivt LSS beslut = omedelbar verkställelse Förväntade oss ”lång väntetid” Insatser som kräver matchning Pers ass, ledsagare, kontaktperson och avlösare Resultat

Nätverk Södertörn Utredningstider och väntetider Kommunerna sammantaget Snittider i medeltal 2008 Personlig Assistans Ledsagarservice Kontaktperson Avlösarsevice Utredningstid, dagar begäran – beslut 33 30 45 34 Verkställighetstid Beslut - verkställt 16 20 21 Väntetid i medeltal 41 43 85 48

Utredningar och dess kostnader Nätverk Södertörn Botkyrka Haninge Huddinge Nacka Nykvarn Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Värmdö Handläggning Antal beslut 302 537 569 46 76 117 479 143 201 Årsarbetare LSS 6,6 6,8 7,6 0,52 1,75 1,9 9 2,7 4,3 Utredning/ årsarbete 79 75 43 61 53 47 Snittkost/månad/ 35,7 43,5 36,6 41,2 34,7 37,5 39 38 Kostnad/utredning 9334 6647 5864 5580 9592 7308 8453 8827 9733 2007 8325 3925 6708 5090 22021 11869 9178 10424 9541 6655 Utredningar och dess kostnader

Grupp- och servicebostadsindex Daglig verksamhetsindex Nätverk Södertörn Grupp- och servicebostadsindex Daglig verksamhetsindex Metod Frågeställningarna, definitioner, annan svarsgrupp Mäter vi lika?

Bostad Daglig verksamhet Har samtliga tillsvidare anställd personal relevant kompetens med tanke på uppdraget? JA 87 % Har enhetschefen eller motsvarande varit densamma, sista året? JA 69 % JA 81 % Har samtliga tillsvidare anställd personal deltagit i kompetensutveckling? JA 92 % JA 95 % Har merparten av personalen stannat kvar? JA 93 % Ingen fråga

Reflektioner Nätverk Södertörn 2010 Vara kvar på tåget, men vem kör ? Vad ska mätas, vilka bilder letar vi efter, stöd från expertis behövs Tydlig manual inför insamlingen av data Analysmodeller

Goda exempel Nätverk Södertörn 12 exempel, framför allt från daglig verksamhet