Uppdelning av nuvarande grundutbildning i två nivåer grundnivå upp till 3 år med kandidatexamen eller högskolexamen efter 2 år avancerad nivå med magisterexamen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fakta och information om högskolestudier Presentationsmaterial 2012
Advertisements

Fakta och information om högskolan
Välkomna på information om gymnasievalet!
Allmänt om studier vid Lunds universitet
Att vara dansk student vid Lunds universitet Öppet Hus 15 mars 2014
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
VAL INFÖR 2:an och 3:AN.
Utbildning på universitet och högskolor
Individuellt val – vad ska jag tänka på?
Gävle den 12 november 2009 vhs.se - syvsidorna Vad är på gång just nu
Information till folkhögskolestuderande
Att söka till högskolan
38 minuter med tåget från Göteborg!
Välkomna!.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
MMT Mats Hanson 1 Framtidens MMT utbildning UN-MMT, vers 12 Mats Hanson Presentation för Universitetsstyrelsen 12 december 2001.
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
Bildning / personlig utveckling
BOLOGNAPROCESSEN vad är det och vad kommer den att innebära?
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Ny lärarutbildning start ht-11
Välkomna!.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Anders Lundholm Hanna Hallberg UHR Produktions-samordning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Språk och interkulturell kommunikation
Fakta och information om högskolestudier Presentationsmaterial 2011
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
L U L E Å T E K N I S K A U N I V E R S I T E T Den nya grundutbildningsstrategi för de tekniska utbildningarna vid Luleå tekniska universitet Motiven.
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Ny antagning till högskolan hösten 2010 Tillträdesregler – Behörighet Meritvärdering Urvalsgrupper Antagning Alternativt urval Britt-Marie Nilsson
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Att söka till högskolan med en examen från IB-programmet
Regelsamlingen för utbildningen Utbildningsdagar för studentrepresentanter och programstudierektorer 13 februari 2015 Johan Torén, planeringsavdelningen.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Gymnasieskolan 2011.
Välkomna!.
Välkomna!.
Hur undviker vi övergångsproblematiken i framtiden? - Tillträdesreglerna Leif Strandberg
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
Den största Högskolereformen sedan 1977
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Bolognaarbete vid Institutionen för Datavetenskap, Umeå Lennart Edblom.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Val till högre årskurs på webben !. Framtid  Ett avslut med glädje….
Det antropologiska basåret Välj kurser på vårt antropologiska smörgåsbord.
Sv Tillämpning av tillträdesreglerna Bra exempel och knepiga fall Amer Chuhan.
Välkomna till föräldramöte angående gymnasievalet 1 © Tremedia Presentation Film – Gymnasievalet Programväljaren Skugga Gymnasiehalland.
Att söka till högskolan
Att söka till högskolan
Gymnasieskola 2011 Studie- och YrkesVägledare
Magisterexamen i Fysioterapi vid Mälardalens högskola
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Att söka till högskolan
Att söka till högskolan med en IB-examen
Att söka till högskolan
Presentationens avskrift:

Uppdelning av nuvarande grundutbildning i två nivåer grundnivå upp till 3 år med kandidatexamen eller högskolexamen efter 2 år avancerad nivå med magisterexamen efter 1 år och masterexamen efter 2 år En tredje nivå, forskarnivån omfattande 4 år. Ett år av masterstudierna kan inräknas alternativt Proposition 2004/5 :162 Ny värld – ny högskola

Bolognareform vid SLU Ultuna Av Dag Lestander – Vice ordf. Utbildningsfrågor ULS 2006 Presenterad under Stor-StudU på Ekenäs herrgård 11 feb 2006

Proposition 2004/5 :162 Ny värld – ny högskola, forts Yrkesexamina skall finnas krav, men examens-beskrivningarna skall revideras. (Berör Lark och Agronomer) Tillstånd att utfärda masterexamen har de högskolor som har forskarutbildning inom vetenskapsområdet Kravet på ämnesfördjupning för examen försvinner och krav på fördjupning uttrycks i stället i kvalitativa termer

För att få tillträde till avancerad nivå skall kraven på grundnivå vara uppfyllda Alla kurser skall vara nivåplacerade och samma kurs kan ej tillhöra två nivåer (men grundnivå-kurser kan komma att läsas även på avancerad nivå och vice versa) Det skall finnas en tydlig progression inom kurserna, men framför allt mellan nivåerna Proposition 2004/5 :162 Ny värld – ny högskola, forts

Högskolepropositionen och SLU SLU:s yrkesexamina blir kvar Alla utbildningar delas in i nivåer/cykler och anpassas till 3+2 alt. 3+1 modellen –(kandidat, magister/master och doktor) 2-åriga yrkesprogram behålls – kan byggas på med 1 års studier till kandidat Inga återvändsgränder SLU utvecklar nya 2-åriga masterprogram inom sina kompetensområden Ettåriga verksamhetsinriktade magisterprogram erbjuds som kompletterings/påbyggnadsutbildning

