Konjunkturnedgången och den ekonomiska politiken Lars Calmfors 20/1-09, LO.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om stabiliseringspolitiken och stimulansåtgärder Martin Flodén Handelshögskolan i Stockholm SNS Frukostmöte, December 2008 Page 1.
Advertisements

KONJUNKTURLÄGET 27 mars 2013 Jesper Hansson. Sammanfattning •Små revideringar av prognosen •Förtroendet bland hushåll och företag förbättras •Svag utveckling.
Konjunkturer och ekonomisk politik i den keynesianska modellen Kapitel 15 © Fregert och Jonung, Makroekonomi, 2010, Studentlitteratur.
Samhällsekonomi 2.
Anm. Streckad linje avser IMF:s prognos oktober 2010.
Att motverka arbetslöshet och utanförskap Anders Forslund SNS, 22 januari
Svensk finanspolitik Lars Calmfors Finansutskottet, 19/5-09.
KONJUNKTURLÄGET 21 december 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning •Euroområdet hankar sig fram men osäkerheten lättar andra halvåret 2012 •Fallande BNP.
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Behöver Sverige en ny skattereform? Kommentarer på Peter Birch Sorensens rapport Ann-Sofie Kolm, Stockholm University.
Penningpolitisk uppföljning april Lägre ränta nödvändig för att dämpa fallet i produktion och sysselsättning och klara inflationsmålet på två procent.
Konjunkturer.
Finanspolitiska rådets rapport 2009 Presentation för KI Laura Hartman 15 maj 2009.
De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Behovet av en ny skattereform
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2008 Urban Hansson Brusewitz.
Överlever euron? Lars Calmfors Fores 14/ Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? - Är den minskade oron verkligen befogad? Fungerar.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2013.
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Internationell Ekonomi
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
KONJUNKTURLÄGET 31 augusti 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Återhämtningen tar en paus Även Sverige påverkas – arbetslösheten planar ut Förutsätter.
Föreläsning 9 Förväntningar och stabiliseringspolitik
Stabiliseringspolitik
Har konjunkturcykeln ändrat karaktär? Mattias Erlandsson, Riksbanken
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
En snabbkurs i finanspolitik och budgetarbete Laura Hartman SNS Samhällsprogrammet 19 september 2008.
Det aktuella ekonomiska läget Jönköping mars 2009 Vice Riksbankschef Svante Öberg.
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Överskottsmålet och det finanspolitiska ramverket Torben M. Andersen.
Den ekonomiska krisen och den ekonomiska politiken Lars Calmfors Föredragning för D.D.M.M. Konungen och Drottningen och H.K.H. Kronprinsessan Handelshögskolan.
Finanspolitiska rådets rapport- några kommentarer Torbjörn Becker Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm (SITE)
Svensk ekonomi – var är vi och vart ska vi? Lars Calmfors Controllerdagarna 20/ Stockholm.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Budgetpropositionen för 2015 Lars Calmfors Nationalekonomiska föreningen 11 november 2015.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2014 Konjunkturläget, december 2014.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2009 Kerstin Hallsten. Djup lågkonjunktur Expansiv ekonomisk politik färre sysselsatta 2010.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Finansdepartementet Kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport maj 2009 Anders Borg.
Penningpolitisk rapport 2008:3. Reporäntan sänks till 3,75 procent Ytterligare sänkningar närmaste halvåret För att mildra effekterna på konjunkturen.
Penningpolitik med inflationsmål
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2008 Urban Hansson Brusewitz.
1 Svensk finanspolitik Lars Heikensten, Europeiska revisionsrätten - några kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport 2008.
BNP (BruttoNationalProdukt):
Kap 11. Investeringsefterfrågan
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
Finanspolitiska rådet i Sverige Presentation på Norges Finansdepartement 4 november 2008 Torben Andersen och Lars Calmfors.
KONJUNKTURLÄGET 1 september 2010 Peter Svensson. Slutsatser Svensk BNP har lagt in en högre växel Uppgången är bred BNP-tillväxt 2010: 4,3 (3,7) 2011:
Finanskrisen och lågkonjunkturen Martin Flodén 12 maj 2009.
Svensk Finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport 2008 Laura Hartman 11 december 2008.
Penningpolitisk rapport februari Kraftig försämring av konjunkturen – reporäntan sänks till 1 procent Återhämtning inleds 2010 Osäkerheten stor.
KONJUNKTURINSTITUTET
Finanspolitiska rådets rapport 2014 Lars Calmfors 13/
Regeringens arbetsmarknadsreformer och lönebildningen Lars Calmfors ABF, Göteborg 5/
Föreläsning 3 Varu och penningmarknaderna tillsammans IS-LM modellen
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport maj Lars Calmfors.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 26 augusti 2015 Konjunkturläget, augusti 2015.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
K6: sid. 1 Kapitel 6 Produktion, ränta och växelkurs Vad händer med jämvikten om inhemsk eller utländsk efterfrågan påverkas? Vi börjar med en motsvarighet.
Regeringens sysselsättningspolitik Lars Calmfors SNS Arbetsmarknadsdag 19 maj 2015.
Ekonomisk utveckling & Samhällsekonomiska målen
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet
Stabiliseringspolitik i praktiken
Presentationens avskrift:

