Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Gymnasiearbete Grans naturbruksgymnasium
Gymnasiearbetet p..
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Plan mot kränkande behandling
Vardaglig observationer
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
TUMLARENS FRITIDS TEL  MORGONFRITIDS KL –  STÄNGNINGSAVDELNING: BADSTRANDEN – TEL  MÄRK KLÄDER OCH SE.
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
5 feb 2013 Pedagogiskt Forum Beskuren bild Göran Forsberg.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
17 december Dolda kunskaper 17 december
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Föräldraråd
Information inför skolstart år 6 HT-2013
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
VÄLKOMMEN TILL BOCKSTENSSSKOLAN
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Samverkan kring likabehandlingsarbetet samt information om kommande läsårs organisation Råtorps skolor
1 EVENTUELL VINJETT Södertäljes Lotsfunktion.
En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Välkommen på föräldramöte!.
Mobila enheten Salems kommun *.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
PA1201 Projektarbete 100 p.
Nätverk kursplanepiloter
Uppföljning och utvärdering
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Dagordning Ny rektor Ny elevhälsa Ledigheter
Välkomna till föräldramöte för klass 5A
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Elevhälsan Röbäcks skolområde rev
ARBETSMODELL FÖR ÅTGÄRDSPROGRAM
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
1. Uppmärksamma/Aktualiseringsorsak I första hand ska nya elevärenden tas upp i samband med elevvårdstiden. Här tar man ställning till om man ska göra.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Viktig information till dig!
Skolan som Arena i Enköpings kommun
Bedömning och betygsättning
Mål och resultat på Åsaskolan
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Föräldramöte 6 december 2018.
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Om Mig – Från resultat till handling
Nyheter i skollagen från och med
Samverkansråd
Bygga svenska åk 1-6.
Specialpedagogisk samordnare, Örebro Kommun Malin Nilsson
Presentationens avskrift:

Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång Klasskonferens varje måndag kl 14.00-15.30. Närvarande: Rektor ansvarig bitr rektor, klasslärare, speciallärare och specialpedagog EHT varje torsdag kl 14.30-15.30.Närvarande: Rektor ansvarig bitr rektor, speciallärare, specialpedagog, kurator, skolsköterska samt berörd lärare Akuta elevärenden anmäls till kurator Inger. Akuta elevärenden samt elever som kommer upp på klasskonferens tas upp under EHT Förtydligande av benämningar och mötesstruktur EHT- Elevhälsoträff SKURT- Skolsköterska, kurator och rektor träffas varje måndag mellan 9.00-9.30 Rektor, specialpedagog och speciallärare träffas varje måndag mellan 13.30-14.00 Specialteamets arbetslag består utav Kurator, skolsköterska, speciallärare och specialpedagog. Specialpedagog är samordnare för specialteamet.

Vad skall läraren göra innan rödmarkering? Rapport till rektor Vad skall läraren göra innan rödmarkering? Ämneslärare arbetar med formativ bedömning tillsammans med elev Ämneslärare kontaktar förälder. Diskutera anpassningar tillsammans med förälder och elev. Ex.: Andra arbetsuppgifter Elev har motivationssamtal med ämnesläraren eller någon från specialteamet Föreslå läxhjälp Hemuppgifter Ämneslärare pratar eventuellt med specialpedagog, speciallärare, skolsköterska eller kurator för att få handledning. Om ämnesläraren befarar att eleven inte kommer att nå kunskapskraven anmäler ämnesläraren det till rektor genom att sätta en röd markering i rapport till rektor

Arbetet med åtgärdsprogram Läraren lämnar ”Rapport till rektor” en vecka innan klasskonferensen. Utifrån klasskonferensen tar rektor upp behovet i EHT. Under EHT bestäms utredningsgången. Vilken slags utredningsunderlag som ska ligga till grund för utredningen, vad har vi? Vem gör vad? hur? tidsplan? Följa upp och utvärdera Utredning Pedagogisk kartläggning? Kunskapsbedömning? Andra utlåtanden/utredningar? Särskilt stöd beslutats av rektor Åtgärdsprogram och genomförande

Arbetet med utredningar Ämneslärare gör en kunskapsbedömning. Ansvarig skriver en pedagogisk kartläggning utredning särskilt stöd. Kvaliteten på utredningen är avgörande för beslutet om åtgärdsprogram. Kvaliteten på Uppföljning och utvärdering är avgörande för att verkligen se att det sker en utveckling. Inget positivt resultat, måste vi tänka nytt.

Ansvarsfördelning Specialpedagog Britt-Marie Skoglund är samordnare för utredning särskilt stöd Särskilt stöd beslutas av rektor Susanne Dybeck utifrån utredningsunderlag Åtgärdsprogram skrivs av ämneslärare/speciallärare/ specialpedagog Rektor Susanne Dybeck beslutar om åtgärdsprogrammet Ämneslärare och speciallärare/specialpedagog ansvarar för uppföljning och utvärdering Rektor Susanne Dybeck följer upp utvärderingen av åtgärdsprogrammet tillsammans med samordnaren specialpedagog Britt-Marie Skoglund I ett åtgärdsprogram ska det finnas kortsiktiga mål (ca 5-8 veckor) långsiktiga mål (en termin, ett läsår). För grundsärskolan kan kortsiktiga mål vara en termin samt långsiktiga mål upp till åk 6. I ett åtgärdsprogram ska det stå inom vilket/vilka kunskapskrav som befaras att eleven inte kommer att nå. Det får inte bara stå ”kommer inte nå kunskapskraven i åk 3, 6”