Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Vad innebär val av vårdenhet?
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Intervju inför ViV-projektet.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Samhällsekonomi Del 1.
Mål- och resultatstyrning
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kap 6: Marknadsstrategier
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Föreläsning
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
LIFT: Den egna planen DEN EGNA PLANEN Ett av målen med LIFT, och din slutredovisning.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Organisationsteori MÅL, STRATEGI OCH EFFEKTIVITET
Christoffers Clothing Company
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
SVENSKA DANSSPORTFÖRBUNDET Medlem av RF, IDSF och WRRC Verksamhetsområde Distrikt och Centrala Projekt Distriktskonferens - handlingsplaner för SDF Arlanda.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Välkomna till Projektledningskurs. Önskar Carina Höyheim carina
Vad gör Almi?.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Mallar svenska.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Personalstrategiska verktyg
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
på personer i behov av hjälp
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Marknad, målgrupp och mål
Seminarium Affärsidé & Budget
(Företagsnamn) SWOT-analys
(Företagsnamn) Affärsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Presentation av affärsplan
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Personalstrategiska verktyg
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska leda oss fram till de målen. 5. Mål och affärsidé

Kap 5: Mål och affärsidé Målen kan vara kvalitativa kvantitativa långsiktiga kortsiktiga 5. Mål och affärsidé

”Hallandsost ska bli känt i hela Västra Götaland och Skåne”. Kap 5: Kvalitativa mål Uttrycker företagets mål och policy. I regel är dessa mål svåra att mäta. ”Hallandsost ska bli känt i hela Västra Götaland och Skåne”. 5. Mål och affärsidé

”Nästa kvartal ska vi öka försäljningen med 60 000 kr.” Kap 5: Kvantitativa mål Uttrycks i procentsatser eller i belopp för att t ex öka företagets lönsamhet. ”Nästa kvartal ska vi öka försäljningen med 60 000 kr.” 5. Mål och affärsidé

”Inom tio år ska Hallandsost ha minst femtio anställda.” Kap 5: Långsiktiga mål Huvudmål som anger företagets inriktning, t ex för de kommande tio åren. ”Inom tio år ska Hallandsost ha minst femtio anställda.” 5. Mål och affärsidé

”Vid nästa årsskifte ska Hallandsost ha minst 30 anställda.” Kap 5: Kortsiktiga mål Del- eller etappmål för att kontrollera att vi är på rätt väg mot företagets långsiktiga mål. Når vi huvudmålet snabbare eller tar det längre tid än planerat? ”Vid nästa årsskifte ska Hallandsost ha minst 30 anställda.” 5. Mål och affärsidé

Kap 5: Uppföljning Vid jämna mellanrum behöver vi kontrollera att vi nått våra delmål. Om dessa inte är uppfyllda: Har vi satt målen för högt? Bör målen arbetas om? Utnyttjar vi resurserna tillräckligt effektivt? 5. Mål och affärsidé

Kap 5: Affärsidé Varje företag, oavsett om det är stort eller litet, har en affärsidé. Den kan vara formulerad eller inte. Företag som konkurrerar framgångsrikt på marknaden har en egen identitet, som målgruppen lätt känner igen. Kännetecken för en bra affärsidé är att den är unik. Affärsidén är företagets ledstjärna som styr hela verksamheten. Alla i företaget måste känna till och ställa upp på affärsidén. 5. Mål och affärsidé

Kap 5: Affärsidé En bra beskriven affärsidé besvarar fem frågor: Vad ska vårt företag erbjuda kunderna? Vem ska vi vända oss till? Hur ska vi tillverka produkterna och hur ska vi nå kunderna? Vilka behov ska vi tillfredsställa hos kunderna? Varför ska kunderna vända sig till oss och inte handla hos konkurrenterna? 5. Mål och affärsidé

Kap 5: Mål och affärsidé Yttre affärsidé: Att göra rätt saker, d v s det kunderna efterfrågar Inre affärsidé: Att göra saker rätt, d v s så effektivt och resurssnålt som möjligt 5. Mål och affärsidé

Kap 5: Verksamhetsidé Offentliga företag och institutioner som skolor, sjukvård, omsorg och räddningstjänst har också mål och idéer. Syftet är att garantera en hög kvalitet för verksamhetens elever, vårdtagare och medborgare. 5. Mål och affärsidé