 Varje verksamhet gynnas av rak styrning.  Ansvar, befogenheter och ekonomi bör gå hand i hand. Det gynnar effektivitet, resultat, rättssäkerhet och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Den svenska förskolan.
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Demokrati och diktatur
Vad ser du? Anne Bylund.
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Granskning, kontroll och utvärdering
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Kommunalt huvudmannaskap i praktiken
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Att få rätt saker att hända
Demokrati och hur Sverige styrs
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Befolkningsföreträdare och behov
Preliminär Verksamhetsplan 2015 Fysioterapeuterna Västerbotten.
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Utveckling av lokal service i samverkan SE MEDBORGARNA - för bättre offentlig service.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Att bli klokare med hjälp av andra Socialt kapital är summan av den tillit som individerna i en grupp eller samhälle har för varandra. Det är beroende.
Välfärd och Ideologier
Uppföljning av reformen skydd mot olyckor. Reformens intentioner Ökat skydd mot olyckor och skador Stärkt förebyggande arbete Tydligare ansvarsförhållanden.
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Effektivisera havs- och vattenförvaltningen!. Rent vatten – tyvärr ingen självklarhet övergödning och kemikalier konsumtion och handel med varor klimatförändringar.
Personalpolitisk inriktning
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Organisatoriska förändringar i sjukvården
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Myndigheternas ansvar - marknadskontroll
Ansvar gentemot vem/vilka?
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Välkommen till oss! Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Styrning i kommuner 4 mars 2010 Ek dr Elizabeth Neu Morén Företagsekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Agenda 2030 för hållbar utveckling
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Omställningen av hälso- och sjukvården
777 förslag Annika Nilsson Tomas Chicote
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Medelvärde, samtliga utvärderingar 2010 – 2017
”Främja långsiktig samverkan mellan olika samhällsaktörer”.
Enhetlig myndighetsutövning
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

 Varje verksamhet gynnas av rak styrning.  Ansvar, befogenheter och ekonomi bör gå hand i hand. Det gynnar effektivitet, resultat, rättssäkerhet och demokrati.  Lokal flexibilitet och lokala lösningar främjas. Lokala gemenskaper kan sina förhållanden, problem och möjligheter bäst. Lokal styrning är bättre då den är selektiv. Staten styr med samma intensitet överallt, inte situationsanpassad.

 Ökat inflytande och ansvar för professionen. Rak styrning gör professionens roll mer tydlig.  Förtroendet mellan förtroendevalda och profession ökar med rak styrning. Den rakt styrda skolan fungerar utmärkt i Finland! Permanent försöksordning i Norge.  Varje offentlig verksamhet blir bättre av att flyttas närmare brukarna inte längre från dem.  Vad kommunmedborgarna betalar för skall de också ha möjlighet att ha inflytande över, vare sig de är brukare eller inte.

 Lättare att följa upp och utvärdera skolan där ansvar, befogenheter och ekonomi är förenade.  Utrymmet för ny pedagogik har ökat med decentraliseringen inte minskat.  Samverkan mellan skolor och kommuner underlättas i ett konsekvent styrsystem. Vi tror inte att svenskt utbildningsväsende utvecklas genom särlagstiftning. Skolan blir inte bättre av att staten vill göra skolorna lika när såväl behov som förutsättningar är olika.

 Fullföljd och tydlig målstyrning ger regering och riksdag tid att ägna sig åt långsiktiga visioner. Detaljer lämnas åt kommuner och myndigheter.  Nationella beslut kring utbildningspolitiken bör grundas på kommunal- ekonomisk konsekvensanalys, inte centralstyrningsidéer.  Har negativ inverkan på hälsa och arbetsmiljö. Oklara, odemokratiska och rättsosäkra system skapar otrygghet.  Då skollagen skall vara en ramlag skall den uttrycka vad som skall uppnås, inte hur.