Dagens lektion 13/4 2010 Mål: Metod: Tid: Att tillsammans lära oss mer om nätmobbning och hur vi kan hjälpas åt för att förhindra det. Metod: Fortsätta med gruppens ppt. Redovisning på måndag! Tid: 14.00-15.00. Återsamling i klassrummet 14.55!
Göra ett bildspel: Vad ska man göra när man stöter på nätmobbning? Uppgiften var att……. Göra ett bildspel: Vad ska man göra när man stöter på nätmobbning? Bildspelet ska innehålla fakta om nätmobbning/cyberbullying och era tips på hur man kan göra för att stoppa det. Alla har ett ansvar här! Bildspelet ska funka att visa för ungdomar i 13-15 års åldern och till . Budskapet ska innehålla aktuell fakta, ni ska göra en egen analys och dra en slutsats om nätmobbning. Kort sagt ni ska ta ställning! Det ska finnas källhänvisning och tillåtna eller egna bilder.
Så här kommer arbetet att bedömas Hur väl du samarbetar i gruppen (samhällskunskap). Hur väl du lyssnar på och respekterar andras åsikter under arbetet. Hur väl du och din grupp använder fakta om mobbning och nätmobbning i ert bildspel (alla SO-ämnena). Hur väl ditt och gruppens arbete reflekterar kring vad som är rätt och fel (religion) och tar ställning kring nätmobbning i ert bildspel. Hur väl ni använder er av i olika källor samt anger källhänvisningar i ert arbete.
Men först ska vi läsa en tidningsartikel tillsammans! http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vuxna-blinda-for-natmobbning_4487661
Läxa tills på fredag Leta upp och ta med en aktuell tidningsartikel som handlar om nätmobbning.