Balanspunkten i verksamheter Balanspunkten_v1.ppt 2004-08-12 Sven-Håkan Olsson, Definitivus.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
1. Identifiering av problem i uppstarten •Stort rop efter hjälp och samarbete av och med psykiatrin. •Önskan om att få tillträde/komma åt gruppverksamheterna.
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
TRÄNING INFÖR LTO-UTPLACERING HAR DU IDENTIFIERAT DINA POTENTIELLA LEDARE ÄNNU?
En vinnande strategi för sparande Günther Mårder, vd Aktiespararna Kongresshelgen 2012, Uppsala
Kort om Matrisen Bildat anställda Cirka 2500 kunder
Forskarrörlighet – perspektiv från en nordlig utpost
Nyttorealisering på 10 min
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Thomas Larsson, RF-IT Version: beta
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Examensarbete - ett projekt
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Problemsnack eller bygga lösningar.
Historiebruk.
SE MIG! ÄLSKA MIG! KÖP MIG! Men varför då?
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
En ny nivå inom Lean produktion Pär Lärkeryd vd Indexator AB
Block 4: Att driva företag
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Syftet med en personlig handlingsplan
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
ERGONOMI Vad är det?.
Förintelsen.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Passion, Samhörighet och Kärlek
Affärsidé - företagets vägvisare
Handel i världen - varför då?
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
ETT GOLFSVERIGE I FÖRÄNDRING ANDERS HAMMARSTRÖM. Läget i Golfsverige Mellan 2003 – 2008  Tappat 30% juniormedlemmar  Tapp i alla åldrar upp till 40.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Workshop inför Projektet
Ta ställning och handla!
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
Och bedömningen av laborationen Vad ska vi lära oss?
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
Utvärdering av projekt- att mäta hur förväntningar uppfylls?
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Juni 2011 Insikt 2011 EN SERVICEMÄTNING AV KOMMUNENS MYNDIGHETSUTÖVANDE Rapporterad av CMA Research AB.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Livcykelanalys Stefan Olander Tekn. Dr. Avdelningen för Byggproduktion
”Vi måste göra om intranätet
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Samling och utbud Vårgårda Samling och utbud Beståndet och dess utveckling Vad har vi i våra fysiska och digitala hyllor? Är det vad våra brukare.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Samverkan – stöd och utmaning Trollhättan Susanne Rolfner Suvanto - SKL.
BESTÄLLARE Avses den person eller organisation som i förväg försäkrar sig om ett visst resultat fokus på effektmål För beställare startar projektets livscykel.
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
Jan Kastensson miljöteknikingenjör Att sälja miljöteknik MILJÖTEKNIKDAGEN, 17 januari 2006.
Det är en exempel av framtidens datorer men före jag riktigt går in på det ska jag berätta om för i tidens datorer! Framtidens Datorer!
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Nationell EBH-träff – Osäkerheter och projektrisker Ulf Larsson, Naturvårdsverket.
Ekonomi och användbarhet? Finns det något samband ? Vivian Vimarlund.
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Sjukdomar och besvär.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Låna pengar direkt? Pengar fattas för det mesta kan man tycka. Åtminstone fattas de just då de behövs som mest. Hur många gånger har du fått försaka något,
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
billån betalningsanmärkning
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Projektmedel i Nyps 2020 Nyps användarmöte 23 november 2017.
Infomationsdag ladok3-projektet
Presentationens avskrift:

Balanspunkten i verksamheter Balanspunkten_v1.ppt Sven-Håkan Olsson, Definitivus

Pris/prestanda $ Prestanda En sådan avvägning är vi vana vid att tänka på... men den förtjänar göras tydligare!

Pris – ange hellre resurser Resurser är främst: –Pengar naturligtvis –Tillgänglig arbetstid hos kund/projektdeltagare –Kompetens hos kund/projektdeltagare –Att kund/projektdeltagare är insatta i läget Allt går faktiskt inte att köpa med pengar, praktiskt sett, man stångas t ex med ledtid, redan här ser man andra nödvändiga avvägningar

Prestanda – alltför brett begrepp Prestanda behöver definitivt delas upp för att bli användbart i styrsammanhang: –Funktionell omfattning –Kvalitet hos funktionerna –Ledtidskrav –Risk Det gäller att hitta optimalt antal styr-faktorer; För få ger otydlighet om vad man egentligen menar och skapar outsagda överväganden, för många ger också otydlighet, genom oöverskådlighet

Den femdimensionella balansplattan Resurser Risk Omfattning Kvalitet Ledtid

Det handlar om avvägningar Metaforen med balansplattan är naturligtvis förenklad, men det gäller att inse att man ALLTID i praktiken gör avväg- ningar mellan dessa faktorer – och detta förtjänar göras utsagt Kval Ledt Omf Res Risk

Ex: Typiskt webbprojekt 1999 Medium omfattning Gott om resurser Högt risktagande Mycket höga krav på kort ledtid (time-to-market) Svag kvalitet Kval Ledt Omf Res Risk

Ex: Typiskt långsiktigt projekt Stor omfattning Gott om resurser Lågt risktagande Låga krav på kort ledtid Höga krav på kvalitet Kval Ledt Omf Res Risk

Hur använder man nu de fem dimensionerna? Några olika användningsområden: –För att ange prioriteringarna när ett projekt startas – kan ses som en detaljering av s k TKQ-styrning –För att skapa rimliga förväntningar hos beställare –För att förstå vad som är möjligt vid kravförändringar –För att förstå olika organisationers kultur

1. Som detaljering till TKQ TKQ är en relativt spridd modell för att ansätta vilka prioriteringar som ska gälla. Dock är den inte alldeles intuitiv varför man för tydlighets skull kan utvidga den till de fem dimensionerna: –T (tid): Ledtidskrav –K (kostnad): Resurser –Q (kvalitet): Omfattning, kvalitet, risk Det är naturligtvis förtydligandet av Q som är det viktiga, och kanske framförallt att tydliggöra faktorn risk. Q K T

2. Förväntningar hos beställare Man måste inse att möjligheter inte är oändliga, och man måste prioritera och välja / välja bort för att lyckas bra Uppdelningen på de tydliga fem dimensionerna kan underlätta prioriteringsarbetet, t ex bedrivet i seminarieform + / –

3. Förstå vad som är möjligt vid kravförändringar Ett sätt att förklara att om man t ex ökar den funktionella omfattningen så påverkas minst en av de andra faktorerna, t ex senare leverans eller högre risk Uppdelningen på de tydliga fem dimensionerna kan underlätta prioriteringsarbetet, t ex bedrivet i seminarieform

3. Förstå olika organisationers kultur Organisationer har oerhört olika intern kultur ETT standardrecept fungerar inte, måste anpassas till resp kultur Ett sätt tydliggöra kulturen är att ge gradtal per de fem dimensionerna Viktigt att detta inte är en värdering i sig; olika affärsidéer kan t ex kräva helt olika kultur Ex: “early adopter” vs “stabile follower” vs

DEFINITIVUS Sven-Håkan Olsson Tunnelgatan Stockholm Sweden