Sv På gång i NyA 2014-09-22 Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Samordningsprojekt för införande av anmälnings- och studieavgifter
Anders Mobjörk, VHS Anders Arnebert, Lunds universitet
NUAK Förnyad förvaltning
Stöd för analys och förbättring
EnergiMarknadens InformationsväXel ”Elbranschen tar sig i kragen” Svenska Kraftnäts Ediel- och avräkningskonferens 2008.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Nordisk balansavräkning 29 april
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Nyheter och på gång i NyA
NyA och de gemensamma antagningsprocesserna
Test och kvalitetssäkring i Ladok3
Ladok Lärosäte Lokala system Behörighets- katalog Idp Personal Studenter CSN SCB NyA Etc. Lärosäte Lokala system Behörighets- katalog Idp Personal Studenter.
NyA-förvaltningen i förändring
Hantering av inresande utbytesstudenter, Ladok3 och NyA
LPL-möte Umeå
Presentation för FOV-nätverket
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Anders Lundholm Hanna Hallberg UHR Produktions-samordning
Effektiv och rättssäker planering av skrivtillfällen
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
Studentgränssnittet i Ladok3
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare KS
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Kravönskemålsprocessen LPL-möte Umeå. Bakgrund i korthet »Införandestöd och projektsupport Skapa upp ett ramverk (Jira) för att hantera support.
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
Nya och Ladok3 NUAK 2014 Anders Mobjörk, UHR,
Studentgränssnittet i nya Ladok »Öppen frågestund, »Daniel Erlandsson, områdesproduktägare.
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Så får vi Ladok3 att flyga NUAK, Ladok3 Utmaningen.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Så jobbar vi med användbarhet och verksamhetstest i Ladok3
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
SARA-projektet VHS fortsatta arbete Tuula Kuosmanen
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Ny leveransprocess för NyA
Kommunalförbundet Sydarkivera
Sv NyA-Ladok3 Gemensam personhantering Robert Åhlén Produktägare UHR
Anders Arnebert Reservantagning i NyA NUAK 2015.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
Sv FeatureMall Presentationsmall inför BigRoomPlanning 1.Paketmall 2.Utredningsmall
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
A KTUELLT I NUVARANDE L ADOK OCH REGISTERVÅRD Hans Persson Ladokträff i Gävle – reviderad version.
A KTUELLT I NUVARANDE L ADOK Hans Persson Nätverksträff
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Använd funktionen ”Raise hand” om du vill ställa fråga –Eller använd.
Sv Ladok3-anpassningar i NyA Projekt Hampus Anders Mobjörk.
Sv Separat antagning Utökat systemstöd, konsekvenser och lokala förberedelser Anders Lundholm Robert Åhlén.
Samspelet mellan NyA och Ladok - Webbutbildning Linda Strand Lundberg från Ladok3-projektet Charlotta Beijron och Amer Chuhan från UHR.
Kort presentation av medarbetarundersökningen 2017 för arbetsgrupper
Nätverksträff Linda Strand-Lundberg Lotten Hultgren Viklund
Lägga in ny identitet och skapa skydd
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
Utvecklingsprojekt 2015 enligt förvaltningsplan
Modernisering och förbättring av handläggningsfunktionaliteten
Analysera, justera och fastställa
eHälsa och eTjänster inom socialtjänsten
Kristian Dahlander Robert Åhlén Antagningsprocessen.
Utvärdering Socialfonden
Var med och utveckla Umeå universitet
Reservantagning på NyA-webben
Öppen frågestund 14 mars 2018 Adobe Connect.
Statusrapport införande
Validering av grundläggande behörighet, grundnivå
Presentationens avskrift:

Sv På gång i NyA Anders Mobjörk

Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan för NyA, 2015

Sv Juni – september Ta fram projektförslag, förslag på särskilda satsningar September Utreda och kostnadsskatta Ladok3-anpassningar:  Person- och identitetshantering  Överföringar mellan Ladok och NyA  Reservantagning i NyA Oktober – november Fastställa prioriterade projekt/satsningar Fastställa budget och uppdrag till utvecklingsleverantör November Förvaltningsplanen beslutas senast den 30 november Tidplan för förvaltningsplanearbetet

