SMAK-seminariet 2012-04-25 Berth Danermark Hindrande och främjande faktorer vid samverkan. En analys av SMAK-deltagarnas erfarenheter av samverkan SMAK-seminariet 2012-04-25 Berth Danermark
BAKGRUND: specialisering & fragmentarisering Offentlig och privat verksamhet som riktar sig mot personer i behov av stöd och insatser av olika slag blir alltmer specialiserad och fragmenterad
Huvudbudskap Skapa strukturella betingelser för samverkan Skapa förståelse och respekt
Samverkan: ett samspel mellan olika dimensioner Regelverk Organisation Synsätt
Sociala representationer
Främjande faktorer
Hindrande faktorer
Grupp 2
Grupp 3
Grupp 4
Grupp 6
Grupp 7
Grupp 8
Grupp 9
Främjande faktorer: operativt perspektiv Tid för samverkan Kunskap om varandra och det man samverkar om Ledningens stöd Respektfullt bemötande Exempel på främjande faktorer
Främjande faktorer: ledningsperspektiv Kunskap om samverkan Samverkan mellan ”ledningarna” Engagemang och delaktighet Klarlägg regelverk och undanröja hinder Tillse att resurser för samverkan finns Involvera samtliga berörda parter Skapa mötesplatser
Ledningens uppgift är att … – bygga upp en god samverkanskompetens – identifiera de mekanismer som underlättar samverkan – planera för att understödja dessa mekanismer – identifiera de mekanismer som försvårar samverkan – planera för att motverka dessa mekanismer –löpande följa utvecklingen