Människa-System-Interaktion i säkerhetskritiska situationer Erfarenheter från HMI-utveckling flygtrafikledning Billy Josefsson, Staffan Törner
Disposition u Backspegel u Förutsättningar och upplägg på arbete u Principer u Exempel
Producerad / samordnad av Billy Josefsson ASP Bilder o grafik Billy Josefsson och Magnus Jonnsson
Modernt ATM system?? u Säkert u Flexibelt u Uppgiftsbaserat u Logiskt u Intuitivt u “Sparsmakat” u Kompatibelt u Modifierbar u Vänligt u Kostnadseffektivt u Hantera nya krav
Framsidan av S HMI´t! uBaserad på Hicks och Fitts lagar samt omfattande operativ erfarenhet uUtvecklad under en period från 1991 fram till 31/ uTid c:a manår, kostnad c:a 100 miljoner kronor uHarmoniserad uFortgående utveckling med Eurocontrol och Industri uDemonstrerat och förklarat för användaren ( FL / FS ) uDSI projektet (Denmark, Sweden & Eurocontrol) uAnvänds i ”real time” simulering under SweDen96 och 98 uImplemeterat i bl.a.( Flax, SIGMA/RDP, AWOS m.m ) u Ett gott exempel
ANSats u Kompetens behov u LFV riktad kompetensutveckling av bla. Computer Science, Psychology, Ergonomics u Samverkan Universitiet, Liu, Lith, UM grupp, u M Helander, C Wickens, S Dekker u Insikt att det behövs Operativ+ Human Factors, Teknisk och Ekonomisk styrning
Strukturerad ansats u HTA, hierarkisk uppgiftsanalys u OTA, observations uppgiftsanalys u OHA, operativ risk analys u CTA till viss del, kognitiv uppgiftsanalys u NASA TLX, subjektiva, cortisol, video u Radio / telefon vs systemstöd u Estetiska bedömningar u Safety addresseras implicit u “Behaviour & Styleguide for Modern ATM system”
Principer u minimum presentation av information(Hicks law) u minimera mus hantering (Fitts law) u minimera mus inmatningar(prevent RSI) u användande av färger (Merwin&Wickens,1993; Reising&Calhoun,1982; Martin,1984) u undvika / undertrycka ej relevanta uppgifter, öppna och stänga fönster u “display design principles”(Wickens,1992)
LFV ANS HMI Principer u Rent u Fokus på viktig information u Minimum av färger u Gråskalor och genomtänkt, konsistent färgkodning u Direkt återmatning på vad jag gör u Integrering av nödvändiga ”actions” u Intiutivt och grafiska komponenter u Så kort väg som möjligt för att nå alla funktioner u Flexibelt u Konsekvent gränssnitt samt fokuserande på uppgiften u Använd människan till det hon är bra på!
Larmfilosofi u Proaktiv syn u Skydda operatören från larm u ”Graceful degradation” u Planeringsfel (varning) akut fel (utökad varning) u Backup system finns ”hot sby” u Bygga systemstöd för typfel kommunikation, monitorering u Uppföljning o modifiering
u Passiv fokusering ger förbättrad läsbarhet och signifikant snabbare navigering i listor och etiketter u Länkad presentation etikett-lista-verktyg Hur hitta rätt information?
Roll Down Bar ( huvudmeny ) u Blir synlig när pekaren når kanten på skärmen. u Flexibel och intiutiv att använda
Air Situation Display Toolbar ( verktyg för radarbilden ) lKan tas fram var som helst inom radarfönstret lAnvänder passiv fokusering lGer access till alla komponenter som konfigurerar radar-bilden lFlexibel
Range & Centering ”mimic” ( inställing av arbetsområde) lGer möjlighet till val och skapande av n ”utsnitt” lRange & Off-centre kan göras med endast ett handgrepp lMultipla utsnitt lIntuitivt lOmedelbar feedback
Target mimic ( inställning av radarsvar samt etikett ) u Lätt och intuitivt sätt att ställa de olika parametrarna för radarsvaret och etiketten
Map Selection ( aktivera kartor m.m. ) u Folder-tekniken ger möjlighet till lätta och snabba val samt ger en klar feedback till operatören. u Flexibel
Trender u Industrin bygger egen kompetens u Samverkan med industrin ökar u Användare är ATC, piloter, flygplats u Europa-perspektiv kommer
Radarsvar med etikett uMinimum med information visas uPassivt stöd för att hitta rätt i etikett uLätt att hitta rätt i etiketten
BAW
*VMA CEI EMRG ALRT COORD BAW987 YY B767/H 180 SVD 39 EKDK SQ ASP AHDG
*VMA CEI EMRG ALRT COORD BAW987 YY B767/H 180 SVD 39 EKDK SQ ASP AHDG
*VMA CEI EMRG ALRT COORD BAW987 YY B767/H 180 SVD 39 EKDK SQ ASP AHDG Flightleg 13:45
*VMA CEI EMRG ALRT COORD BAW987 YY B767/H 180 SVD 39 EKDK SQ ASP AHDG Headingvector 015
BAW H015 Inmatad kurs
BAW H015 PRL
EM BAW987 YY B767/H 180 SVD 39 EKDK SQ ASP AHDG COORD BAW987 YY B767/H 180 SVD 39 EKDK SQ ASP AHDG E BAW987 YY B767/H 180 SVD 39 EKDK SQ ASP AHDG
Väntläge
Stack Manager Window Holding-fönster uEn grafisk presentation i vertikalled uVisar på ett enkelt sätt ev. konflikter uImplicit fokus för att visa etiketten uFlexibel
YYY HOLDING Approaching Hold Hold Leave Hold SAS
YYY HOLDING Approaching Hold Hold Leave Hold SAS SAS
YYY HOLDING Approaching Hold Hold Leave Hold SAS SAS
YYY HOLDING Approaching Hold Hold Leave Hold C SAS123 ARRE B737/M 150 YYYH 19 ESSA ASP AHDG SAS
YYY HOLDING Approaching Hold Hold Leave Hold SAS SAS
YYY HOLDING Approaching Hold Hold Leave Hold SAS SAS
u CARD u FLEG Verktyg CARD C/S 1 C/S 2 C/S 3 C/S 4 C/S 5 C/S 6 C/S 7 C/S 8 5 Nm Min C/S 1 FK C/S 2 FK28 280
Säkerhetsnät u Kollisionsvarning u Markkollisionsvarning u ”Skjutområdesvarning” C/S 1 FK C/S 2 FK28 280
SAS SAS123 SI 258 270 SAS321 SI 270 BRA321 SI SAS124 SI 261
Slut
Arbetspositionen
Nuvarande arbetsposition u Maximalt utbyggd (för mycket?), rörig u Många skärmar och inmatningssystem u Ca 130 cm bred
Arbetspositionen, viktiga faktorer u Enhetlig för FL och assistent u Ergonomisk och komfortabel u Integritet, det är min arbetsplats MEN samtidigt behöver jag ha kontakt med medarbetare
Utveckling och anpassning
u Inmatning sker i huvudsak med ”mus”* u Tangentbord används i begränsad omfattning av FL u * viss valfrihet finns Utveckling och anpassning