FÖRMEDLING AV LÄSLUST Samverkans- projekt mellan pedagoger och bibliotekarier
Berättelsen - Boken Berättelsen Sagan sagor och symbolik Boken högläsning – tyst läsning Boken – i skolan - i biblioteket
Pedagogen - Bibliotekarien Skola didaktisk målinriktad läsning Bibliotek lustfylld upplevelseläsning Strävar mot samma mål?
O, mäktiga féer, ge mitt barn i faddergåva inte bara skönhet, hälsa och rikedom och allt det där ni brukar komma skickande med – ge mitt barn läshunger, det ber jag med brinnande hjärta. Jag ville så gärna att mitt barn skall få i sin hand nyckeln till det förtrollade landet, där man kan hämta den sällsammaste av all glädje…. Böckerna skall jag försöka skaffa fram själv, man kan ju inte begära allt av féer. Och det finns ju bibliotek. Astrid Lindgren
Former - litteraturförmedling Boksamtal Bokprat Läsecirklar Författarbesök Poetry slam Högläsning ”Jippon”
BOKPRAT Bokprat – envägskommunikation – leder in i böckernas värld, inspirerar till och väcker läslust Inspiration (lat. Inspiratio, av inspiro ”blåsa i, inandas, blåsa liv i, inspirera”, (Källa: Nationalencyklopedin)
Bokprat Book talk From Wikipedia, the free encyclopedia Book talk or booktalk is a prepared introduction to a book to elementary, middle, or high school students. It most closely resembles a movie trailer, where the booktalker gives the audience a glimpse of the setting, the characters, the major conflict. In addition, the booktalker usually reads a passage from the book. Throughout the presentation, the resolution or denouement is never addressed because the purpose is to entice students to read the book.movie trailersettingcharactersdenouement Book talks are commonly used by school and public librarians, teachers, and reading coaches, to get a reader interested in a book or to recommend similar books. It is an excellent tool for reading motivation.reading motivation Booktalking - Amerikanska förebilder från talet Greta Renborg översatte begreppet till bokprat
Att tänka på – 6 frågor Vem för? Varför? Vad? Vilka böcker? Var ska jag vara? Hur ser lokalen ut? När ska jag hålla bokpratet. Hur lång tid? Hur når jag målgruppen bäst? Vilken metod? Presentationsteknik, manus etc. Inledning - avslutning Presentation: Ingångar och vinklingar: Titel, omslag, genre, detaljer ur texten, bakgrund, personliga associationer, högläsning, föremål, teater, musik Varva med frågor Avslöja aldrig slutet
Boksamtal – tvåvägskommunikation – samtal om skönlitterära upplevelser, fördjupa läsningen av redan lästa böcker, tillsammans utveckla och ta till vara de idéer, tankar och erfarenheter deltagarna bär på Förutsättningar för ett bra samtal Trygghet i gruppen Alla har läst boken
Tankar, idéer om läsning och boksamtal Aidan Chambers - Böcker inom oss Läsandets cirkel Tell me – jag undrar. Fyra frågeställningar Allt är värt att berättas Judith A. Langer – Litterära förställningsvärldar Fyra faser Öppna frågor
Bokprojekt år 6 Ljungfälleskolan Växjö 1. Högläsning hela klassen – kap 1 Frågor att besvara skriftligt (Chambers grundfrågor, Langers orienteringsfas) 2. Egen läsning av kapitel 2-4. återkoppling med samtal i pojk- och flick- grupper, frågor att besvara skriftligt och muntligt (Chambers grundfrågor, Langes förståelsefas) 3. Högläsning av kapitel 5. Samtal om det lästa i grupper 4. Slutläst. Återkoppling med hela klassen. Intervjufrågor. Samtal 5. Illustrera ett nytt bokomslag 6. Återkoppling med samtal om bokomslagen. 7. Utställning – tävling - föräldrakväll
Förmedlaren Förmedlaren behöver vara: Litteraturkännare Socialantropolog Pedagog Marknadsförare ”Vanlig människa” Jofrid Karner Smidt
Lästips På tal om böcker – Om bokprat och boksamtal i skola och bibliotek (BTJ Förlag) Boken om läslust. En handbok om att väcka ungas läsintresse, 7-15 år (Barnens bokklubb) Chambers, A: Böcker inom oss Langer, J.A.: Litterära föreställningsvärldar Ullström, M.: Samtal på bibliotek Pennac, Daniel: Som en roman. Om lusten att läsa