Förslag till mall för skyddsföreskrifter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Avfall eller produkt? Det är den ursprungliga ägaren av jord och stenmassorna som avgör om han ska göra sig av med massorna (kvittblivning) eller om det.
Advertisements

Anmälan om samråd enligt 12 kap. 6 § miljöbalken
Hösten 2011 Nortech Telecom
Mattias Gustafsson, SGU
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Syfte, indelning och hänsynsregler
Allmänna hänsynsregler
Miljöjurist Dr Margaretha Svenning. Recipientfokus snarare än MKN fokus.
Miljö och Hälsa Översikt om viktig lagstiftning för företag
Industriutsläppsdirektivet (IED)
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Hantering av brännbart avfall
Personuppgiftslagen.
Kulturmiljöfrågor i PBL
Moderna vattenskyddsområden
Vattenskyddsområde Öresjö – Risån – Bäveån - Köperödssjöarna
Varuinformationsblad
Tillståndsprocessen enligt miljöbalken
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Gränsöverskridande transporter av avfall
Ofta förekommande frågor
Landstingets miljöarbete
Strandskydd och miljöpolitik
Integrerat växtskydd modul 13 I Alvesta 18 mars 2014.
Vattenskyddsområden -hur och varför?
F.d. Värnamotvätten Efterbehandling av förorenade områden – möte m. workshop om klorerade lösningsmedel den 6-7 september 2012 i Stockholm (Pär Nilsson.
Handläggning enligt SoL
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
1 Regional bild av vatten- och avloppssituationen i omvandlingsområden Bernhard Jaldemark Andreas Egbäck Martin Bunn Länsstyrelsen i Jönköpings län.
Ny strandskyddslagstiftning
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Juridikgenomgång Miljö- och hälsoskyddsnämndens överläggning den februari 2015.
Risker förknippade med föroreningar i jord, berg och grundvatten vid borrning i förorenade områden Klas Arnerdal, SGU, Enheten Förorenade områden.
Advokat Anders Linnerborg
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Nedlagda kommunala deponier
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Tillsyn efterbehandling en introduktion till tillsyn över efterbehandling av förorenade områden.
1 Vattenskydd – vägen dit. 2 3 Två delar av ett juridiskt vattenskydd: Geografiskt område Föreskrifter.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
MIFO fas 1-inventering ”Företagets Namn” Bilden på fastigheten är hämtad från lantmäteriets 50-tals karta. Ev kan man här lägga in en bild kopplad till.
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Förslag till ”Flerårsplan för länsprojekt ” Arbetsgrupp Ulrika Wahlström, Helena Lindström, Malin Ahlm, Daniel Granström, Erica Tallberg och Charlotte.
Egenkontroll enligt Miljöbalken
Risk- och sårbarhet för dricksvattenförsörjning Boden den 9-10 mars 2010 Länsstyrelsen om vattenskyddsområden Malin Andersson Länsstyrelsen i Norrbotten.
Kulturminneslagen - KML FREDRIK BERG kap 1 § KML Hänsyn Vi har alla ett delat ansvar för att skydda och vårda vår kulturmiljö ”Den som planerar.
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Arboga och Kungsörs kommun
Mälarlänsutbildningen 28 sept
Vägverkets vattenskyddsarbete i Skåne
Förvaringsfallet igen, hur angriper vi problemet?
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Översyn av naturreservatens föreskrifter. Naturvårdsverket: ”Varje naturreservat är unikt och har därför egna föreskrifter för att bevara naturvärdena.”
Jan Darpö, UU Miljöbalken 1 kap. Tillämpningsområde Alla verksamheter och åtgärder Skydda människan och miljön Hushållning Inte bagateller.
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Förorenade områden Miljöbalken, 10 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Vattenverksamhet Miljöbalken, 11 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
Information till ansvariga politiker Bild: energikontornorr.se.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Skydd av dricksvattentäkter i Stockholms län
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Presentationens avskrift:

Förslag till mall för skyddsföreskrifter Sonja Jones Miljösamordnare, tekniska kontoret Hörby kommun

§ 1 Särskilt om vattentäktszon Inom vattentäktszonerna får endast vattentäktsverksamhet bedrivas. Vattentäktszonerna ska vara inhägnade och hållas otillgängliga för obehöriga.

