Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport 2009 13 maj Jernkontoret.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om stabiliseringspolitiken och stimulansåtgärder Martin Flodén Handelshögskolan i Stockholm SNS Frukostmöte, December 2008 Page 1.
Advertisements

KONJUNKTURLÄGET 27 mars 2013 Jesper Hansson. Sammanfattning •Små revideringar av prognosen •Förtroendet bland hushåll och företag förbättras •Svag utveckling.
Synpunkter på arbetslöshets- försäkringen Lars Calmfors Socialförsäkringsutredningens seminarium 14 februari.
Anm. Streckad linje avser IMF:s prognos oktober 2010.
Att motverka arbetslöshet och utanförskap Anders Forslund SNS, 22 januari
För att jobben kan bli fler
Svensk finanspolitik Lars Calmfors Finansutskottet, 19/5-09.
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Konjunkturer.
Är arbetsmarknadspolitiken på väg åt rätt håll?
Finanspolitiska rådets rapport 2009 Presentation för KI Laura Hartman 15 maj 2009.
De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2008 Urban Hansson Brusewitz.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2013.
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Presskonferens 7 december 2011 Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2011 Tord Strannefors.
Internationell Ekonomi
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
KONJUNKTURBAROMETERN 28 juli 2011 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 28 juli 2011 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
KONJUNKTURLÄGET 31 augusti 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Återhämtningen tar en paus Även Sverige påverkas – arbetslösheten planar ut Förutsätter.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 juni 2014 Konjunkturläget, juni 2014.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 19 juni 2013.
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Offentliga sektorns finansiella sparande Miljarder kronor respektive procent av BNP.
Konjunkturläget Juni 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Konjunkturläget Mars 2007 Offentliga sektorns finansiella sparande Procent av BNP.
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
De fem viktigaste fackliga frågeområdena var Anställningstrygghet 2.Löner 3.Skydd mot inkomstförlust 4.Arbetsmiljö 5.Jämställdhet.
Hur mäter man välstånd?.
En snabbkurs i finanspolitik och budgetarbete Laura Hartman SNS Samhällsprogrammet 19 september 2008.
KONJUNKTURLÄGET 20 juni 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning Lågkonjunkturen fortsätter Mest troligt att euron överlever – läget klarnar mot slutet av.
Arbetsmarknadspolitiken Överskottsmålet och demografin Erik Höglin Presentation för Konjunkturinstitutet 15 maj 2009.
Ekonomirapporten. April 2014
Konjunkturnedgången och den ekonomiska politiken Lars Calmfors 20/1-09, LO.
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
ROGER KNUDSEN KONJUNKTURBAROMETER 29 OKTOBER 2014.
Överskottsmålet och det finanspolitiska ramverket Torben M. Andersen.
Finanspolitiska rådets rapport- några kommentarer Torbjörn Becker Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm (SITE)
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Budgetpropositionen för 2015 Lars Calmfors Nationalekonomiska föreningen 11 november 2015.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Fler jobb. Inte ökade klyftor.. Bokslut för ,4 procents tillväxt i sysselsättningsökning 1,4 procents inflation 2,1 procents finansiellt.
Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport 2009 Presseminarium, 11/5-09.
Finansdepartementet Kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport maj 2009 Anders Borg.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Penningpolitik med inflationsmål
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2008 Urban Hansson Brusewitz.
1 Svensk finanspolitik Lars Heikensten, Europeiska revisionsrätten - några kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport 2008.
Kap 11. Investeringsefterfrågan
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
Finanskrisen och lågkonjunkturen Martin Flodén 12 maj 2009.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Svensk Finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport 2008 Laura Hartman 11 december 2008.
KONJUNKTURINSTITUTET
Finanspolitiska rådets rapport 2014 Lars Calmfors 13/
Regeringens arbetsmarknadsreformer och lönebildningen Lars Calmfors ABF, Göteborg 5/
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport maj Lars Calmfors.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Offentliga sektorns finansiella sparande Miljarder kronor respektive procent av BNP.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla tabeller
Presentationens avskrift:

Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport maj Jernkontoret

Två huvudfrågor 1.Hur väl har regeringen lyckats anpassa politiken till den ekonomiska krisen? 2.Hur bör de ekonomisk-politiska ramverken vidareutvecklas?

