Thomas Hartvigsson Thomas.hartvigsson@gu.se MORIA: Introduktion Thomas Hartvigsson Thomas.hartvigsson@gu.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Om människosyn och etik
Liten begreppsgenomgång
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Föräldramöte 12 september 2011
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Estetiska omdömen Föreläsning 4
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Tillfälle 2: Juridisk argumentation och juridisk stilistik
Svenska p Svenska p.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Konstruktiv kreativitet, vetenskap och personliga förhållningssätt Hållbar Utveckling B (tvär)vetenskaplig seminarieserie 5 mars 2010.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Olika teorier och religiösa perspektiv
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
LIVETS VÄRDE OCH ABORTETIK
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Att skriva filosofisk text
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Etik Moral Filosofi.
Etik Religionskunskap, åk 9.
MORIA: Medeltiden. Medeltiden (ca 400 – ca 1500 Teodicéproblemet Naturrätt Moralens natur (Dygder, plikter, sinnelag) Fri vilja.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
MORIA: Nietzsche. Nietzsche ( ) Slavmoral och Herremoral Resentment, samvete och skuld Det genetiska felslutet (Gud är död.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Filosofi 1.
Sokrates ( f.kr) Sokrates är språkröret i de flesta av Platons dialoger Platons tidiga dialoger är sannolikt främst ett uttryck för Sokrates filosofi.
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
ETIK ht -14 INTRODUKTION.
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
Retoriska arbetsprocessen
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Etik A 7.5 poäng Dr Kent Hurtig Eng2: Tfn: (471) 7364.
Etik och moral.
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
Etik- att göra det rätta Metaetik Kan man alls säga att det finns det rätt eller fel i moraliska frågor. Detta är något man funderar över och diskuterar.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Etik Vad är rätt och vad är fel?. Vad är etik? Etiken, eller moralfilosofin som den också kallas, försöker svara på frågor om vad som är rätt och vad.
Olika teorier och religiösa perspektiv
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Problemformulering En introduktion på kursen
Och hur ska man göra rätt?
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Religion och vetenskap
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Juridikens filosofiska grundvalar
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
Presentationens avskrift:

Thomas Hartvigsson Thomas.hartvigsson@gu.se MORIA: Introduktion Thomas Hartvigsson Thomas.hartvigsson@gu.se

Innehåll Kursinnehåll Examination Vad är moralfilosofins historia?

Kursinnehåll Moralfilosofins historia, 5 hp (History of Moral Philosophy) Delkursen redovisar översiktligt moralfilosofins historia från antiken fram till idag. Exempel på filosofer som diskuteras är Platon, Aristoteles, Hobbes, Spinoza, Hume, Kant, Mill, Nietzsche, Moore, Foot och Mackie. Tonvikten ligger vid förståelse och diskussion av problemställningar och teorier snarare än idéhistorisk översikt.

Kursmål Efter avslutad kurs ska studenten 2. påvisa god orientering i den praktisk filosofiska historien och redogöra för några centrala ståndpunkter hos erkänt betydelsefulla filosofer (manliga såväl som kvinnliga) från antiken till modern tid. 3. visa prov på förmåga att förstå, formulera och analysera grundläggande teoretiska såväl som praktiska moralfilosofiska frågeställningar, samt diskutera hur dessa kan kopplas till tidsenliga etiska problem på samhällsnivå. 5. tillämpa elementär argumentationsanalys på specifikt filosofiska såväl som allmänt vetenskapliga och vardagliga argumentationer.

MORIA HT14 Nio föreläsningar om två timmar Litteratur: Western ethics + kompendium Tre egna diskussionstillfällen (frågor på GUL efter första föreläsningen varje vecka) Tre examinationsuppgifter uppdelade på två tillfällen

Att studera filosofi Läs innan föreläsningarna Läs långsamt och noga Läs igen, speciellt delarna som ni inte förstod första gången och de saker som verkar konstiga eller som ni inte håller med om Formulera vad det är ni inte förstår (gärna i skrift) Diskutera det ni inte förstår med varandra Ta med frågor till föreläsningarna (Använd mentorerna)

