Syfte:Starta ett dialogforum Svensk Fordonsindustri kring: - Tillväxt - Konkurrenskraft - Regionala utveckling Besökare:Fredrik Sidahl, FKG Göran Björklund, FKG Malin Norén, Automotive Sweden Hans Nyman, Automotive Sweden Agenda:Nuläge, Automotive ur ett leverantörsperspektiv Lyssna Summera Näring Tillväxt i global konkurrens FoU i framkantKompetens i världsklass Innovations Strategier ++=
NULÄGET LEVERANTÖRERNA Sysselsättning hos de 500 största företagen har tappat anställda sedan % av leverantörerna tror att 2012 blir sämre än 2011 (jan 2012) I juni 2011 trodde 94% av leverantörerna på ett bättre 2012 Omkring 20% av fordonsleverantörerna står för 76% av leveranserna Leveransen till personbilssidan är nu nere i 32% OEMs krav på långa kredittider pressar ekonomin 41% av leverantörerna har stor eller mycket stor brist på tekniker
Statistik* Nästan hälften av alla FFI- projekt har industriell medverkan från andra än fordonstillverkarna I 36% av alla projekt deltar FKG anslutna leverantörer och i 9% av alla projekt deltar andra potentiella leverantörs företag 65 FFI-projekt leds av leverantörer Fordonstillverkarna står för 75 % av den industriella finansieringen FKG för 20 %, övriga industriparter för 5 % Det finns akademi- eller institutmedverkan i 69 % av alla projekt FFI och FKG I DET SVENSKA FORSKNINGS OCH INNOVATIONSYSTEMET *) Baserat på industrins sammanställning av FFI projektdata PRODRIVE (Hägglunds, MDH, KTH, LTU)
Sedan 2008 har 5 stora utländska leverantörer lämnat Sverige Cirka 30 av de 60 största leverantörerna globalt finns i Sverige…..men få har produktion i Sverige Svenska leverantörer växer utomlands. Marknadsandelen i Sverige är förhållandevis låg (ca 20%) Kan svensk leverantörsindustri vara en tillräckligt stark partner för svenska OEM – vad vet vi? ÄR LEVERANTÖRSINDUSTRIN TILLRÄCKLIGT STARK
Vi behöver en långsiktig svensk fordonspolitik Innovation, vår chans I dag 70% utveckling i leverantörsledet Ca personer, 10%, verksamma hos leverantören med utveckling Hur kan vi behålla ett svenskt fordonskluster som kan ta en idé till färdigt fordon ? Vem äger frågan och vem gör vad? INNOVATIONSDRIVEN SVENSK FORDONSINDUSTRI MED SVENSKT LEVERANTÖRSLED
Ta initiativet 1.Skapa en fordonsindustrigrupp 2.Underställ gruppen till Närings-, Utbildnings- samt Finansdepartementen 3.Regelbundna möten, 4 ggr / år 4.Använd första mötet till ett konstituerande möte 5.Bjud in fyra OEM:s samt leverantörerna i Sverige 6.Utred svensk fordonsindustri – färdväg mot framtid 7.Stöd ett svenskt fordonskluster TA INITIATIVET Vad kan göras för att stärka svensk fordonsindustri?