FFI – Fordonsstrategisk Forskning och Innovation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Forskningsprogram inom miljöanpassad Produktframtagning En satsning på mindre företag med tillverkning och/eller utveckling i Sverige Finansierat av Mistra.
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Energimyndigheten och FFI
Seminarium 26 november 2013 Maria Khorsand, vd SP Sveriges Tekniska Forskningsinsitut och ordförande i rådet.
Energiportalens perspektiv och vision …vad har vi skapat, och varför? Lund, 15 februari 2006 Lars J. Nilsson Lunds tekniska högskola.
Kort om miljön och vår konsumtion
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Hållbar utveckling – Driftsäkerhetsarbete genom ODR
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
A project in the Swedish FFI program FFI – Strategic Vehicle Research and Innovation transporteffektivitet.se FFI Transporteffektivitet – Projektseminarium.
Förmågor & Centralt innehåll
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Kalmar Leif Ohlsson, Kurt Myhr, Stephen Wallman
FoI Byggnadsverk – Trafikverket, SBU, SP m fl
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Fjärde järnvägspaketet
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Fossilbränslefri region
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Erik Langby Källa: watersecretsblog.com Utmaningar kring klimatfrågan i den regionala utvecklingsplaneringen Erik Langby Ordförande i Regionplane-
Utmaningsdriven innovation
Västsvenska paketet.
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
/ / 2 Renova – miljöföretaget som gör mer.
Nya komponenter och koncept för polymera bränsleceller till fordon
Syfte:Starta ett dialogforum Svensk Fordonsindustri kring: - Tillväxt - Konkurrenskraft - Regionala utveckling Besökare:Fredrik Sidahl, FKG Göran Björklund,
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
Aktuella bränslen för tung trafik
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Fordonsstrategisk Forskning och Innovation. 1 MILJARD Nära 1 miljard kronor per år satsat på svensk fordonsforskning inom ramen för FFI, varav hälften.
FFI Energi o Miljö inbjuder till samverkansforum inom forskningsområdet aerodynamik 21/ Chalmers, Göteborg.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Hur får vi fler el-mil? Anders Lewald Enhetschef Energiteknikavdelningen.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Infrastrukturplanering
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Lokala miljövärden Resurseffektivitet: Snitt: 0,28 Viktat medelvärde: 0,
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Fordonsstrategisk Forskning och Innovation
FEM PROGRAMOMRÅDEN TRAFIKSÄKERHET OCH AUTOMATISERADE FORDON ENERGI OCH MILJÖ EFFEKTIVA OCH UPPKOPPLADE TRANSPORTSYSTEM HÅLLBAR PRODUKTION ELEKTRONIK, MJUKVARA.
647 PROJEKT 262 Avslutade projekt 385 Pågående projekt.
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Produktion2030 Strategiskt innovationsprogram för hållbar produktion i Sverige Anna Syberfeldt.
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Fem programområden Energi och miljö

Presentationens avskrift:

FFI – Fordonsstrategisk Forskning och Innovation Bild 1 Bild 1

FFI är ett samarbete mellan staten och fordonsindustrin om att finansiera forsknings-, innovations- och utvecklings- aktiviteter med fokus på områdena Klimat & Miljö samt Säkerhet. Nära 1 miljard kronor per år satsas på svensk fordonsforskning inom ramen för FFI, varav hälften är offentliga medel.

Mål Minska vägtransporternas miljöpåverkan Minska antalet skadade och dödade i trafiken Stärka fordonsindustrins internationella konkurrenskraft

FFI Vision ”Sverige ska ha en konkurrenskraftig fordonsindustri med ledande forskning och innovation inriktat mot säkra och miljöeffektiva transporter” FFI Vision

Transport-effektivitet Fordons- & trafiksäker-het Fordons-utveckling Programledare: Claes de Serves, VINNOVA Transport-effektivitet Programledare: Christina Kvarnström, VINNOVA Fordons- & trafiksäker-het Programledare: Torbjörn Biding, Vägverket Energi & Miljö Programledare: Peter Kasche, Energimyndigheten Hållbar produktions-teknik. Programledare: Tero Stjernstoft, VINNOVA FFI - samverkansprogram

Hur länge pågår FFI? 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 Finansiering Inriktning Beslut Och så vidare.. Satsningen är fortlöpande.

