Sv På gång i NyA Anders Mobjörk
Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan för NyA, 2015
Sv Juni – september Ta fram projektförslag, förslag på särskilda satsningar September Utreda och kostnadsskatta Ladok3-anpassningar: Person- och identitetshantering Överföringar mellan Ladok och NyA Reservantagning i NyA Oktober – november Fastställa prioriterade projekt/satsningar Fastställa budget och uppdrag till utvecklingsleverantör November Förvaltningsplanen beslutas senast den 30 november Tidplan för förvaltningsplanearbetet
Sv Reservantagning i NyA Reservantagning och efterantagning integreras – samma regler för takstrykning mm Hantering av återbud på sökandewebb och handläggare; överföring till och från Ladok Systemstöd för att kalla och anta reserver. Överföringar till och från Ladok Meriter, urvalsresultat, bytta personnummer mm Bygga om överföringarna enligt Ladok3-teknik (Atom feeds, REST) Under övergångsperiod stödja både Ladok Noveau och Ladok3 Hantering av person- och identitetsuppgifter Gemensam ”identitetstjänst” för personer utan svenskt personnummer Säkerställa att samma person inte förekommer med olika uppgifter i de bägge systemen Anpassningar till Ladok3
Sv Mobilanpassningar och tillgänglighet på sökandewebben Hög och ökande andel sökande använder mobil enhet på sökandewebben Mobilanpassning av ”svara-flödet” pågår nu, men även resten av anmälningsflödet skulle behöva anpassas Samtidigt åtgärda tillgänglighetsbrister (synergi- effekter möjliga) Förbättrad funktionalitet och användbarhet för förstagranskning Inledande granskning, registrering och handlägg- ning för att möjliggöra maskinell behörighets- prövning och meritvärdering Eftersatt område i systemet med stora förbätt- ringsmöjligheter (arbetsmiljö och effektivitet) Prioriterade satsningar för 2015 (utkast)
Sv Förbättrad sortering i ärendeköer Problem i dagens hantering: ett ärende hamnar sist i alla ärendeköer om det hanteras i en viss ärendekö, eller om personen söks fram (t.ex. på grund av att sökanden ringer contact center) Åtgärder: Granskning i en ärendekö ska inte påverka ärendet i övriga köer Framsökning av personen (utanför ärendekö) ska inte påverka placeringen i ärendeköer Utdata på NyA-webben utifrån institutionsanvändarnas behov Statistik och listor idag ”kopierat” från klienten Önskemål att ta fram data för planering och uppföljning på institution Bygga vidare på önskemålen i nära samarbete med användarna Prioriterade satsningar för 2015 (utkast)
Sv Bakgrund: Många fel i leveranser under 2013 Stoppande fel som behövt akuträttas Särskild satsning på kvalitet 2014 Återhållsamhet med utveckling av ny funktionalitet Satsning på underhåll och teknisk stabilisering Automatisering av test av hela verksamhets- processen tidigt i utvecklingskedjan Fortsatt satsning under 2015 Underhåll av programkod i samband med vidareutveckling Fortsatt automatisering av tester och samman- byggning av systemet (integration) Mer användarmedverkan i hela utvecklings- processen Fortsatt kvalitetssatsning 2015
Sv Bakgrund: Pågående översyn av ”Kvalitetssäkring och test i NyA” Anpassning av leveransprocessen och acceptanstest till det agila arbetssättet Öka användarmedverkan i hela utvecklingsprocessen Vision: Skapa ”kundteam” som deltar i utvecklingsarbetet Verksamhetsrepresentanter (slutanvändare) Stödja produktägare och utvecklingsteam och delta i kravarbetet inom utvecklingsspåren Löpande genomföra acceptanstest i direkt anslutning till utveckling Behov av fler lärosätesresurser än idag – men på lägre omfattning än idag Plan för 2015 Ta fram rollbeskrivning för kundteamsrepresentant Samordning med övriga förändringarbetet i leveransprocessen Se över hanteringen av avtal för inlån av resurser Kontakter med lärosäten för rekrytering av kundteam Utökad användarmedverkan i utvecklingen
Sv Anders Mobjörk, systemansvarig NyA