Man övergår från ett mer ”lärarcentrerat synsätt” till ett mer ”studentcentrerat”. ”From teaching to learning”. ”Learning outcome” (förväntat studieresultat) är ett nyckelbegrepp: Vad studenten förväntas kunna, förstå och utföra efter utbildningen. Det skall också gälla enstaka kurs eller stadium i utbildningen. Learning outcomes specificerar kraven för godkänt. Formuleras i termer av kompetenser. Två typer av kompetenser: ”Generic competenses”, (general academic skills). Generella färdigheter som kommunikationsförmåga, sammarbetesförmåga, ledarskap etc – (Arbetsgrupp tillsatt) ”Subject specific competenses, ”Kunskaper och färdigheter inom ämnes/verksamhetsområdet. ”Anställningsbarhet”: Alla examina skall ha som mål att studenten är ”anställningsbar”. Det betyder inte att utbildningen behöver vara yrkesinriktad. Nya synsätt på utbildning i Bolognaprocessen och i propositionen

Bolognaprocessen vid SLU Anpassa utbildningar vid SLU till Bologna-processen Chans att utveckla nya utbildningar (se programförslag!) Regler och krav för övergång mellan grundnivå och avancerad nivå Utveckla relationen mellan avancerad nivå och forskarnivån som förberedelse för en 3-årig forskarutbildning (oklart hur riksdagen beslutar) Att antagning till reviderade utbildningsprogram skall ske höstterminen 2007 – Detta innebär att program och kursbeskrivningar skall vara färdiga ht-06 Förutsättning: Riksdagsbeslutet i februari

Kandidatprogram 180 hp (Förslag från Bologna-gruppen NL) ”Miljövetare” MarkVatten, Miljövård, Miljöanalys, Biogeokemi/Biogeofysik ”Ekologi & naturvård” (Biolog) Naturvårdsbiologi, Skogsbiologi, Växtbiologi, Bioteknik, Molekylärbiologi ”Mat & hälsa” Livsmedel – kemi/biologiNutrition – hälsa ”Ekonomi för gröna sektorn” Företagsekonomi (småföretag), Entreprenörskap, Miljöstyrning, Skogsindustri ”Natur, samhälle & utvecklingsstudier” Lokal- och regionalutveckling (i nord- sydperspektiv), Naturresursförvaltning ”Mat & teknologi” / ”Mat & kvalitet” Processer inom livsmedels-industrin, Kvalitetsstyrning/ledning inom livsmedelssektorn

Yrkesprogram 270 hp (Förslag) Agronom - biolog Mark/växtproduktion, Naturvård/landskapsvård, Bioenergi, Bioteknik, Livsmedel, Agroteknik Agronom – ekonom Civilingenjör – Energisystem (UU) Civilingenjör - Miljö & vattenteknik (UU) Landskapsarkitekt (300 hp) Form, byggnad, anläggning & projektering

Några riktlinjer för arbetet Att grundnivån 120p (180 ECTS) avlutas med en kandidatexamen inkluderande ett självständigt arbete omfattande 10p (15 ECTS) För tillträde till studier på avancerad nivå skall fordringarna för kandidatexamen vara uppfyllda En yrkesexamen vid SLU skall också uppfylla kraven för en generell examen på motsvarande nivå Studenterna antagna till ett program omfattande 160 p (240 ECTS) eller mer har garanterad plats (??) på avancerad nivå inom minst en angiven inriktning om förkunskaperna uppfylls Att målen för första cykeln även innefattar ”anställningsbarhet” efter avslutade studier. Anställningsbarhet behöver inte nödvändigtvis betyda att utbildningen är yrkesinriktad

Utbildningsutskottet godkänner ny examensstruktur - men stoppar flera regeringsförslag om högskolan (beslut i riksdagen utb.utskott 9 feb – beslut tas i riksdagen 22 feb) Förslag från de borgerliga och mp (reservationer): - att behålla dagens krav på fördjupning om 60 poäng i en kandidatexamen och 80 poäng i en magisterexamen. - att så kallade områdesbehörigheter är en lämplig utgångspunkt för regler om särskild behörighet. Det ska löna sig för gymnasieelever att läsa fördjupningskurser som är relevanta för den utbildning de vill läsa på högskolan. -att stoppa förslaget att studenter med den nya masterexamen ska kunna tillgodoräkna sig ett års studier om de går vidare till forskarutbildningen. -att meritämnen ska införas. Det innebär att mer avancerade gymnasiekurser och ämnen som är relevanta för den sökta utbildningen ska kunna ge extra meritpoäng. -att Högskoleverket ska utveckla nya högskoleprov för olika utbildningsområden. Proven ska vara ett komplement till det allmänna högskoleprovet och syftet är att anpassa proven till de olika krav på förkunskaper som olika utbildningar ställer. Samtliga partier i utskottet anser att civilingenjörs- och arkitektutbildningarna ska förlängas med en termin till att omfatta totalt fem års studier. Samtliga partier vill också inrätta en civilekonomexamen om 160 poäng som yrkesexamen. Planerad dag för debatt och beslut: Onsdagen den 22 februari. (Debatten sänds via webb-tv)

Påverkansvägar i Bologna-arbetet Bolognagruppen SLU Bolognarupp VH-fak Bolognagrupp NL-fak Bolognagr Husdjur Husdjursråd Vice ordf utb. SLUSS Lärarseminarium (inkl studenter!!) Arbetsgrupper/utskott för program (ej tillsatta)

Buslutsfattande (exempel - NL) Bolognagruppen SLU Bolognagrupp NL-fak Fakultetsnämnd NL GUN NL Förslag Programnämnder ULS SLU:s styrelse Högst beslutande