Träningspasset Gk Vad ska vi göra idag? Varför ska vi göra det?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Spelstrategi.
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Metodstöd.
Tränings och Tävlingslära
FORTUNA FF – P95 Spelarbarometer. Spelarbarometer – Fråga 1 1.Vilken 1.Vilken är din målsättning med fotboll? 1.Har ingen 2.Träffa kompisar 3.Hålla mig.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Tränarskap och ledarskap
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Mental träning Mål & Motivation
VARFÖR IDROTT I SKOLAN ? * Du ska få träna upp din fysiska, psykiska och sociala förmåga * Ämnet ska ge dig kunskaper om en hälsosam livsstil. *
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Lyckad träning Hur?.
Övning Dribblar Springer Utan boll Passar Boll Anfallare X Försvarare.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
Coaching.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Idrottspsykologi.
Uppvärmning?.
För att inkludera alla Ljusdal IF
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Förändring – hot eller möjlighet?
Utvecklingssamtal Sandvikens IF P Titta på de olika områdena och prata igenom med barnen vad de själva tycker att de är bra på och vad de tycker.
Socialpsykologi.
Sundsvalls DFF Tips hur vi förbereder våra målvakter till träning och match el Psst! Kolla detta!
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
7-mannamatch spel 9-12 år Anfallsspel Målvakten rullar eller kastar ut bollen till någon av medspelarna. Bollhållaren fortsätter speluppbyggnaden med att.
Värmdö IF P-00 Spelidé. VIF P00 - Spelidé 1.Formation 2.Speluppbyggnad & etablering 3.Anfallsspel 4.Anfallsvapen 5.Försvarsspel ”Gott omdöme får man av.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Pojkar-09 Övningar och spel
Steg 1 Grundtränarens uppgifter

Träningspass 3 (passning, bollkontroll,anfall)
Lagsammanhållning.
GOIF A och U lag 2010/2011.
Startelvan – Rågsved Martin Gustav Nick Rafael Eddy Jack Rahmat Nils
AGENDA Program 09:30 – 10:00 Incheckning och info
Tips för det praktiska ledarskapet
VIK P03:1 Regler på träning & match
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Första sidan beskriver kort hela träningens mål / syfte
Föräldramöte 25/4  .
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 15 min) 2 Övning
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Ispass lördag 8:00-09:00 VSK F-07
AVSLUTNING 2016 BP 07-5.
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Utfall Enkät Säsongen 2014/2015
Träff 13 Välkomna!.
Föräldramöte FBC F
Spelarutbildningsplan
Tips för bättre kommunikation
SoL övningskompendie Tema: Speluppfattning
Uppvärmning totalt 30 min.
Presentationens avskrift:

Träningspasset Gk Vad ska vi göra idag? Varför ska vi göra det? Hur ska vi göra det? När ska jag byta övning? Leken är ett utmärkt komplement i träningen och används till exempel för att göra uppvärmningen ännu roligare

”Kull” – ”Katt och råtta” – ”Kinesiska muren” Kroppsuppfattning Tids och rumsuppfattning Balans Koordination Snabbhet Tempoväxlingar

Träningspasset Göra mål lay up, jump stop, stride stop Passa enhandspassning, tvåhands stötpass, studspass Dribbla skydda boll, handbyte framför och mellan benen, reverse Stanna och rotera med eller utan boll, jämfota stop eller Försvar på boll från olika områden på planen Att göra sig fri v-cut, back door

Taktik - Beslutsfattning Bör inte ligga i fokus Barn får ut för lite av det Barns utveckling gör att de fortfarande har ”tunnelseende” Men ta inte bort glädjen hos barnen att spela 2-2 eller 3-3

Träningsmiljön – Inspirera! Lekfull och utmanande träning när du jobbar med tekniken Det är kul att tävla! Bollen är som en lampa, se till att lampan lyser på dig för då är du fri! Om vi bara låter motståndarna skjuta en gång i anfall släpper vi in färre mål Vi använder klockan och tar tid för då ska alla försöka ”bräcka” sitt rekord

Träningspasset Träningsinnehåll Klarar spelarna av det här innehållet? - Man bör inte utsätta sina spelare för innehåll som de inte är redo för. Är detta innehåll lämpligast för den här typen av lag - Även om man har ställt sig den frågan när det gäller målen, bör man ställa frågan igen när det gäller innehållet. Är det möjligt att arbeta med detta innehåll på den tid som finns tillgänglig? - Åter är uppskattning av tillgänglig tid avgörande.