FFI styrelse Styrelse-ordförande FFI Ingmar Skogö, Landshövding Västmanland Malin Persson, VD Volvo Technology Per Fjaestad, Saab Automobile Sven-Erik Svensson, Volvo Personvagnar Lars Stenqvist, Senior Vice President Scania Christer Palm, StyrelseordfFKG Charlotte Brogren, General-direktör VINNOVA Andres Muld General-direktör Energi-myndigheten Torbjörn Sunesson Verksamhets-områdeschef Trafikverket Ingmar Skogö FFI styrelse

376 startade FFI - projekt (till dec 2011) ca 80 avslutade Varav ca 80 avslutade

153 projekt

Fordons- & trafiksäkerhet Programmet bidrar till fortsatt utveckling av fordon med både aktiva system för att förebygga olyckor och passiva system som lindrar konsekvenserna av de olyckor som trots allt sker. Insatser har en systemsyn för att få vägar, fordon och trafikanter att samspela på ett bra sätt.

Transporteffektivitet Programmet främjar samarbete mellan: olika transportslag inom logistik och styrning av person- och godstransporter olika fordonsinriktade tjänster teknikutveckling och förbättrade fordonskoncept.

Energi & Miljö Programmet rör bland annat: energieffektiva fordon med låg miljöpåverkan drivsystem för förnybara drivmedel och eldrift nya affärs- och samhällsekonomiska modeller. En omställning av transportsystemet är avgörande för att minska utsläppen av växthusgaser och motverka andra miljöproblem.

Hållbar produktionsteknik Programmet omfattar insatser inom bl.a. komponenttillverkning hytt- och karosstillverkning ytbehandling och målning Montering robotik kvalitetssäkring och produktionsledning. Global konkurrens ställer krav på automatiserade och innovativa tillverkningssystem av fordon, drivlinor och komponenter i Sverige.

Fordonsutveckling Utveckling av basteknik och systemkunnande är avgörande för att ta tillvara framgångar inom miljö och säkerhet. Programmet satsar på fordonselektronik och programvara samt effektiv konstruktion av nya fordonsegenskaper.

Principer för kvalitets-granskning Programrelevans Kvalitet hos förslag Genomförbarhet Nyttiggörande

1994 2011 Miljö som kärnvärde börjar användas i varumärkeskommunikationen. Ett mycket omfattande miljöarbete. CO2-neutrala fabriker. Emissioner enligt ”Euro 1”. NOx 8,0 och PM 0,36 (g/kWh). Emissioner enligt ”Euro V”. NOx 2,0 (-75%) och PM 0,02 (-92%). SCR infört. Bränsleförbrukning 3,2 l/mil (för ett typiskt 40-tons ekipage). Bränsleförbrukning 2,7 l/mil (16 % lägre). Transportlösningar* för ytterligare 20 % lägre CO2-utsläpp. Traditionell förbränningsmotor. Traditionell förbränningsmotor + hybriddrift. Motorer* som klarar av i stort sett alla alternativa drivmedel: DME, biogas, metan-diesel, biodiesel. Goda grundläggande krockegenskaper. Förbättrade grundläggande krockegenskaper. Aktiva säkerhetssystem, t ex filhållning, trötthetsvarning och stöd vid filbyte. Kollisionsvarning (framifrån, från sidan). Goda grundläggande vägegenskaper. Förbättrade grundläggande vägegenskaper + elektroniska ”antisladdsystem”. 589 dödade 266 dödade (2010) Bild 16

INNOVATIONSSYSTEM I VÄRLDSKLASS FFI FÄRDPLANER Energioptimerade drivlinor Stödjande fordon Effektiv produktion Sammodala transportkedjor Lätta material Uppkopplade fordon /transportsystem Energioptimerad körning Batteribilar Interagerande fordon Miljöneutral produktion Integrerat transportsystem Elbil med längre körsträcka INNOVATIONSSYSTEM I VÄRLDSKLASS KCFP