Kap 6: Marknadsstrategier

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
DemoskopPanelen 2013.
~ Den första mobiltelefonen ~
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Skapa en lönsam kundrelation
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Vad innebär val av vårdenhet?
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
SAMHÄLLSEKONOMI.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
till en presentation av System och lösningar med RFID
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Affärsidé - företagets vägvisare
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Samhällsekonomi Del 1.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
marknadsförarens verktygslåda
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Att hitta sina kunder och lära känna dem
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Organisationsteori MÅL, STRATEGI OCH EFFEKTIVITET
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Varumärke Värderingar Plattform Identitet Relationer Service
Koncept Vårt företag är ett av de största bilföretagen i Sverige. Det som gör oss unika är vårt breda koncept av bilar. Hos oss kan du hitta allt ifrån.
Segmentering och one-to-one-marketing
Produktens olika delar
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Kommunikationsplanering
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Marknad, målgrupp och mål
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Seminarium Affärsidé & Budget
Omställningen av hälso- och sjukvården
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Presentationens avskrift:

Kap 6: Marknadsstrategier För att nå företagets långsiktiga mål planerar ledningen en strategi. Det finns flera vägar att välja mellan för att nå fram till målet. Alla marknadsstrategier tar avstamp i resultatet av nulägesanalysen och de mål som företagets ledning har formulerat. 6. Marknadsstrategier

Kap 6: Marknadsstrategier Marknaden förändras hela tiden: Hög- och lågkonjunktur, ränteförändringar och teknisk utveckling m m påverkar ständigt företaget. Därför blir strategiarbetet aldrig klart. 6. Marknadsstrategier

Kap 6: Marknadsstrategier Att planera en strategi handlar om att lyssna till kunderna; ta reda på vad de vill ha nu och i framtiden vilka som är konkurrenter och hur de agerar hur den yttre miljön ser ut när det t ex gäller trender samt teknisk och ekonomisk utveckling 6. Marknadsstrategier

Kap 6: Marknadsstrategier Syftet är att använda företagets resurser på bästa tänkbara sätt för att nå sina mål utveckla konkurrensfördelar få nya och behålla gamla kunder 6. Marknadsstrategier

Kap 6: Marknadsstrategier Ett marknadsorienterat företag undersöker hela tiden vad som påverkar marknaden. Det arbetar målmedvetet för att alla i företaget ska göra sitt bästa för att överträffa kundens förväntningar. En kund som fått sina förväntningar uppfyllda upplever kvalitet. 6. Marknadsstrategier

Kap 6: Marknadsstrategier Tre basstrategier: Kostnadsöverlägsenhet Differentiering Fokusering 6. Marknadsstrategier

Kap 6: Kostnadsöverlägsenhet Vänder sig till en bred marknad, t ex H&M Lägre priser än konkurrenterna Lönsamhet uppnås genom att man säljer stora volymer Kan uppnås t ex genom Stordriftsfördelar; stora tillverkningsvolymer sänker styckkostnaden Överlägsen produktionsteknik; rationell tillverkning Låga lönekostnader; arbetet flyttas till låglöneländer Billiga inköp Låga lokalkostnader 6. Marknadsstrategier

Kap 6: Differentiering Vänder sig till en bred marknad, t ex Volvo (säkerhet) Något skiljer ut oss från mängden, vi erbjuder något som konkurrenterna saknar Kostar ofta lite mer, kunderna är beredda att betala för ”det lilla extra” 6. Marknadsstrategier

Kap 6: Fokusering Vänder sig till en smal marknad, t ex Rolex Gäller att hitta sin speciella nisch Små volymer – höga priser. Kunderna är beredda att betala mycket för varumärket Handlar ofta om status 6. Marknadsstrategier

Kap 6: Segmentering Segment = en del av något större Marknadssegment = delmarknad Segmentering bygger på att kunderna är individer med olika behov och värderingar. Kräver anpassning av produkterna till respektive segment. Inom varje segment har kunderna likartade värderingar/behov/beteenden. Mellan de olika segmenten finns olikheter. 6. Marknadsstrategier

Kap 6: Segmentering Indelningsgrunder: Demografisk; kön, ålder, civilstånd, yrke, utbildning, inkomst Psykografisk; livsstil, personlighet, värderingar, attityder Beteendemässig; hur, när, var, varför handlar konsumenterna? Geografisk; var finns kunderna rent geografiskt? 6. Marknadsstrategier

Kap 6: Segmentering Fördelar: Kunderna får mer anpassade produkter Lättare för företagen att inrikta sig på vissa segment Troligt att segmenteringen leder till att totalmarknaden ökar Underlättar medievalet. Marknadsföringen kan inriktas på helt rätt segment/målgrupp 6. Marknadsstrategier

Kap 6: Segmentering Det perfekta segmentet är lätt att mäta lätt att nå tillräckligt stort för att kunna vara lönsamt 6. Marknadsstrategier

Kap 6: Positionering Syfte: Ge varumärket en framskriden plats i kundernas medvetande. Exempel: I en livsmedelsbutik tänker majoriteten av kunderna på YES om de ska handla diskmedel, då varumärket är marknadsledare. 6. Marknadsstrategier

Kap 6: Positionering 6. Marknadsstrategier

Kap 6: Positionering Positionering handlar om kommunikation, exempelvis: Produkternas formgivning Butikens inredning Annonskampanjernas utformning Visitkortens utseende Bemötandet i telefon och sociala medier 6. Marknadsstrategier

Kap 6: Positionering Vad gör varumärken för nytta? För kunden: Fungerar som en kvalitetsgaranti (vet vad jag får) Varan blir inte anonym, den ”sticker ut” Ger en effektivare köpprocess (vet vad jag vill ha) För säljaren: Skapar identitet Ger trogna och lojala kunder Ger ett egenvärde, en image 6. Marknadsstrategier

Kap 6: Marknadsstrategier Strategier växer inte fram ur manualer och modeller. Affärer handlar om ledningens och medarbetarnas intresse, omsorg, uthållighet och vilja att uppnå kundernas förväntningar. Det praktiska arbetet som görs dagligen på företaget avgör om företaget kommer att nå sina mål. 6. Marknadsstrategier