Att välja det viktigaste innehållet Träningspasset Att välja det viktigaste innehållet Uppvärmning – förbereda spelarna Huvudsakliga budskapet - teknikträning Nedvarvning – ej hög mental belastning

Jag börjar träningen med en rolig lek så ingen VILL komma försent! Träningspasset Man kan gärna avsluta med en lek för att lämna positiva spår efter sig Jag börjar träningen med en rolig lek så ingen VILL komma försent!

Träningspasset När träningen är slut skall de känna att de lärt sig något nytt eller blivit bättre på något Ha träningen planerad innan den börjar. Spelarna märker om du är föreberedd Se till att alla barn är i rörelse och involverade så ofta som möjligt under övningarna Undvik långa köbildningar. Det är tråkigt! Ha trafik, d v s många som kör för då tränar man ögonen Alla möjliga ytor fungerar, i vissa fall är små ytor bara något positivt

Träningspasset Den som hittar en lagom belastning kan nå följande fördelar: - Spelarnas fysiska tillstånd förbättras - Spelarna tar lättare till sig teknik och taktik - Risken för trötthet och utbrändhet minskar - Spelarna presterar bättre under matcher Balansen mellan arbete och vila - Gör basketen till en rolig och lockande aktivitet - En match kommer alltså att bli en än mer positiv erfarenhet på alla sätt om spelarna är i bra form, än om de är trötta och knappt orkar prestera överhuvudtaget.

Coachen på träning - Konstruktiv attityd Utmaningar som är möjliga att nå. Spelare kommer att göra misstag. Tålamod i instruktion. Visa - öva - instruera - öva Realistisk inställning till vad man kan och bör kräva av spelarna Uppskatta och lyft fram de insatser och ansträngningar som spelarna gör Om spelarna försöker, och coachen har kontroll över träningsprocessen, kommer spelarnas framsteg förr eller senare att visa sig Uppmärksamma framsteg snarare än fel. Ha tålamod när saker och ting inte blir som du hade tänkt dig och uppmuntra Behandla alltid spelarna med respekt och ömhet, vad som än händer.

Coachen på träning – Att leda övningar Förklara övningen och dess syfte för spelarna. Visa praktiskt vad de ska göra så att de bättre förstår målet. Förklara reglerna för övningen. Om de har förstått övningen låter du dem göra den en stund utan att tillrättavisa dem. Du bör ge spelarna respons på deras beteende. Du måste uppmuntra spelarna och ge dem beröm för deras insatser för att stärka inlärningsprocessen.

Coachen på träning Använda förebilder Att använda sig av förebilder innebär i praktiken att man för en spelare eller ett lag visar en betydelsefull förebild som någon att imitera och att ta efter, där man betonar eller visar det specifika beteende man vill att de ska imitera. Forskning visar på att det är väldigt viktigt att man på ett eller annat sätt visar hur det ska se ut exakt så de inte får en fel bild

Coachen på träning - Respons Respons är den information spelarna får tillbaka, som ett svar på vad de har presterat. Positiv respons - Är en belöning och ger uttryck för att det som utförts är korrekt och därmed bör upprepas. - Den stärker spelaren i sin motivation att fortsätta anstränga sig. Negativ respons - Talar om för spelaren vilket specifikt beteende som bör förbättras, och hur man gör det. - Den är också motiverande om spelaren uppfattar det som att den förbättring som krävs ligger inom räckhåll.

Utvärdering av träning Samla gärna alla i omklädningsrummet efter träningen för att på ett lugnt sätt avsluta den Fråga deltagarna vad de gjorde på träningen och gör gärna en koppling till tidigare träningar för att påpeka att de blivit bättre om du tycker det Fråga vad de tyckte om träningen och hur det kändes. Var något för enkelt eller för svårt? Genom att du analyserar och utvärderar träningen kan du ge dem en ännu roligare och utmanande träning i framtiden.