§ 2 Petroleumprodukter och andra brandfarliga vätskor Primär skyddszon Hantering av mer än sammanlagt 50 liter petroleumprodukter och andra brandfarliga vätskor är förbjudet. Med hantering avses här inte användning i maskiners och fordons egna tankar samt transporter genom skyddszonen. Hantering av upp till 50 liter petroleumprodukter och andra brandfarliga vätskor ska ske på ett sådant sätt att spill och läckage kan insamlas och omhändertas (sekundärt skydd). För användning av petroleumprodukter för att försörja bostads- och jordbruksfastigheter med olja för uppvärmning krävs tillstånd av kommunens nämnd för miljöfrågor.

§ 2 Petroleumprodukter och andra brandfarliga vätskor Sekundär skyddszon Hantering av mer än sammanlagt 250 liter petroleumprodukter och brandfarliga vätskor kräver tillstånd av kommunens nämnd för miljöfrågor. Med hantering avses här inte användning i maskiners och fordons egna tankar samt transporter genom skyddszonen. Hantering av petroleumprodukter och andra brandfarliga vätskor ska ske på ett sådant sätt att spill och läckage kan insamlas och omhändertas (sekundärt skydd).

§ 3 Fordon och arbetsmaskiner Primär och sekundär skyddszon Arbetsfordon som inte är i bruk ska vara utrustade med skyddsanordning eller placerade så att läckage till mark förhindras. Vid yrkesmässig användning av arbetsmaskiner ska saneringsberedskap upprätthållas. Tvätt av motorfordon, maskiner och förbränningsmotorer med varmvatten, högtryck eller tvättkemikalier på plats där tvättvattnet direkt eller indirekt kan infiltrera marken är förbjudet.

§ 4 Bekämpningsmedel Primär skyddszon All yrkesmässig hantering av kemiska bekämpningsmedel är förbjuden. Från förbudet undantas hastigt påkommen punktsanering mot ohyra och skadedjur som innebär olägenhet för människors hälsa under förutsättning att kommunala nämnden för miljöfrågor snarast underrättas om varje sådan åtgärd. All icke yrkesmässig hantering av kemiska bekämpningsmedel utomhus är förbjuden. Från förbudet undantas bekämpningsmedel enligt särskild förteckning som tillhandahålles av kommunens nämnd för miljöfrågor.

§ 4 Bekämpningsmedel Sekundär skyddszon All yrkesmässig hantering av kemiska bekämpningsmedel kräver tillstånd av kommunens nämnd för miljöfrågor. Tillstånd krävs ej för bekämpning som har karaktär av punktbehandling under förutsättning att föregående samråd hålls med kommunala nämnden för miljöfrågor om varje sådan åtgärd. Tillstånd krävs ej heller för hastigt påkommen punktsanering mot ohyra och skadedjur som innebär olägenhet för människors hälsa under förutsättning att kommunala nämnden för miljöfrågor snarast underrättas om varje sådan åtgärd.

§ 4 Bekämpningsmedel Sekundär skyddszon All icke yrkesmässig hantering av kemiska bekämpningsmedel utomhus är förbjudet. Från förbudet undantas bekämpningsmedel enligt särskild förteckning.

§ 5 Växtnäringsämne Primär och sekundär skyddszon All yrkesmässig hantering av växtnäringsämne kräver anmälan till kommunens nämnd för miljöfrågor för växtföljden. Anmälan ska innehålla redovisning av växtodlingsplan för området samt vilka försiktighetsmått som vidtas för att minimera risken för läckage till grundvattnet.

§ 5 Växtnäringsämne Primär och sekundär skyddszon Lagring av gödsel direkt på mark är förbjudet med undantag för upplag, i form av stuka i fält, på upp till tre veckor. Nya samt ändring av befintliga gödselanläggningar kräver anmälan till kommunens nämnd för miljöfrågor, såvida det inte krävs anmälan eller tillstånd enligt miljöbalkens regler för miljöfarlig verksamhet.