Regeringens åtgärder mot finanskrisen I huvudsak adekvata Goda effekter av garantiprogrammet för bankerna Det borde ha funnits en krislagstiftning Inrätta en permanent krismyndighet - principiellt tveksamt att Riksgälden är både myndighetsutövande och har affärsrelationer med finansiella institutioner

Statens finansiella risker Vårpropositionen rapporterar åtagandena Men svårt få god överblick Behov av analys av olika riskscenarier Sådan analys bör snarast utvecklas

Behovet av ytterligare stimulanser? Dramatisk nedjustering av konjunkturutsikterna: från BNP-ökning på 1,3 procent till BNP-fall på 4,2 procent Sämre skydd vid arbetslöshet än tidigare Budgetpropositionens skattesänkningar var inte främst utformade för konjunkturstabilisering De automatiska stabilisatorerna har bara försvagats marginellt Risker för finanspolitikens långsiktiga hållbarhet Senare stimulanser försvåras Hushållen kan öka sitt sparande De långa räntorna kan stiga

Ytterligare stimulanser är önskvärda Upp till 15 mdr i år, upp till 30 mdr nästa år Skälen Ändå strukturellt saldo på noll 2010 enligt regeringens beräkningar Starkare offentliga finanser än i andra länder Starkare offentliga finanser än i inledningen av talskrisen Stabilt finanspolitiskt ramverk Politisk enighet om värdet av starka offentliga finanser

Den offentliga sektorns bruttoskuld i procent av BNP 2007

De offentliga finansernas långsiktiga hållbarhet (S2-indikatorn)

Den offentliga sektorns bruttoskuld och nettoskuld i procent av BNP

Ränta på 10-åriga statsobligationer

Möjliga ytterligare åtgärder Högre tillfälliga statsbidrag till kommunerna Stöd till upprustning av det kommunala bostadsbeståndet Motverka nästa års fall i pensionerna - tillfällig skatterabatt? Tillfällig skatterabatt till låginkomsttagare i allmänhet? Permanent höjda studiemedel

Varför stöd till kommuner och inte till privat näringsliv? Svårt kompensera för exportnedgång via finanspolitiken Penningpolitik och kronförsvagning Inte någon fördelningsfråga Förhindra ”andra våg” av konjunkturnedgången Offentlig konsumtion har hög multiplikator Om statsbidrag sparas har bara sparande flyttats från en del av offentlig sektor till en annan

Utgiftstaket bör inte få bli ett hinder Syftet är att förhindra att höga skatteinkomster i goda tider leder till höjda utgifter då Avvikelser bör vara möjliga i exceptionella krissituationer Regeringen har redan manipulerat utgiftstaket - statsbidragen för 2010 betalas ut 2009 Bättre med öppet och tydligt undantag

Det kommunala balanskravet Procykliskt beteende i kommunerna förstärker konjunktursvängningarna Statsbidragen bör regelmässigt kompensera för stora svängningar i skatteunderlaget

Arbetslöshetsförsäkringen Den lägre a-kassan sänker arbetslösheten på sikt - starkare drivkrafter söka arbete - starkare drivkrafter för återhållsam lönebildning Men dessa faktorer spelar mindre roll i lågkonjunkturer Arbetslöshetsförsäkringen bör göras konjunkturberoende - sådana system i USA och Kanada Steg på vägen: - förlängning av perioden med 80 procents ersättning - höjning av grundbelopp och tak Arbetslöshetsförsäkringen bör bli statlig och obligatorisk Behov av politisk enighet

Den arbetsmarknadspolitiska strategin Regeringens ursprungliga strategi: minska den kvardröjande arbetslösheten i högkonjunkturen Nu: ta hand om stort inflöde i arbetslöshet och motverka långtidsarbetslöshet Rätt öka insatserna för korttidsarbetslösa Rätt fördubbla subventionerna för nystartsjobben

Kritik mot arbetsmarknadspolitken Övertro på vad jobbsökaraktiviteter kan uppnå i djup lågkonjunktur För små volymer i arbetsmarknadsutbildningen Ge stöd till utbildning i företagen om avtal om kortare arbetstid och lägre lön Expansionen av jobb- och utvecklingsgarantin är inte en kraftfull arbetsmarknadspolitisk satsning Svårt hitta meningsfulla aktiviteter

