Funktionshinderområdet Nätverk Södertörn Funktionshinderområdet Projektorganisation Arbetsgrupp: Tyresö, Nynäshamn, Haninge och Huddinge Styrgrupp Nätverk Södertörn: Nacka, Huddinge, Nynäshamn, Botkyrka, Haninge, Salem, Nykvarn, Södertälje, Värmdö och Tyresö
Vad vi jämfört! Nätverk Södertörn Kommunernas information på webbsidorna Utrednings- och väntetider Utredningskostnader Grupp och servicebostads index Daglig verksamhetsindex Goda exempel
Fånga bilden av webbsidornas styrkor och svagheter Nätverk Södertörn Fånga bilden av webbsidornas styrkor och svagheter Undersökningen genomfördes av SKL 12 vanliga frågor Svaren ska hittas inom 2 minuter De flesta hade förbättrat sig sen 2007 Resultaten låg mellan 58% - 100 % Förbättringsområden finns fortfarande
Utrednings- och väntetider Nätverk Södertörn Utrednings- och väntetider Enkelt, snabbt och kostnadseffektivt LSS beslut = omedelbar verkställelse Förväntade oss ”lång väntetid” Insatser som kräver matchning Pers ass, ledsagare, kontaktperson och avlösare Resultat
Nätverk Södertörn Utredningstider och väntetider Kommunerna sammantaget Snittider i medeltal 2008 Personlig Assistans Ledsagarservice Kontaktperson Avlösarsevice Utredningstid, dagar begäran – beslut 33 30 45 34 Verkställighetstid Beslut - verkställt 16 20 21 Väntetid i medeltal 41 43 85 48
Utredningar och dess kostnader Nätverk Södertörn Botkyrka Haninge Huddinge Nacka Nykvarn Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Värmdö Handläggning Antal beslut 302 537 569 46 76 117 479 143 201 Årsarbetare LSS 6,6 6,8 7,6 0,52 1,75 1,9 9 2,7 4,3 Utredning/ årsarbete 79 75 43 61 53 47 Snittkost/månad/ 35,7 43,5 36,6 41,2 34,7 37,5 39 38 Kostnad/utredning 9334 6647 5864 5580 9592 7308 8453 8827 9733 2007 8325 3925 6708 5090 22021 11869 9178 10424 9541 6655 Utredningar och dess kostnader
Grupp- och servicebostadsindex Daglig verksamhetsindex Nätverk Södertörn Grupp- och servicebostadsindex Daglig verksamhetsindex Metod Frågeställningarna, definitioner, annan svarsgrupp Mäter vi lika?
Bostad Daglig verksamhet Har samtliga tillsvidare anställd personal relevant kompetens med tanke på uppdraget? JA 87 % Har enhetschefen eller motsvarande varit densamma, sista året? JA 69 % JA 81 % Har samtliga tillsvidare anställd personal deltagit i kompetensutveckling? JA 92 % JA 95 % Har merparten av personalen stannat kvar? JA 93 % Ingen fråga
Reflektioner Nätverk Södertörn 2010 Vara kvar på tåget, men vem kör ? Vad ska mätas, vilka bilder letar vi efter, stöd från expertis behövs Tydlig manual inför insamlingen av data Analysmodeller
Goda exempel Nätverk Södertörn 12 exempel, framför allt från daglig verksamhet