TYNNINGÖ FÖP
VA-FRÅGAN Vart är vi idag? VA-frågan är en direkt följd av hur många som kommer förväntas bo på Tynningö i framtiden. Därför så görs projekteringen av olika scenarion gällande befolkningsutvecklingen på Tynningö. Arbetet gör en kartläggning av de förutsättningar som råder för Tynningö vilket senare blir till olika scenarier för vart trycket kan tänkas komma att öka på ön vilket ger förutsättningarna för VA-utbyggnaden.
FÖRUTSÄTTNINGAR Status på recipient/mottagare Antal godkända/underkända VA-lösningar Status på nuvarande VA-lösningar + förnyelsetakt Framtida vattenanvändning Kulturintressanta områden Strandskydd + andra skyddszoner Miljövärden Bebyggelsevärden Befolkningsdemografi Områden med risk för saltvatteninträngning eller annan fara för dricksvattnet. Trafikförutsättningar och kommunikationer Naturgivna förutsättningar – topologi, geologi. Riksintresse Tomtstorlekar, tomtplacering Planförutsättningar Permanentboende Bebyggbara tomter Antal fritidsboende Förväntad fördelning fritids/fast befolkning Hur många boende per fastighet Nuvarande + tillkommande verksamhetsutövare Bebyggelsetryck + typer av tryck.
VA Efter att dessa gjorts så görs en analys över hur en områdesindelning kan komma att se ut och vilka VA-lösningar som görs sig bäst för respektive område. Samt även andra frågor såsom tomtstorlekar, bebyggelse, serviceunderlag m.m. Kopplingen till Käppala innebär inte att fastighetsägare kan räkna med att få dispens för sina enskilda avlopp till dess.
NU Trafikmätningar på Tynningö för att kartlägga trafikflödena Analys av dagens situation för färjan och dess kapacitetstoppar tillsammans med Trafikverket. Väganalys med Trafikverket av status och kapacitet och framtida krav.
GAMLINGBO Vilken typ av boende är Gamlingbo? Vad innebär de olika boendetyperna? Vad händer sedan? Vad kan finnas på Tynningö?
KOMMUNIKATIONER Förlängningen av buss 689 kommer inte ske från 14 december Problem med passning till nuvarande tidtabell från Norra Tynningö och oroliga röster på ön. Tidigast start april 2015 under tiden sker samtal med inblandade för att hitta lösning på problemet. Färjan utbytt sedan v. 34. Med 50% mer kapacitet med bibehållet färdschema. Höganäs brygga klar april 2015 SL-taxa bedöms är en politisk fråga. Något som inte kommer tas upp i FÖP:en. Eventuell påverkan på arbetspendlingen är den som kommer ske via Norra Langö då detta är den mest belastade punkten.
NU Förslag till scenarion baserade de givna förutsättningarna tas fram till ÖP- seminarium i mitten av oktober. Därefter VA-utbyggnads förslag.