§ 6 Upplag av timmer Primär skyddszon Upplag av bark, flis, spån och timmer som varar mer än 6 mån är förbjudet. Upplag som varar mindre än 6 månader kräver tillstånd av kommunens nämnd för miljöfrågor. Upplag som är mindre än 500 m3 fub (fast mått under bark) och lagras kortare tid än tre månader är undantaget från kravet på tillstånd förutsatt att upplaget inte sker på grusytor och att skyddsavståndet till vattentäktszon är minst 30 meter Lagring av GROT (grenar och toppar) i upplag i avvaktan på borttransport omfattas inte av kravet på tillstånd.

§ 6 Upplag av timmer Primär skyddszon Bevattning av timmerupplag är förbjudet. Lagring av virke för uppvärmning för husbehov är undantaget förbud respektive tillståndsplikt

§ 6 Upplag av timmer Sekundär skyddszon Upplag av bark, flis, spån och timmer som varar mer än 6 mån är förbjudet. Lagring av virke för uppvärmning för husbehov är undantaget förbudet.

§ 7 Avledning av hushållsspillvatten och dagvatten Primär skyddszon Det är förbjudet att anordna nya enskilda avlopps-anläggningar för WC och/eller BDT-vatten med grundvattnet som recipient. Nya ledningar för avloppsvatten kräver tillstånd av kommunens nämnd för miljöfrågor. Befintliga avloppsledningar med tillhörande brunnar ska vara täta och vid behov omedelbart läggas om eller renoveras. Bästa möjliga teknik ur täthetssynpunkt ska då användas.

§ 7 Avledning av hushållsspillvatten och dagvatten Primär skyddszon Det är förbjudet att släppa ut/infiltrera dagvatten som kan förorena vattentäkten.

§ 7 Avledning av hushållsspillvatten och dagvatten Sekundär skyddszon Det är förbjudet att släppa ut/infiltrera dagvatten som kan förorena vattentäkten.

§ 8 Hantering av avfall mm Primär skyddszon Deponering av snö från område utanför skyddszonen är förbjudet. Förvaring av avfall direkt på mark är förbjudet. Trädgårdsavfall, rena jordmassor och annat inert avfall som kan jämställas med detta är undantaget förbudet. All nedgrävning är förbjudet. Förvaring av farligt avfall utöver normala hushållsmängder kräver anmälan till kommunens nämnd för miljöfrågor, såvida inte verksamheten kräver tillstånd eller anmälan enligt förordningen (SFS 1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd.

§ 8 Hantering av avfall mm Sekundär skyddszon Deponering av snö från område utanför skyddszonen är förbjudet, med undantag för snö från vattenskydds-områdets primära skyddszon. Förvaring av avfall direkt på mark är förbjudet. Trädgårds-avfall, rena jordmassor och annat inert avfall som kan jämställas med detta är undantaget förbudet. All nedgrävning är förbjuden. Förvaring av farligt avfall utöver normala hushållsmängder kräver anmälan till kommunens nämnd för miljöfrågor, såvida inte verksamheten kräver tillstånd eller anmälan enligt förordningen (SFS 1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd.

§ 9 Miljöfarlig verksamhet Primär skyddszon Anläggning av ny miljöfarlig verksamhet som innebär risk för förorening av grundvatten får inte etableras. Övrig hantering av för grundvatten skadliga ämnen, såsom impregneringsmedel, lösningsmedel eller andra hälsoskadliga eller miljöfarliga kemiska produkter, som på kort eller lång sikt kan motverka syftet med vattenskyddet är förbjuden. Förbudet avser ej normalt hushållsbehov under förutsättning att hantering sker på ett sådant sätt att spill och läckage kan insamlas och omhändertas.

§ 9 Miljöfarlig verksamhet Sekundär skyddszon För nyetablering av anmälningspliktig miljöfarlig verksam-het som innebär risk för förorening av grundvattnet, krävs tillstånd av kommunens nämnd för miljöfrågor. Övrig hantering av för grundvatten skadliga ämnen, såsom impregneringsmedel, lösningsmedel eller andra hälsoskadliga eller miljöfarliga kemiska produkter, som på kort eller lång sikt kan motverka syftet med vattenskyddet kräver tillstånd av kommunens nämnd för miljöfrågor. Förbudet avser ej normalt hushållsbehov då hantering ska ske på ett sådant sätt att spill och läckage kan insamlas och omhändertas.

