RLT- Stråk Motorflygförbundet KSAK

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EUROPABANA 1 Tetran/Pyramiderna (Pyramiden) REGLER. ¤ Gränslinje (G): Framkant (mot banhuvudet) av andra hindret, både till höger och vänster, samt vinkelrätt.
Advertisements

BOGNIBANA 1 Rakbana utan hinder REGLER. ¤ Gränslinje: 50 cm framför utslagsmarkering. OBS!: Boll som pga för hårt slag eller hård vind rullar tillbaka.
Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Det första du bör göra är att rita horisonten
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
LET •Spelaren har fyra grundläggande rättigheter och störning (interference) har inträffat om motståndaren inte uppfyller dessa även om han gjorde allt.
Feedback från Jaktprov med älghundar (nya regler) 2013 Sammanställt av Jukka Immonen.
Nu rullar vi upp ärmarna, spottar i händerna och kör stenhårt.
Hur kraft och yta samverkar
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
När är det dags att avbryta?
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
Längd och massa s
Grundsetup av Formelbil
Konstgräsplanens framväxt Ett bildspel från tiden före saneringen fram till nyår 2014.
Övningsbank – IK SödraDal
Definitioner SLG - Self Launching Glider
Tryck.
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Vad är skillnaden på klimat och väder?
Varför gör vi denna satsning?
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
Flyg fortare.
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Skyltning var och hur? Skyltningen utgår från varje lokals speciella förutsättningar och de behov besökarna kan tänkas ha. Skyltar behövs i regel på följande.
Fotbollsövningar Pojkar 03
Resonans, eko, ultraljud, infraljud, ljudets hastighet
KARTKUNSKAP 1.
Atmosfär 100 km hög Luftens tyngd trycker på.
KLOCKAN När startar den och när stannar den?
INTRODUKTION TILL ATT DÖMA AMERIKANSK FOTBOLL
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Skiroute En enkel skiss och information och regler kring detta.
Diagram 1 Diagram 2. Diagram 3 Diagram 4 Diagram 5 Diagram 6.
KVALITATIV ANALYS - BALK & RAM
Svenska Brukshundklubben
Svenska Brukshundklubben
IDROTTSMEDICINSK VECKA VISBY 2014 Jorma Jääskeläinen.
Väder.
Regelgenomgång. Grek och fristil Invägning Invägning sker i trikå.
Fysikexperiment 5p Föreläsning Korrelationer Ett effektivt sätt att beskriva sambandet mellan två variabler (ett observationspar) är i.
Spelmodell 11-manna Vaksala SK P00
Orientering.
SKJUVSPÄNNING I BÖJDA BALKAR
2008 Motorflygförbundet KSAK Riksnavigeringen Enkel att genomföra med de data-hjälpmedel M-KSAK kan erbjuda som PFCM Precision Flying Compitition Marking.
KLOCKAN När startar den och när stannar den?
GPS och Flight Recorders
Arbete Energi Effekt.
KINEMATIK I 1-DIMENSION
Hans-Eric Carlsson HANDHAVANDE AV MASTKRAN I SÖDRA HAMNEN.
Sundsvalls DFF Tips hur vi förbereder våra målvakter till träning och match el Psst! Kolla detta!
Genomgång 1: mål Känna till hur ljud bildas och hur det sprids i luften 2. Känna till att ljud kan beskrivas som en vågrörelse 3. Veta vilken.
Positionsspel för våra målvakter. Vad är ett bra positionsspel?
O p t i k e l l e r L j u s. Optik – Ljus Ljusstrålar har många märkliga egenskaper och det behövs därför många olika typer av modeller för att beskriva.
ÖVNINGSBANK – PASSNING & MOTTAGNING STEG 1: Individuell träning passningar 1. Cirkelträning – PassningarTränarcirkeln Inlärningsfas med fokus på passningstekniken.
Skott 10 meter, eller längre. Öva: Ta några meters ansats och försök att skjuta bollen, så att den flyger i luften. Uppgift: Visa en vuxen att du kan skjuta.
Regel 13 Bollen spelas som den ligger.. Regel 13 Bollen spelas som den ligger.
BNP - Bruttonationalprodukten
Regel 18 Boll i vila rubbad.. Regel 18 Boll i vila rubbad.
Funktionärer/domare Tävlingsledare Grenledare Löpledare och bandomare
På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
Friidrottens oskrivna regler
Regelträff med Tipspromenad
Fotbollsträning 20 april – Tips o ideér av Håkan Broman.
Det som kommer att hända är att moderniserade och förenklade regler kommer att införas från Jan efter beslut sommaren 2018 och att en gemensam världshandicap.
Komma igång med Scratch
SoL övningskompendie Tema: Driva
Presentationens avskrift:

RLT- Stråk Motorflygförbundet KSAK Förbered genom att märka upp ett stråk med nedanstående dimensioner 2008

RLT- Stråk Motorflygförbundet KSAK Markering med linjer. - en linje för varje meter från -20 till + 20 m. - därefter en linje var 5:te meter. - 0-ytan är +/- 1 m. Avståndsmarkeringar vid sidan av stråket. - Mitt för strecket vid - 15 till + 15 m. - Mitt för boxens mitt för boxarna A, D, E, F, G och H. Noll-yta. - +/- 1 m från en imaginär nollinjen. Inflygningsmarkeringar. - På vardera sidan 50 m före nollinjen. 2008

RLT - Hinder Placeras 50 m före landningsstråkets 0-linje. Motorflygförbundet KSAK Placeras 50 m före landningsstråkets 0-linje. Höjd 2 m vid landningsstråkets mittlinje. Tunn bommulslina e. dy. Med färgade flaggor. Måste glida lätt över stolparna. 2008