Deltagare i olika program, procent av arbetskraften

Sammansättningen av de konjunkturberoende programmen, procent av totalen

Aktiviteter inom jobb- och utvecklingsgarantin, andel deltagare i procent som tagit del av olika aktiviteter under olika inskrivningstider Antal kalenderdagar Arbetsträning48,513,717,2 Projekt0,71,10,80,6 Kartläggning2514,611,36,9 Förstärkt arbetsträning2,75,811,813,8 Arbetslivsinriktad rehabilitering0,81,43,13,6 Arbetspraktik7,313,918,318,4 Start av näringsverksamhet0,51,52,22,4 Jobbsökaraktivitet med coachning69,37876,679,2 Utbildning2,24,98,67,5 Förberedande insatser2,13,34,54,7 Fördjupad kartläggning/vägledning4,84,57,39,2 Praktisk kompetensutveckling0000 Ingen registrerad aktivitet24,121,810,23,6 Antal individer

Den offentliga sektorns redovisning Redovisningen av kapitalstock och total förmögenhet har bara blivit marginellt bättre Otillfredsställande redovisning av de offentliga investeringarna Riksdagen har ett otillräckligt beslutsunderlag i fråga om de offentliga investeringarna

Det finanspolitiska ramverket och överskottsmålet Oklart vad överskottsmålet innebär - fem olika indikatorer Behov motivera överskottsmålet Förtida sparande eller längre livsarbetstid för att möta det demografiska utgiftstrycket Ömsesidigt beroende saldo- och sysselsättningsmål De finanspolitiska och sysselsättningspolitiska ramverken bör integreras Behov av bättre underlag för avvägning mellan hur mycket vi ska arbeta och hur mycket vi ska spara

Olika indikatorer på om överskottsmålet uppfylls Budgetpropositionen för 2008 Budgetpropositionen för 2009 Vårpropositionen Finansiellt sparande2,92,83,13,62,81,11,61,5-2,7-3,8-3,1-2 Historisk genomsnittsindikator1,31,51,71,81,5 1,61,10,70,40,2 Löpande genomsnittsindikator2,3 2,1 -0,5 Strukturellt finansiellt sparande2,222,83,62,81,92,22,71,21 1,4 Konjunkturjusterad historisk genomsnittsindikator 1,5 Konjunkturjusterad löpande genomsnittsindikator 1,7

Prognos för arbetskraftens andel av befolkningen, procent

Andel av livstiden i arbete efter födelseår, procent

Automatisk koppling mellan pensionsålder och livslängd? Dansk modell Men vi har ingen formell pensionsålder - den lägsta åldern för ålderspension (61 år) - den ålder då man förlorar rätten till andra sociala ersättningar (65 år) - åldern för avgångsskyldighet (67 år) Kan överskottsmålet revideras ner?

Beräknad pensionsålder vid anpassning till förväntad livslängd Förväntad återstående livslängd vid 65 års ålder Pensionsålder vid samma förväntade antal år med pension som under 1970-talet vid 65 års ålder Pensionsålder vid samma förväntade kvot mellan pensionsålder och livslängd som under 1970-talet vid 65 års ålder ,865, ,665,765, ,166,266, ,766,866, ,267,466, ,767,967, ,068,367, ,268,467, ,368,567, ,468,567, ,568,667, ,069,168, ,469,568,6

Äldres arbetskraftsdeltagande 2008, procent Möjlighet att ta ut pension från 61 år. 65 år var referensålder i det gamla pensionssystemet. Arbetsgivare har rätt att avskeda personer över 67 år.

Lägre inträdesålder Starkare incitament påbörja och avsluta högskolestudier tidigare - generell höjning av studiemedlen - sänkning av fribeloppet - mer generösa studiemedel – högre bidragsdel – för yngre studenter än för äldre

Genomsnittligt antal arbetade timmar och studie- timmar per vecka för sysselsatta som studerar

Studiemedlen i procent av en arbetar- respektive en tjänstemannalön