Utvecklingsprojektet En tredje forskningsprofil Anneli Frelin & Daniel Pettersson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Advertisements

Nationell forskarskola i socialt arbete.
Forskningsprogram inom miljöanpassad Produktframtagning En satsning på mindre företag med tillverkning och/eller utveckling i Sverige Finansierat av Mistra.
Varför fokus på nyanlända just nu
Årsräkning 2013 Så här såg det ekonomiska resultatet ut för KRU-avdelningens ämnen • Didaktik :- • Konstvetenskap :- • Kulturvetenskap-
Våra utlysningar ansökningar kom in ansökningar beviljades 19,4 procents beviljandegrad 3,7 miljarder kronor fördelades Fakta stora utlysningen.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Hur har vi det med beredskapen idag? Utbildning och forskning som modern försvarspolitik •Militära försvaret läggs ned. •Det nya försvaret: utbildning.
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Nationell samordning av kommunala öppna data 22 maj 2014.
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
Migration Den globala migrationen och dess följder hör till vår tids stora frågor. Sverige är ett av de länder i Europa som tagit emot flest flyktingar.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
An Overall Evaluation of Research at Uppsala University
Uppsala centrum för hållbar utveckling (CSD UPPSALA) Hållbar utveckling B Centrum för miljö- och utvecklingsstudier (CEMUS) Vårterminen 2011 Välkommen.
Lärarutbildning på HiG bakgrund 1100 platser mindre på förskollärar- och grundlärarutbildningen i riket Högskolan tappar totalt 300 platser Avgörande.
Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete
Umeå universitet Umeå universitet satsar på kreativa miljöer för studier och arbete. Här finns attraktiva utbildningar, världsledande forskning och utmärkta.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande fiskeriprogrammet Presentationen.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Dialog inom hela SPF Dialog föreningar Dialog distrikt Dialog förbundet Gemensam viljeriktning.
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Utbildningsvetenskaplig forskning
Utarbetat med stöd av KB:s utvecklingsprogram OpenAccess.se
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Open Access. bakgrund olika typer av OA hur mycket publiceras OA på MDH idag, och hur stor "OA-potential" finns det? vad gör vi på MDH:s bibliotek idag?
Expertgruppens fokusområden Följa genomförandet av det nya kvalitetsutvärderingssystemet Ta fram förslag om nästa kvalitetssystem Förslag.
Lunds universitet / Presentation 2009 Från junior till senior lärare; lärarkategorier, befordran och rekryteringsprocesser vid LU Ingalill Rahm Hallberg.
Rebecka Lettevall Prorektor, Södertörns högskola
Hur blir man klok på universitetet?
Välkommen till Seminarium om verktyg för hantering av bibliografisk data – Erfarenheter från några lärosäten 13:30 Inledning: Peter Sjögårde, KTH, Ordförande.
”Om vi fick bestämma” Kick-off oktober 2012.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Handlingsplan VISION 2020 FORSKNING KOPPLAD TILL GLOBALA UTMANINGAR UTVECKLA MÖTESPLATSER FRAMGÅNGSRIKA CENTRA AKTIV EXTERN REKRYTERING.
Forskarskolan “Management och IT” Presentation för Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden 3 oktober 2002 av Lars Engwall.
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
ProViking Forskningsprogram inom Produktframtagning 1000 milj kr under – en satsning på svensk industri som stärker svenska samhället ® ProViking.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Johan Öhman, Örebro universitet
Resursfördelningsmodeller baserade på bibliometriska indikatorer Ur ett nationellt och ett LTU- perspektiv Kristoffer Bäckström Luleå universitetsbibliotek.
Profilarbete för integrering av Hållbar Utveckling vid Mälardalens Högskola Projektledare: Birgitta Schwartz, Sylvia Waara, Peter Dobers (föräldraledig)
ForskarFredag Vetenskapsrådet 18 april 2007 Cissi Askwall och Anders Sahlman.
Nolia Karriär Sundsvall 1 mars kl Södra Berget.
Informationssökning Anu Salminoja
SND-samarbetet - ett nationellt samverkansprojekt för lagring och tillgängliggörande av forskningsdata Biblioteksrådet Lisa Petersen.
Familjecentraler Uppsala län
Examensarbete 2017.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Aktuella forskningsfrågor Universitetsstyrelsen
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Göteborgs universitet Året 2016
Digitala Vetenskapliga Arkivet
Landslagsplanering 2018 ULU,JLL,DLL,HLL.
Rapport Företagsforskarskolor
Årlig revision av universitet och högskolor 2011/2012
Språkforskningsinstitutet I fokus för konferensen står:
Akademimöte AUE, oktober 2015
Hur kan primärvårdsforskningen bli mer framgångsrik
Deweygrupp 6 december 2017.
Utkast till Sveriges första nationella bibliotekstrategi
Kunskapsmiljöer Linné
Akademimöte AUE, december 2015
Akademimöte AUE, december 2018
Akademimöte AUE, oktober 2018
Presentationens avskrift:

Utvecklingsprojektet En tredje forskningsprofil Anneli Frelin & Daniel Pettersson

