Utveckling och trender inom det Personal- Löneadministrativa området

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
Följ med oss på resan in i Det nya arbetslivet
Användarmöte 2009 Välkomna! Per-Göran Carlsson.
Det lönar sig!.
Gasmarknadens processer
Fujitsu 1. © Fujitsu 2008 Stockholm Libris inspirationsdag Kristian Wallin Anne Sandfær Fujitsu Services A/S.
HR Fönster inom Region Skåne
• Förvaltningsplanerna är navet i ett informationssystem och kan beskrivas som ett samlingsinstrument för all relevant information knuten till enskilda.
© Kamél Consulting & Chrysalis 2006 SAST Testledarskapet i förändring – eller Så blir du den bästa testledaren i vår spännande värld! Elisabeth Kamél &
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Löneprocessen & PA Systems information
Föreningen för Förvaltningsinformation
Ett arbete med att etablera
TREFPunkt IT och Nätverk på Chalmers Onsdagen den 20 Okt 2004.
AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Ateadagen 2006 Välkommen!. Vad driver omvandlingen av IT-branschen? Färre och större aktörer.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Workshop för GIS samordnare
Processorienterat förbättringsarbete
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Nätbaserat lärande i Region Skåne
Handlingsprogram för livsmedel Miljönämnden 18 december 2012.
Bo Dahlbom 1 Samhället är alltid öppet.
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Mattis Bergquist
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Januari 2015 Sid 1 Regional/lokal samverkan för att klara vattendirektivet S ve nskt Vatten Tage Hägerman Va-chef Smedjebacken Energi & Vatten.
Chefkandidatprogram för chef över chef
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
November 2005, bild 1 LDC på språng Johnny Nilsson Stora IT-dagen 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Aff, Avtal för fastighetsförvaltning
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Miljöteknik i Värmland
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
PA 2.0 Nya system och arbetssätt inom personaladministrationen.
Kund/Kandidat 2011-xx-xx. ”Vårt mål är att koppla HR starkare till kundens affär. Det gör vi genom att kombinera affärsnyttan med goda relationer och.
PA 2.0 Nya system och arbetssätt inom personaladministrationen.
Ledningssystem på 60 minuter
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Nöjdare kunder med tydliga servicenivåer Therese Bülow BiTA Service Management AB Callcenter i fokus, Stockholm qpril 2012.
”Hitta rätt direkt” - Ett exempel på riktiga jobb Mattias Westher Energistrateg /Chef Drift&energi Bostads AB Poseidon.
Myndighetens nuläge och strategi för framtiden – här finns utmaningarna! Svensk Inkasso den 21 april 2016 Christina Gellerbrant Hagberg rikskronofogde.
PA2.0 – Utveckling av personal- administrativa processer samt byte av personaladministrativt system. Projektledare Karin Berglind.
PA 2.0 Nya system och arbetssätt inom personaladministrationen.
Beslut i kommunfullmäktige
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Servicedesk öppnar för lönefrågor
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
PA2.0 – Utveckling av personal-
Quick Tips for Effective Spa Management To manage your spa effectively, you should consider training your staff, letting people know about your spa through various marketing channels, and focus on improving customer experience. Play the slideshow to
Kommunsamverkan för effektivare stödtjänster
Kommunikationsprocesser
Kort presentation av: Chefkandidatprogram för chef över chef
Systemanskaffning – IT-avdelningens syn
Länsteknik Utgångspunkten är att skapa största möjliga värde för patienterna och att systematiskt efterfråga vad kunden vill ha.
Hosting Licensiering och program för hosters
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Adminstrativ utredning
Presentationens avskrift:

Utveckling och trender inom det Personal- Löneadministrativa området HRM (Human Resource Management)

Mönster Världsbild Synsätt Paradigm Mönster Världsbild Synsätt

Paradigmskifte Från lokalt till samordnat och koncentrerat Chefens och medarbetarnas roller allt viktigare i det dagliga personalarbetet Webben skapar tillgänglighet för alla Personal- och löneadministratörer fungerar som interna konsulter Outsourcing av löneadministration

Begreppen HRM, PA och LA HRM (Human Resource Management) PA (Personaladministration) Personal eller Ekonomi Gemensam information/databas LA (Löneadministration) en del av HRM Transaktionsintensiv HRM Strategisk HRM

HRM hanterar stora värden av strategisk betydelse Personalkostnaderna – största kostnadsposten Behov av framförhållning och statistik Kompetensförsörjningen måste fungera Ger verksamheten och cheferna stöd för ledning, utveckling och styrning Måste följa lagar och avtal

HRM – ger goda möjligheter att rationalisera/effektivisera Löne- och reseräkningsadministration har stora transaktionsvolymer Traditionellt och konservativt arbetssätt Decentralisering kontra centralisering (koncentration) Ändrade roller och organisationsmodeller Gamla, otidsenliga och kostsamma leverantörsavtal

Förändrade synsätt och teknik Stämpelklockan ersätts av självservicerutiner och förtroendetid Reseräkningsadministration och utläggshantering förenklas och kvalitetssäkras Skapa mervärden för medarbetaren och chefen Konsultinriktade administratörer Andra säkerhets och kontrollrutiner Fokus på att förenkla rutiner med stora transaktionsvolymer

Shared Service Center (SSC) samt outsourcing Kompetenskoncentration Minskad sårbarhet Processinriktning Serviceorganisation Gemensam driftmiljö och systemförvaltning Klarar större volymer med mindre insatser Outsourcing – en organisationsmodell för förvaltning och produktion av HRM

Drift av HR-lösningar Webblösningar Egen drift av systemlösningar allt mindre intressant Servicebyrålösning ASP-lösning (Application Service Provider) Webblösningar Molnet ?? Webblösningar

Service Level Agreement (SLA) Överenskommelse mellan köpare och säljare av tjänster (drift, support, svarstider, tillgänglighet, felrättning, etc.) Garantier och kompensationer Regler för att få en bra relation mellan kund och leverantör Säkra vidareutvecklingen av systemlösning och tjänster

Verksamhetsorientering Verksamhetskrav och affärsnytta i fokus Cheferna behöver snabb, anpassad och adekvat information Nyckeltal (balance scorecard) Prognoser Helhetsperspektiv i frågor rörande statistik, årsredovisningar, jämställdhet, mångfald etc.

Webben skapar möjligheter till nya rutiner och administrativa lösningar Rapportera tid och resor/utlägg Lönespecifikationen på nätet Chefsportaler/medarbetarportaler CVhantering Kurs- och utbildningsadministration LMS (Learning Mangement System) bl.a. e-learning och kompetensutveckling Enkäter Personalplanering/Schemaläggning

Förändrad leverantörsbild Större och färre aktörer (konsolidering) Globala aktörer Alla vill (behöver) arbeta med i stort sett alla sektor Många vill arbeta med hela HRM området (huvuddelen av processerna) Komponentleverantörer (best-in-breed) blir allt flera

Sammanfattning av de mest betydelsefulla drivkrafterna för utvecklingen av HRM Rationalisering och kostnadsbesparingar Självservicerutiner Webben Verksamhets- och affärskopplingen