Konjunkturnedgången och den ekonomiska politiken Lars Calmfors 20/1-09, LO

Vilka typer av politik bör användas? Den ”vanliga” penningpolitiken Åtgärder för att hantera den finansiella krisen Finanspolitiken - de automatiska stabilisatorerna - diskretionär (aktiv) finanspolitik

Penningpolitiken Överraskande klok politik från Riksbankens sida Inga skäl gå fram gradvis Ingen anledning ”spara på krutet” till längre fram - räntesänkningar nu gör det inte svårare hålla låg ränta i framtiden Utrymmet för ytterligare penningpolitiska stimulanser - nära nollränta - ”kvantitativ åtstramning” pga ”deleveraging” - ”quantitative easing” - oönskade effekter på fastighetspriserna av ”alltför” expansiv penningpolitik

Regeringens överväganden om finanspolitiken Tidigare: mycket oklart när diskretionär finanspolitik skulle användas Vårpropositionen 2008: klar förbättring - Riksbanken har det huvudsakliga ansvaret för konjunkturstabiliseringen - finanspolitiken ska i första hand bygga på de automatiska stabilisatorerna - diskretionär finanspolitik i ”krissituationer eller vid kraftiga utbudsstörningar” - behov av klarare principer ex ante

Risker med diskretionär finanspolitik Långa ”beslutslaggar” gör att politiken lätt blir feltajmad - svagt negativ korrelation i Sverige mellan förändring i strukturellt budgetsaldo och BNP-gap Aktivistisk finanspolitik blir lätt i genomsnitt alltför expansiv - lobbying av intressegrupper - populärare med expansiva insatser i lågkonjunktur än kontraktiva i högkonjunktur

Finanspolitiska rådets rapport Dubbla krav för diskretionär finanspolitik Det ska vara fråga om stora konjunkturstörningar (rapporten nämner STEMU-utredningens siffra på BNP- gap av storleksordningen 2 procent av BNP; rimligen större krav om man har egen penning-politik) Diskretionär finanspolitik ska tillföra ett mervärde över vad penningpolitiken kan åstadkomma - inneffektiv penningpolitik - tillgångspriser - utbudsstörningar - selektiv inriktning

Uppfyller konjunktursituationen dessa krav? BNP-gap på 4-5 procent enligt A-proppen - nedåtrisk Erfarenhetsmässigt leder finansiella kriser i enskilda länder till fleråriga nedgångar och stora produktionsförluster - genomsnittlig produktionsförlust under fyra år enligt IMF-studie: 20 procent av BNP Begränsningar av vad penningpolitiken kan åstadkomma

Svagare automatiska stabilisatorer Tidigare räknade man med att en procentenhets lägre tillväxt minskade offentlig sektors finansiella sparande med 0,7 procent av BNP: nu med 0,55 (OECD 2003) Marginell försvagning av de automatiska stabilisatorerna enligt OECD-metod - genomsnittlig marginalskatt har inte sjunkit så mycket - lägre a-kassa - jobbskatteavdrag innebär mindre skattereduktion än tidigare vid arbetslöshet - färre a-kassemedlemmar - ökad egenfinansiering av a-kassan