§ 10 Täktverksamhet, dikning, schakt- och anläggningsarbeten Primär och sekundär skyddszon Nyetablering av täktverksamhet samt uttag av sand och grus för husbehov är förbjudet. Större schaktningsarbeten, sprängning av berg, pålning, spontning, borrningar eller liknande undersöknings-arbeten som kan påverka grundvattnet får inte ske utan tillstånd från kommunens nämnd för miljöfrågor.

§ 11 Energianläggningar och enskilda vattentäkter Primär skyddszon Nya anläggningar för lagring och utvinning av värmeenergi eller kyla ur berg och grundvatten är förbjudna. Nya anläggningar för lagring och utvinning av värmeenergi eller kyla ur mark kräver tillstånd av kommunens nämnd för miljöfrågor. Ändring av befintliga anläggningar kräver tillstånd av kommunens nämnd för miljöfrågor om ändringen kan påverka grundvattnet.

§ 11 Energianläggningar och enskilda vattentäkter Primär skyddszon Ny borrad brunn för vattenförsörjning kräver tillstånd av kommunens nämnd för miljöfrågor. Borrade brunnar samt energianläggningar som inte längre är i bruk ska avställas, tätas och anmälas till kommunens nämnd för miljöfrågor.

§ 11 Energianläggningar och enskilda vattentäkter Sekundär skyddszon Nya anläggningar för lagring och utvinning av värmeenergi eller kyla ur berg, mark, och grundvatten kräver tillstånd av kommunens nämnd för miljöfrågor. Ny borrad brunn för vattenförsörjning kräver tillstånd av kommunens nämnd för miljöfrågor. Borrade brunnar samt energianläggningar som inte längre är i bruk ska avställas, tätas och anmälas till kommunens nämnd för miljöfrågor.

§ 12 Transport av farligt gods Primär skyddszon Väg och järnväg får användas för transport av farligt gods, om de är utformade så att grundvattenföroreningar undviks i samband med trafikolyckor. Vid omläggning eller anläggning av väg och järnväg som används för transport av farligt gods inom skyddszonen ska erforderliga skyddsåtgärder vidtas i samma syfte. Genomfartstransport av farligt gods får endast förekomma på av Länsstyrelsen rekommenderade vägar.

§ 12 Transport av farligt gods Sekundär skyddszon Vid omläggning eller anläggning av väg och järnväg som används för transport av farligt gods ska erforderliga skyddsåtgärder vidtas så att grundvattenföroreningar undviks i samband med trafikolyckor. Genomfartstransport av farligt gods får endast förekomma på av Länsstyrelsen rekommenderade vägar.

§ 13 Väghållning Primär skyddszon Upplag eller tillverkning av asfalt, oljegrus eller vägsalt är förbjudet. Spridning av vägsalt kräver tillstånd av kommunens nämnd för miljöfrågor. Saltinblandad sand undantas från kravet på tillstånd.

§ 13 Väghållning Sekundär skyddszon Upplag eller tillverkning av asfalt, oljegrus eller vägsalt är förbjudet. Spridning av vägsalt kräver anmälan till kommunens nämnd för miljöfrågor. Anmälan ska innehålla uppgifter om vilken period anmälan avser samt en redovisning av var saltet avses spridas, i vilka mängder, samt vilka försiktighetsmått som vidtas för att minimera risken för läckage till grundvattnet. Saltinblandad sand undantas från kravet på anmälan.

Straffsanktioner Att starta en verksamhet utan tillstånd eller anmälan enligt bestämmelserna i 9 kap 6 § MB – otillåten miljöfarlig verksamhet enligt 29 kap 4 § MB. Att starta en verksamhet utan tillstånd eller anmälan enligt skyddsföreskrifter – förseelse mot områdesskydd enligt 29 kap 2 a § MB. Att bryta mot villkor eller en bestämmelse i det tillstånd eller i det beslut om godkännande som gäller för verksamheten och som har meddelats med stöd av MB eller skyddsföreskrifter – otillåten miljöfarlig verksamhet enligt 29 kap 4 § MB. Att sprida bekämpningsmedel utan tillstånd enligt 14 § SNFS 1997:2 - ingen sanktionsavgift (ej heller påföljd enligt 29 kap MB). Att sprida bekämpningsmedel utan tillstånd enligt skyddsföreskrifter - förseelse mot områdesskydd.