Lennart Flood Katarina Nordblom Daniel Waldenström

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Andreas Bergh Gissur Ó Erlingsson Mats Sjölin Richard Öhrvall
Attitydkampanj för vita arbeten
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Att flytta till Frankrike – vad ska jag tänka på?
För att jobben kan bli fler
Framtidens tjänstepensioner Michael Møller & Niels Chr. Nielsen.
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Behöver Sverige en ny skattereform? Kommentarer på Peter Birch Sorensens rapport Ann-Sofie Kolm, Stockholm University.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Konjunkturer.
STATENS EKONOMI.
JAKTEN PÅ DEN FÖRSVINNANDE SKATTEN GLOBALISERING OCH RÖRLIGA SKATTEBASER Klas Eklund 1.
De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Finansdepartementet Kommentarer till Konjunkturrådets rapport Statssekreterare Hans Lindberg 17 januari 2013.
Hur skulle ett effektivare skattesystem se ut?
Behovet av en ny skattereform
Senior-Ekonomi Välkommen till Skatteverkets del av Senior-Ekonomi. Avsnittet är tänkt att hållas på ca 55 minuter. Vi går igenom hur pension och lön beskattas.
Intranät – inte för alla?
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
TOBINSKATTEN Ett medel söker sitt mål Finansutskottet Klas Eklund
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Räkenskapsanalys Teoriboken: block 5
Internationell Ekonomi
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Samhällsekonomi Del 1.
Företagsnyheter Intressanta inkomstnivåer 2.
Kapitel 20 Personal och löner.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Skatteplanering för småföretag – lönsamma tips och råd
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Mycket läsvärd rapport – mer debattskrift än prudentlig utvärdering Stöder en gyllene regel för finanspolitiken. Dynamisk finansiering Partiella kalkyler.
Skattepolitik i Sverige (och Danmark)
Svensk ekonomi – var är vi och vart ska vi? Lars Calmfors Controllerdagarna 20/ Stockholm.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Budgetpropositionen för 2015 Lars Calmfors Nationalekonomiska föreningen 11 november 2015.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Enskild firma eller aktiebolag
Finansdepartementet Kommentarer på ESO-rapporten ”Swedish Tax Policy: Recent Trends and Future Challenges” ESO-seminarium 31 maj Statssekreterare Hans.
Trygghetssystemen i internationellt perspektiv – några kommentarer Per Molander 22 maj 2012.
Kapitel 15 Budgeten.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Finanspolitiska rådets rapport 2014 Lars Calmfors 13/
Arbetsmarknadsreformer och lönebildning i Sverige Lars Calmfors UCLS: Konferens om lönebildning 21 oktober 2013.
Regeringens arbetsmarknadsreformer och lönebildningen Lars Calmfors ABF, Göteborg 5/
TCO, 15 mars 2016 En ny skattereform för ett nytt århundrade?
Välkommen till seminariet En skattereform för ett nytt århundrade – Nu tar vi första stegen #skattereform.
Företagsklimat Företagares och politikers syn på skatter, regler och kostnader Skillnader i synen på företagsklimatet 2010 Dalarnas län.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Beskattning i Finland Presentation för skolungdomar Skatteförvaltningen.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Kommentarer till rapporten Ekonomisk politik som bryter det nya utanförskapet Lars Calmfors Ekonomiskt seminarium Moderaterna 20/
Behovet av skattereform Lars Calmfors Folkpartiets skatteseminarium Almedalen 2/
School of Economics and Management | Department of Economics, Åsa Hansson Ett effektivt skattesystem Åsa Hansson.
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kronobergs län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kalmar län
Beskattning.
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Blekinge
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Upplands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Gotlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Södermanlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Skåne län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Jönköpings län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Örebro län
Kap 14 Den offentliga sektorn och finanspolitiken
Beskattningen i Finland
Skatter Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Presentationens avskrift:

Lennart Flood Katarina Nordblom Daniel Waldenström

Inledning Skattereformens princip om enkelhet och likformighet har övergivits Oöverskådligt och svårbegripligt lapptäcke som försvårar rationella beslut Vår rapport belyser några centrala aspekter av skattesystemet: Hur ser progressivitet och omfördelningen ut? Vilken kännedom har svenskarna om skatterna? Har skattesystemet legitimitet? Hur skulle ett alternativt, enklare, skattesystem se ut och fungera?

Lennart Flood Katarina Nordblom Daniel Waldenström

Skatternas utformning Skattesystemet ska balansera mål om: Ekonomisk effektivitet Rättvis fördelning Hur progressiva är Sveriges skatter? Vilka skatter bestämmer graden av progressivitet? Hur viktiga är skatterna för den totala omfördelningen i samhället?