Framgångsrika och kreativa forskningsmiljöer inom bioteknik God arbetsmiljö Gott ledarskap skapar: Bra stämning/trivsel Bra samarbete Peer groups Möjlighet att ventilera Prestigelöshet Egenskaper Hög kompetens Känsla för frontlinjen Flexibilitet Öppen för sidospår Samarbeten Internationella kontakter Gästforskare Grupper Små, oftast 5-7 men ibland mindre Ingår i större forskningsmiljö Seniora och unga forskare blandat Autonomi Inriktning Metoder Anställning Mer interna än externa medel Bra anställnings- förhållanden Källa: Universitetsläraren 1/2014

Rubrik Text

Arbetsprocessen januari - mars MånadAktivitet Januari UFN kontaktades Professor emeritus Tomas Englund, Örebro Univ. anställd som senior advisor Inventering av befintlig forskning Utdrag ur DiVA i samarbete med biblioteket Februari Hemsida upprättad innehållande information Arbetsmöten med senior advisor kring nutida och framtida forsknings form och innehåll Möten med forskningsledare Utbildningsvetenskap Information till AUE Akademiråd, Akademichef och Prorektor Mars Information till ämnesgrupperna ped/did Möten med samtliga ämnesföreträdare AUE Möten med samtliga forskningsgruppsledare utbildningsvetenskap Arbetsmöten med senior advisor, framarbetande av utkast till programförklaring Möte med Akademichef och Prorektor

Arbetsprocessen april - MånadAktivitet April Möten med samtliga ämnesföreträdare AUE Möten med samtliga forskningsgruppsledare utbildningsvetenskap Maj Framarbetande av programförklaring version I Remissrunda version I AUE + utb vetenskap forskn grupper Juni Möte med Akademichef, Prorektor och Rektors råd Framarbetande av programförklaring version II Augusti Programförklaring version II till Akademichef September Programförklaring version II remissrunda Information till UFN Information till RUC-X Programförklaring färdig inklusive undertexter Höst/vinter Information till AUE Färdigt förslag till högskolestyrelsen Rekrytering inleds Organisation beslutas Kick-off konferens

Utbildningsvetenskap Externfinansierade projekt Vetenskapsrådet 4 st (ex. Väg-skäl, RECOMPED)Väg-skäl AFA Försäkring 2 st (ex. RAOL, Skolans mellanrum)RAOLSkolans mellanrum Annan finansiering 3 st (ex. ReDi)ReDi Inbjudna gästforskare Kent State University, USA Uppsala Universitet, Sverige University of Limerick, Irland

Utbildningsvetenskap Utresande gästforskare från HiG King’s College, London, GB University of Granada, Spanien University of Limerick, Irland University of Tampere, Finland Nationella forskningssamarbeten Göteborgs Universitet, Karolinska Institutet, Linköpings universitet, Linnéuniversitetet, Mittuniversitetet, Stockholms Universitet, Södertörns Högskola, Umeå Universitet, Uppsala Universitet, Örebro Universitet

Utbildningsvetenskap Internationella samarbeten - exemplifieringar Charles Stewart University, Kent State University, King’s College, Texas Woman’s University, The Hume Society, NIFU-STEP, University of Central Chile, University of East London, University of Granada, University of Hamburg, University of Jyväskylä, University of Limerick, University of Luxembourg, University of Nordland, University of Oslo, University of Oxford, University of Stavanger, Åbo Akademi

Utbildningsvetenskap – publikationer enl. DiVA Före 2013 – undervisningen prioriterades före forskning Förändring från antologier och böcker till artiklar Konferenspresentationer leder till artiklar Egna antologier ger många bokkapitel (2012) Svagt administrativt stöd (självrapportering)

Programförklaring Conditions and Relations in EDucation (CRED) (Villkor och relationer i utbildning (VRU)) Ligger i linje med HiG:s vision Bygger på befintlig utbildningsvetenskaplig forskning Öppnar för mångvetenskap och kreativa inriktningar Gemensam samhällsvetenskaplig grund på akademin Kompletterar HiG:s befintliga forskningsprofiler

Fokusområden Lärprocesser Utbildningsmiljöer Profession Policy

Programförklaring innehåll 1. INLEDNING 1.1B AKGRUND 1.2D ET UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDET 1.3A RBETSPROCESSEN 2UTBILDNINGSVETENSKAPLIG FORSKNING VID HIG 2.1.1Fokusområdet lärprocesser 2.1.2Fokusområdet utbildningsmiljöer 2.1.3Fokusområdet profession 2.1.4Fokusområdet policy 2.2B EFINTLIGA FORSKNINGSGRUPPERINGAR 2.3A VGRÄNSNINGAR FÖR FORSKNINGSGRUPPER / GRUPPERINGAR 3IMPLEMENTERINGS- OCH FINANSIERINGSPLAN 3.1.1Etableringsfas ( ): 3.1.2Hållbarhetsfas ( ): 3.1.3Gästforskare 4REKOMMENDATIONER BILAGOR: FORSKARGRUPPER, PUBLIKATIONER UTBILDNINGSVETENSKAP, PLAN FÖR REKRYTERING

Frågor