Hur lyckas vi med förändringsarbete?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Advertisements

Föräldrastöd i Västra Götalands län
Mansdominans i förändring SOU 2003:16 Anna Wahl Professor Genus, organisation och ledning KTH Gästprofessor Tema Genus Linköpings universitet.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Granskning av handikappanpassning Sunne kommun juli 2012.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Interreg IV A Nord Gränslösa möjligheter Skellefteå 7 dec Pontus Albertsson, Forskare, AKMC, VLL HarshNet.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
i kommuner, landsting/regioner
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Välkommen till ESF:s seminarium
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
Mål Vad skall åstadkommas? Resultat Blev det som vi ville?
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Göteborg 29/ Ledarskap för hållbart utvecklingsarbete Engagemang på alla nivåer Brukare Medarbetare Chefer Ledning.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Hur styrs Sverige? Sverige styrs på tre nivåer.
Välkomna till BRÅ NACKA 24 september Dagordning. Mötets öppnande Minnesanteckningar från föregående möte Håkan Ekengren - ny ordförande i Trå Älta.
Regionens bildande Organisering av institutionsvården Samarbete mellan Barnpsykiatri och Socialtjänst Remissrunda 2003 – Skolan involverades Beslut 2005.
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
1.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Lärande utvärdering genom följeforskning
Inga förändringar påkallade av ändrad HF Uppföljning och förstudie med syfte att analysera nuläge och se över möjliga modeller att ge bättre möjligheter.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Rekommendationer för fortsatt arbete med de regionala digitala agendorna Skapa en förståelse bland inblandade aktörer för varandras olika logiker Arbeta.
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Analys- och planeringsperiod 1-9 mån Avslutningsfas 1-3 mån Genomförande 2-3 år Förstudie RESULTAT EFFEKTER Avstämning med ESF Vad kännetecknar en förstudie?
Förbättringskunskap. Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement.
Hemläxa: att se positioner i systemet Reglab: Lärprojekt Integration – regionernas roll Skapa din egen ”system- och relationskarta” enligt instruktionerna.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Samordnad utveckling för god och nära vård
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Norrlandstingen blir Region Norrland - förberedelsearbete
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Fokus Yrkesutbildning VO
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Center mot våldsbejakande extremism (CVE)
Nationellt seminarium
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Välkommen till chefsmötet!
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Park- och naturförvaltningen
Utveckling av aktörssamverkan på lokal nivå
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Förbundsdirektörens rapport
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Hur lyckas vi med förändringsarbete? Vad krävs för förändring av helheten…? ing-marie.wieselgren@skl.se

Kunskap

Kunskap Brist på brådska

Lokala genombrotts projekt Kunskap Övergripande stöd, Innovationsverkstad Lokala genombrotts projekt

Kunskap Beslut och resurser Möjliggörande organisation och struktur Information och kvittens på vilja och förståelse Färdighetsträning i utförande Kompetent uppföljning

Kunskap Beslut och resurser Möjliggörande organisation och struktur Information och kvittens på vilja och förståelse Vem bestämmer Vilka resurser behövs Beslutsfunktioner i olika nivåer i linjen Nödvändiga beslut Färdighetsträning i utförande Kompetent uppföljning

Kunskap Beslut och resurser Möjliggörande organisation och struktur Information och kvittens på vilja och förståelse Färdighetsträning i utförande Nödvändiga organisationsförändringar? Märka ut vilken organisation som har uppdrag med vad. Struktur för metodutveckling, lokalt utvecklingsarbete, uppföljning Kompetent uppföljning

Kunskap Beslut och resurser Möjliggörande organisation och struktur Information och kvittens på vilja och förståelse Färdighetsträning i utförande Vilka behöver information? Vem genomför info o när? Hur får vi tillbaka kvittens på vilja och förståelse? Behov av motiverande samtal? Löfte på info under arbetet Kompetent uppföljning

Kunskap Beslut och resurser Möjliggörande organisation och struktur Information och kvittens på vilja och förståelse Färdighetsträning i utförande Kompetent uppföljning Vilka kompetenser har vi Utbildning som behövs – riktad Träning till programtrohet, metodfärdighet

Kunskap Resultat Beslut och resurser Möjliggörande organisation och struktur Information och kvittens på vilja och förståelse Färdighetsträning i utförande Vad ska följas upp? Vilka kompetenser har vi? Vilka system finns? Hur mycket uppföljning får vi in Vad säger uppföljningen Vad behöver justeras Återföring Kompetent uppföljning Resultat

Hur hårt kan vi pressa? Goda exempel räcker inte Villkora utvecklingsstödet Rätt beslutsnivå – politiska, verksamhet Vad kan göras lokalt respektive nationellt Resultat eller ideologi mest styrande? Hur använder vi nationella aktörer? Hur handskas med proppmätta gubbar/tanter, myndigheter, forskare andra aktörer…?