Sv Reservantagning i NyA  Reservantagning och efterantagning integreras – samma regler för takstrykning mm  Hantering av återbud på sökandewebb och handläggare; överföring till och från Ladok  Systemstöd för att kalla och anta reserver. Överföringar till och från Ladok  Meriter, urvalsresultat, bytta personnummer mm  Bygga om överföringarna enligt Ladok3-teknik (Atom feeds, REST)  Under övergångsperiod stödja både Ladok Noveau och Ladok3 Hantering av person- och identitetsuppgifter  Gemensam ”identitetstjänst” för personer utan svenskt personnummer  Säkerställa att samma person inte förekommer med olika uppgifter i de bägge systemen Anpassningar till Ladok3

Sv Mobilanpassningar och tillgänglighet på sökandewebben  Hög och ökande andel sökande använder mobil enhet på sökandewebben  Mobilanpassning av ”svara-flödet” pågår nu, men även resten av anmälningsflödet skulle behöva anpassas  Samtidigt åtgärda tillgänglighetsbrister (synergi- effekter möjliga) Förbättrad funktionalitet och användbarhet för förstagranskning  Inledande granskning, registrering och handlägg- ning för att möjliggöra maskinell behörighets- prövning och meritvärdering  Eftersatt område i systemet med stora förbätt- ringsmöjligheter (arbetsmiljö och effektivitet) Prioriterade satsningar för 2015 (utkast)

Sv Förbättrad sortering i ärendeköer  Problem i dagens hantering: ett ärende hamnar sist i alla ärendeköer om det hanteras i en viss ärendekö, eller om personen söks fram (t.ex. på grund av att sökanden ringer contact center)  Åtgärder:  Granskning i en ärendekö ska inte påverka ärendet i övriga köer  Framsökning av personen (utanför ärendekö) ska inte påverka placeringen i ärendeköer Utdata på NyA-webben utifrån institutionsanvändarnas behov  Statistik och listor idag ”kopierat” från klienten  Önskemål att ta fram data för planering och uppföljning på institution  Bygga vidare på önskemålen i nära samarbete med användarna Prioriterade satsningar för 2015 (utkast)

Sv Bakgrund:  Många fel i leveranser under 2013  Stoppande fel som behövt akuträttas Särskild satsning på kvalitet 2014  Återhållsamhet med utveckling av ny funktionalitet  Satsning på underhåll och teknisk stabilisering  Automatisering av test av hela verksamhets- processen tidigt i utvecklingskedjan Fortsatt satsning under 2015  Underhåll av programkod i samband med vidareutveckling  Fortsatt automatisering av tester och samman- byggning av systemet (integration)  Mer användarmedverkan i hela utvecklings- processen Fortsatt kvalitetssatsning 2015

Sv Bakgrund:  Pågående översyn av ”Kvalitetssäkring och test i NyA”  Anpassning av leveransprocessen och acceptanstest till det agila arbetssättet  Öka användarmedverkan i hela utvecklingsprocessen Vision: Skapa ”kundteam” som deltar i utvecklingsarbetet  Verksamhetsrepresentanter (slutanvändare)  Stödja produktägare och utvecklingsteam och delta i kravarbetet inom utvecklingsspåren  Löpande genomföra acceptanstest i direkt anslutning till utveckling  Behov av fler lärosätesresurser än idag – men på lägre omfattning än idag Plan för 2015  Ta fram rollbeskrivning för kundteamsrepresentant  Samordning med övriga förändringarbetet i leveransprocessen  Se över hanteringen av avtal för inlån av resurser  Kontakter med lärosäten för rekrytering av kundteam Utökad användarmedverkan i utvecklingen

Sv Anders Mobjörk, systemansvarig NyA