Faktiska skatter i olika inkomstskikt Total inkomstskatt: Skatt på förvärvsinkomster Kapitalskatt Skattedelen i arbetsgivaravgiften Låga inkomster Höga inkomster

Är arbetsgivaravgiften skatt? Avgift om socialförmånen ökar vid ytterligare inbetalning. Annars skatt. Skatteandelen beror på förmånsgolv och -tak i socialförsäkringen Inkomstnivå Andel skatt Under förmånsgolv 100% Över förmånstak Mellan golv och tak ≈40% Genomsnittlig skatteandel: 57%

Marginalskatten i Sverige 65-70% 20-30%

Sveriges skatteprogressivitet är internationellt låg Omfördelningseffekt Sveriges skatteprogressivitet internationellt låg, främst pga av att många betalar mycket i skatt

Verktyg för omfördelning Omfördelningseffekt. Mätt som effekt på Ginikoefficient.

Lennart Flood Katarina Nordblom Daniel Waldenström

Legitim beskattning Ny norm i svensk skattepolitik? Enkelhet – optimal beskattning Vi måste ha ett skattesystem som inte bara är effektivt, utan där folk också är villiga att betala skatt Ofta motsättning mot optimal beskattning Vad tycker svenskarna - opinionsundersökning

Kriterier för legitim beskattning Ett mål att nå gemensam välfärd Upplevas rättvisa Uppleva att ”alla andra” gör rätt för sig Skattesystemet skall vara enkelt och begripligt

Vad tycker svenskarna? 74% tycker att det är lätt att deklarera 30% tycker att skattesystemet är enkelt Problematiskt för legitimiteten… …och för effektiviteten

Dålig kunskap om arbetsgivaravgiften… 51 % svarar Vet ej 10% svarar 30-32 % Stor spridning, en majoritet överskattar den

… och om brytpunkten för statlig inkomstskatt 44 % svarar Vet ej 17 % svarar mellan 30 och 40 000/månad 60% tror att gränsen är lägre än 30 000

Eget jobbskatteavdrag 54% svarar Vet ej på frågan om hur stort deras jobbskatteavdrag är Färre än var 20:e vet på 500 kr när hur stort deras avdrag är per månad Bland dem med månadsinkomst under 25 000 är det 0,4%... Hur effektivt styr det då arbetsutbudet?

Egen marginalskatt En klar majoritet vet ungefär hur hög marginalskatt man har Dock, generellt en överskattning

Villighet att betala skatt Kunskap viktig – tror man att skatterna är högre än de är kan skattemoralen sjunka Tillit viktig – både gentemot politiker och medmänniskor Eget beteende viktigt

RUT- och ROT-avdrag ”Det är omoraliskt att köpa tjänster svart”

Slutsatser Generellt ganska hög legitimitet för det svenska skattesystemet Systemet är krångligt och folk har bristfälliga kunskaper om skatterna Problematiskt ur såväl legitimitets- som effektivitetssynvinkel Skattepolitik kan påverka legitimitet och skattemoral

Lennart Flood Katarina Nordblom Daniel Waldenström

Vi har konstaterat att… Skatterna är komplicerade och kunskapen låg Demokratiproblem Incitamentsproblem Progressiv inkomstskatt spelar en mindre roll för omfördelning Fördelar med likformig skatt Minskar behovet av skatteplanering Proportionell skatt kan vara optimal

Skattesystem enligt Hall & Rabushka All inkomst klassificeras som företagsinkomst eller personlig inkomst Samma skattesats för personer och företag Ett bottenavdrag för personlig inkomst Ingen dubbelbeskattning av kapitalinkomster Inga ränteavdrag

Rådets utvärdering av alternativa skattereformer En enkel reform med 22 % skatt Minskad sysselsättning Underskott Stor ökning av inkomstspridning Alternativa reformer med bredare skattebaser

Utvärderad reform Skatter Ökade transfereringar 25/30% skatt arbete/transfereringar Bottenavdrag 10% kapitalskatt Inga ränteavdrag 1% fastighetsskatt Avskattade avdrag för arbetsinkomster och pensionssparande Barnbidrag Bostadsbidrag Försörjningsstöd

Effekter av utvärderad reform Dynamiska effekter Arbetsutbud Förändring % Arbetade timmar 2.2 Antal sysselsatta 0.2 Budgeteffekter Inkomster/skatter Mdkr % Disponibel inkomst 96 6.3 Arbetsinkomst 41 2.9 Slutlig skatt -41 -7.8 Moms 17 Arbetsgivaravgift 42 10.1 Budgeteffekt 3

Effekter på inkomstfördelningen Inkomstdecilgrupp

Effekter, forts. En likformig skatt på en låg nivå har flera fördelar Fler förstår systemet och kan agera rationellt Minskad skatteplanering Oförändrade skatteintäkter om skattebasen breddas Ökad finansiella stabilitet En ökad inkomstspridning Kan motverkas genom riktade bidrag Politisk fråga

Lennart Flood Katarina Nordblom Daniel Waldenström

Rekommendationer från SNS Konjunkturråd 2013 Jobbskatteavdraget bör förenklas Gör osynliga skatter synliga för skattebetalarna Förbättra medborgarnas kännedom om skatte- och bidragssystemet En bred översyn av skattesystemet med målet att ta fram ett enklare system