”Case” för finanspolitisk stimulans Sämre skydd vid arbetslöshet - lägre jämviktsarbetslöshet - men kraven på aktiv stabiliseringspolitik större Empiriskt stöd för att finanspolitiska stimulanser mer effektiva med goda offentliga finanser - mindre absorberas i sparande (Ricardiansk ekvivalens) - mindre risk för räntereaktioner (de långa räntorna) Mindre offentligfinansiella risker om trovärdigt finanspolitiskt ramverk - jfr penningpolitiken Behov av samordnade ”globala” stimulanser - i första hand i länder med goda offentliga finanser Generella stimulanser minskar utrymmet för selektiva stöd, vilket är önskvärt! BNP-prognosen för 2009: - BPn: +1,3% - A-proppen: -0,8% Strukturellt finansiellt sparande - BPn: +1,9% - A-proppen: +1,5%

”Case” mot finanspolitiska stimulanser Risk ”bränna krutet för tidigt” om lång lågkonjunktur - argumentet är starkare än för penningpolitiken - Vill vi ha viss skuldbana (fördelning mellan generationerna)? - Är vi ute efter ”tax smoothing” (samhällsekonomisk effektivitet)? Finanspolitiska stimulanser är ”dyra” - multiplikator 1: 0,6 mkr/jobb - multiplikator 0,5: 1,7 mkr/jobb - multiplikator 0,25: 3,9 mkr/jobb Men ingen långsiktig offentligfinansiell kostnad om vi uppfyller överskottsmålet över konjunkturcykeln Risk för varaktig försämring av de offentliga finanserna - snabb försämring under 1990-talskrisen

Krav på diskretionär finanspolitik Timely Temporary Targeted Tillfälliga åtgärder Tidigarelagda ”strukturellt riktiga” åtgärder

Tillfälliga åtgärder kan vara mer effektiva än permanenta Momssänkning ROT-avdrag Högre offentlig konsumtion - tänkbar minskning av privat konsumtion Men omvändningen kan också gälla Sänkta arbetsgivaravgifter - anställningar är investeringsbeslut - priseffekter Permanenta inkomstskattesänkningar - lägre värnskatt eller höjd inkomstgräns för statlig skatt är inga bra konjunkturåtgärder

Tänkbara instrument Offentliga investeringar Offentlig konsumtion Transfereringar (skattesänkningar) till hushållen Högre arbetslöshetsersättning Sänkta arbetsgivaravgifter Tillfällig momssänkning ROT-avdrag

Forskningen om olika finanspolitiska instrument Eftersatt i Sverige - otillräckliga effektanalyser i Finansdepartementet Ingen enighet i forskningen om huruvida offentlig konsumtion eller skattesänkningar har störst multiplikatorer Skattesänkningar (transfereringar) - läckage till sparande/import Offentlig konsumtion - inte sådant läckage - men undanträngning av privat konsumtion enligt vissa (men inte enligt andra) studier

Offentliga investeringar Mest effektiva åtgärden enligt IMF Förmodligen begränsade möjligheter att snabbt öka de offentliga investeringarna ytterligare Bindning inför framtiden - kanske skäl för högre offentlig investeringsnivå i framtiden

Offentliga investeringar Effekt på BNP (procent) Stor ekonomi Liten öppen ekonomi

Offentlig konsumtion Dämpning av den kommunala konsumtionstillväxten Kommunal konsumtion fungerar som ”automatisk destabilisator” - det kommunala balanskravet Ökning av statsbidragen? - egentligen olyckligt med diskretionära beslut om det - STEMU-utredningen 2002 föreslog att statsbidragen skulle utformas så att de kompenserade för avvikelser från trenden för kommunernas skatteunderlag Ingen offentligfinansiell kostnad om kommunerna sparar - hög multiplikator för offentlig konsumtion (runt ett) - men inte nödvändigtvis för statsbidrag till kommunerna - men ingen offentligfinansiell kostnad om statsbidragen sparas i kommunerna