RLT - Genomförande Krävs minst 4 personer helst fler än 6 på plats. Motorflygförbundet KSAK Krävs minst 4 personer helst fler än 6 på plats. Om möjligt lägg kalksträngar på stråkmarkeringarna för att underlätta bedömningen. Den som håller hindret måste se till att överskottslina ligger fritt. Sänk hindret före uppenbar rivning. Samtliga landningsmoment utförs förslagsvis i en sekvens. 2008

RLT - Bedömning av landning Motorflygförbundet KSAK Här följer utdrag ur FAI Sporting Code 2010, klausul A.3. (Fri översättning) A.3.1 Landningsvarv vänster eller höger. - Landning 1 och 4, medvind övre 500 fot QFE. - Landning 2 och 3, medvind mellan 1 000 och 1200 fot QFE. - Ovanstående avgörs av tävlingsledare. - Landnningsprovet omfattar följande landningar, (forts. nästa sida). 2008

RLT - Bedömning av landning Motorflygförbundet KSAK A.3.1.1 LANDNING 1: NORMAL LANDNING Landning där användning av motor, spoilers, klaff och vingglidning är tillåten. A.3.1.2 LANDNING 2: NÖDLANDNING Motorns varvtal till tomgång på medvindslinjen tvärs landningsstråkets nollinje. Därefter får motorpådrag ej ske. Spoilers, klaff och vingglidning är tillåten. A.3.1.3 LANDNING 3: NÖDLANDNING UTAN KLAFF Motorns varvtal till tomgång på medvindslinjen tvärs landningsstråkets nollinje. Användning av motorpådrag, spoilers eller klaff ej tillåtet. Vingglidning är tillåten. A.3.1.4 LANDNING 4: LANDNING ÖVER HINDER Landning efter passage av hinder. Användning av motorpådrag, spoilers och klaff är tillåtet. Om hjulen befinner sig under hindrets nivå vid inflygningen betraktas detta som krypning. 2008

RLT - Bedömning av landning Motorflygförbundet KSAK A.3.2 Landningen kan utföras enligt följande: - Full stop efter varje landning, - Två landningar med stop och gå mellan. För RLT gäller att samtliga landningsmoment får utföras i en följd. 2008

RLT - Bedömning av landning Motorflygförbundet KSAK A.3.3 Alla landningar skall ske så nära nollinjen som möjligt inom den 12 m breda stråkmarkeringen. A.3.4 Huvudställets båda hjul skall röra marken inom 5 m förutom när sidvind påbjudits. Om markkontakt sker inom eller efter 0-boxen och avståndet mellan huvudställens markkontakt är mindre än 5 m skall avståndet till första hjulets markkontakt mätas. Om avståndet mellan hjulens markkontakt är större än 5 m skall avståndet till det sista hjulet första markkontakt mätas. Noshjul skall sättas efter huvudställ. Sporrhjulsplan skall landas med sporrhjulet under horisontell attityd. 2008

RLT - Bedömning av landning Motorflygförbundet KSAK A.3.5 Landning på eller efter 0-boxen mäts när flygplanet rullar på marken efter alla studsar. Om studsar sker före och efter 0-boxen skall de mätningar som ger flest prickar räknas. A.3.6 Ett flygplan anses studsa om ett eller båda huvudställets hjul studsar högre än en hjuldiameter eller längre än 15 meter. En studs in i en 5 meters box beräknas på följande sätt: Boxens storlek i meter minus 4 meter, minus uppmätt avstånd för studsens början. 2008

RLT - Bedömning av landning Motorflygförbundet KSAK A.3.7 Om någon del av flygplanet vidrör marken före 0-boxen skall landning anses skett vid denna punkt. För sporrhjulsplan får sporrhjulet rulla på marken 5 meter före huvudställets hjul om landningen kan betraktas som en trepunktslandning. Mätning sker då vid huvudställets landningsmärken. A.3.8 Sidvindsförhållanden anses råda om sidvindskomposanten är 8 kt eller mera. Vindriktning och hastighet skall mätas i närheten av landningsstråkets nollinje. Max tillåten medvind är 3 kt. Om sidvindsförhållanden råder, är det tillåtet att landa endast på det hjul varifrån vinden blåser. 2008

RLT - Bedömning av landning Motorflygförbundet KSAK A.3.9 Motorn skall gå på tomgång vid landning. Om flygplanet stannar helt inom stråket, får tillräckligt motorvarv användas för att lämna stråket. 2008

RLT - Bedömning av landning Motorflygförbundet KSAK A.3.10 För alla fyra landningsmomenten definieras följande som onormal landning: - a) Noshjul berör marken först - b) Ett sporrhjulsplan med sporrhjulet över horisontallinjen - c) Ett av huvudställets hjul högre än en hjuldiameter över marken vid sättning, utan att sidvindsförhållanden påbjudits - d) Sättning på lävindshjulet, i sidvindsförhållanden och med det andra hjulet högre än en hjuldiameter över marken - e) Någon del av flygplanet utom hjulen vidrör marken - f) Infällning av klaff inom stråket - g) Landning med låsta hjul - h) Huvudställets hjul lämnar marken medan noshjulet befinner sig kvar på marken. 2008

RLT - Bedömning av landning Motorflygförbundet KSAK A.3.11 Ingen landning, eller landning utanför stråket, (=före eller efter), ger landningsprickar. A.3.12 All inflygning och alla landningar måste ske på ett säkert sätt. Tävlingsledaren skall stoppa landningar som anses farliga. 2008

RLT - Bedömning av landning Motorflygförbundet KSAK 2008