Två hemtentamen Lämnas ut Lämnas in Max ord Tenta 1 22/9 29/9 1200 Tenta 1 består av en delfråga Tenta 2 består av två delfrågor Totalt 3 delfrågor För G på delkursen krävs G på alla delfrågorna För VG på delkursen krävs utöver G ett VG resultat på två frågor

Betygskriterier För G ska studenten - (svara på frågan) - Använda och definiera relevanta begrepp på ett adekvat sätt Ha skrivit en sammanhållen text Ha en tydlig argumentation För VG ska studenten Förhålla sig självständig Ha en väldisponerad och välskriven text Föra en konsekvent och nyanserad argumentation

Att skriva tenta i filosofi: några råd Syftet med examination är att visa upp att ni har förstått kursinnehållet och att redovisa era reflektioner Läs frågan noga (mer än en gång) Svara på frågan Låtsas att du skriver för någon som inte vet ett dyft om filosofi Förklara filosofiska termer och begrepp. Använd gärna exempel Om kurslitteraturen tar upp en invändning och också svarar på den resonera också kring svaret på invändningen Ha ett tydligt fokus/röd tråd genom texten Redovisa andra källor än kurslitteraturen (och tänk källkritiskt!) Skriv inte massa fluff (upprepa frågan, snygga övergångar) Läs igenom tentan en extra gång

Frågor?

Vad är filosofi? Kärlek till kunskap? Ett förhållningssätt till kunskap? Sekulär Argumenterande Systematisk Det som inte tillhör någon annan vetenskap? De historiska filosoferna var mångsysslare

Vad är moralfilosofi? (Normativ) Etik Hur bör man leva? Vad är rätt/fel? Vad är rättvisa? osv. Metaaetik Vad betyder rätt/fel? Vad är det att ha en moraliska uppfattning? Finns moraliska fakta? Kan vi få moralisk kunskap? Moralens förutsättningar Har vi en fri vilja? Vad människans natur? Finns Gud? Hur fungerar människor tillsammans?

Skillnaden mellan metaetik och normativ etik Tillämpad etik: Vad är rätt/fel i en viss fråga? Medicinsk etik (abort, fosterdiagnostik), djuretik (djurförsök, äta djur), affärsetik (företags sociala ansvar, VD löner) Normativ etik: Vilka generella moraliska regler/principer finns? Hur bör man leva? Undersöker standarder/normer för rätta/ felaktiga handlingar. Vad som är en god/usel person. Vad som är ett rättvist samhälle/värld Metaetik: Ställer frågor om moralen/normativ etik Moraliskt språk, moraliskt tänkande, moralisk metafysik, moralisk kunskap.

Normativ etik Etiska teorier Konsekvensetik, rättighetsetik, pliktetik, dygdetik Teorier om livskvalitet Hedonism, preferentialism, objektiv list teorier Teorier om rättvisa Egalitarianism, förtjänst osv

Metaetik Semantik Objektivism, subjektivism, relativism, emotivism, nihilism Epistemologi Koherentism, fundamentism Rationalism, moral sense, intutionism Moralisk metafysik Realism, naturalism, idealism Moralpsykologi Kognitivism, icke-kognitivism, moralisk motivation

Metaetik och teoretisk filosofi Semantik Hur fungerar språket? Hur kan vi med språk tala om saker? (Vad refererar moraliska påståenden till? Moraliska fakta? Uttryck för känslor?) Metafysik Vad existerar? Hur existerar det? (Finns moraliska fakta? Vad är de för typ av fakta?) Epistemologi Vad är kunskap? Hur kan vi få kunskap? (Finns moralisk kunskap? Hur får vi den? Medvetandefilosofi Hur fungerar medvetandet? Vilka komponenter består det av? (Finns det särskilda moraliska medvetandetillstånd?)

Moralens förutsättningar Fri vilja Determinism, icke-determinism Libertarianism, kompabitilism, inkompatibilism Människans natur Finns en universell mänsklig natur? Ett mänskligt sätt att blomstra? Är alla egoister? Gud Finns Gud? Spelar det någon roll?

Vad är filosofihistoria? Filosofi har en levande relation till sin historia Filosofihistoria och idé- och lärdomshistoria Vad sa filosofen egentligen? Vad borde filosofen ha sagt? Två sätt att närma sig filosofihistoria Tematiskt Är positionen rimlig? Personcentrerat Är filosofen sammanhängande?

Frågor?