Korrelation: 0,165

Transferering (skattesänkning) till hushållen Engångsåtgärd har mindre effekter än permanent sänkning Positiva erfarenheter i USA när IT-bubblan brast, sämre 2008 Större effekter om fokusering på låginkomstgrupper - barnbidrag - studenter - pensionärer med lägst inkomst

Transferering till hushållen (inkomstskattesänkning) Effekt på BNP (procent) Stor ekonomi Liten öppen ekonomi

Högre arbetslöshetsersättning Hög marginell konsumtionsbenägenhet Men negativ effekt på jämviktsarbetslöshet - sökintensitet - lönebildning Svårt tänka sig som temporär åtgärd

Tillfällig momssänkning Köpkraftsförstärkning och omfördelning av konsumtionen över tiden (kapitalvaror) - förhållandevis kraftig effekt Teoretiskt idealt instrument om man vet längden på recession Men i praktiken svårt tajma rätt - minskad privat konsumtion före och efter - bäst vid kort och kraftig nedgång - annars risk bara omfördelning mellan olika faser av konjunkturnedgången - komplement till åtgärder som verkar med längre tidseftersläpning (?) Dyr åtgärd som i praktiken utesluter andra

Momssänkning Effekt på BNP (procent) Stor ekonomi Liten öppen ekonomi

Lägre arbetsgivaravgifter Temporär sänkning har små priseffekter och små effekter på anställningsbeslutet Permanent sänkning för att få mer betydande effekter - reducerar prisökningarna - åstadkommer real depreciering Bra åtgärd i stagflationssituation (med samtidig inflation) - effekt på räntepolitiken Men sämre åtgärd i deflationssituation (eller i situation då penningpolitiken försöker uppnå kraftigt negativ realränta)

Sänkning av arbetsgivaravgifter Effekt på BNP (procent) Stor ekonomi Liten öppen ekonomi

Sänkning av arbetsgivaravgifter Effekt på inflation (heldragen) och nominell ränta (streckad) Stor ekonomi Liten öppen ekonomi

Sänkning av arbetsgivaravgifter Effekt på realränta (procent) Stor ekonomi Liten öppen ekonomi

ROT-avdrag Rimligt vidga Störst effekt om tillfälliga Svagare motiv för permanent skattereduktion än i fråga om hushållsnära tjänster - mindre nära substitut för egenarbete

Oro för arbetsmarknadspolitiken För stor fokus på garantierna - risk för alltför sena program För snål inställning till arbetsmarknadsutbildning - anledning tro att den fungerar bättre nu än under talskrisen - mer positiva utvärderingar för 2000-talet än för 1990-talet - ej kvalificering till a-kassa - lägre ersättningsnivåer - mindre volymer - skilj mellan förberedande utbildning och yrkesutbildning Yrkesvux och arbetsmarknadsutbildning är komplement men inte substitut Men skepsis till utbildning inne i företagen

Finanspolitiken och det finanspolitiska ramverket Överskottsmålet ska gälla över konjunkturcykel och är förenligt med underskott under några år - avvikelser uppåt under senare år - alla indikatorer: historiskt genomsnitt, glidande medelvärde och strukturellt saldo Utgiftstaket skulle kunna bli ett problem - budgeteringsmarginal på en dryg procent av BNP - skulle kunna begränsa konjunkturstimulanser till skattesidan Det borde finnas möjligheter till temporära avsteg i exceptionella situationer (jfr stabilitetspakten) - olyckligt med diskretionära beslut i akuta lägen - bättre med tydlig undantagsklausul ex ante

Kan vi komma i konflikt med EUs stabilitetspakt? Högst 3 procent av BNP i underskott Inte uteslutet att vi kan hamna där Men ”exceptionality clause” - negativ tillväxt - ackumulerade negativa produktionsgap - också andra omständigheter kan vägas in enligt den reviderade pakten om underskotten är tillfälliga och nära gränsen (och ”i grunden” goda offentliga finanser) Anledning till oro för hur andra EU-länder ska klara upp situationen - sämre offentliga finanser - urholkad trovärdighet för stabilitetspakten