FÖRMEDLING AV LÄSLUST Samverkans- projekt mellan pedagoger och bibliotekarier.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Advertisements

Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Samtala om böcker.
Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
RINKEBYSKOLAN
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Ny frikostighet Filipperbrevet. Paulus tar emot – och ger…  Tar emot Jesu tilltal  Ser klart  Får förlåtelse  Får förtroende.
Centrum för lättläst
Varför är det bra med talböcker?
Åk 9 - året då det händer -.
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Omvärld och invärld två bilder av vad biblioteken har att kämpa för
Lorraine Monroe, lärare skolledare och utbildare
Mål och betygskriterier
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
ÖSTRA LUGNETS SKOLBIBLIOTEK. Till biblioteket kommer alla elever schemalagt varje eller varannan vecka. Vi börjar alltid med en samling i Mysen där eleverna.
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Att marknadsföra DAISY på barnbibliotek och i skola
Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem. Om du vill att de ska bli.
Att tala för att övertyga
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Dagens dikt Idag är det måndag. Vi sitter i Hörsal 4. Det är februari.
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Vad är du för typ av person?
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
Vad tycker du om att läsa?
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
- Ett berättarprojekt på en förskola
Läsutveckling Utvärdering Samverkan Biblioteken i Borås Barn- och skolbibliotekarier.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Läskotten.
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Sagoanalys 1. Läs din saga.
Bedömning av skönlitterär läsförståelse
Den retoriska arbetsprocessen
Inledning och avslutning
Kapitel 2 sid S 75. Det liv man lever och den livsstil man väljer handlar mycket om hur stor motivation man har. Vissa vill motionera och röra på.
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
Parti och ideologi.
Formellt, skarpt och snyggt
Skapande skola Kyrkskolan. Pengarna som tilldelats Kyrkskolan har använts till författarbesök. År 1-3 har haft besök av Helena Bross vid två.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
KUNSKAPSÖVERSIKT = en sammanställning av vetenskaplig och/eller erfarenhetsbaserad kunskap inom ett område.
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Dystopia/ Utopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people.
Torsdagen den 3 december. Dagens lektion Fortsatt jobb med den muntliga presentationen (utformning, bilder, kanske lite träning om vi hinner) Boksamtal.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
Läskalas och jubileumsyra! av Katinka Borg, Regionbibliotek Region Jönköping Det är mörkt klockan sju i november. Oavsett om det är morgon eller kväll.
Timeout för läsning -ett samarbetsprojekt kring läsning och idrott SISU IU Uppland, Länsbibliotek Uppsala, biblioteken i Heby, Håbo och Enköping.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Måndag den 22 januari 2018.
Måndag den 5 februari 2018.
Vi har fått mycket pengar från stadens kulturfestival för barn och unga KUL1415 och det skall vi använda på kultur .
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Katalogpost från Ferdosi som är leverantör
Presentationens avskrift:

FÖRMEDLING AV LÄSLUST Samverkans- projekt mellan pedagoger och bibliotekarier

Berättelsen - Boken Berättelsen Sagan sagor och symbolik Boken högläsning – tyst läsning Boken  – i skolan  - i biblioteket

Pedagogen - Bibliotekarien Skola didaktisk målinriktad läsning Bibliotek lustfylld upplevelseläsning Strävar mot samma mål?

O, mäktiga féer, ge mitt barn i faddergåva inte bara skönhet, hälsa och rikedom och allt det där ni brukar komma skickande med – ge mitt barn läshunger, det ber jag med brinnande hjärta. Jag ville så gärna att mitt barn skall få i sin hand nyckeln till det förtrollade landet, där man kan hämta den sällsammaste av all glädje…. Böckerna skall jag försöka skaffa fram själv, man kan ju inte begära allt av féer. Och det finns ju bibliotek. Astrid Lindgren

Former - litteraturförmedling Boksamtal Bokprat Läsecirklar Författarbesök Poetry slam Högläsning ”Jippon”

BOKPRAT Bokprat – envägskommunikation – leder in i böckernas värld, inspirerar till och väcker läslust Inspiration (lat. Inspiratio, av inspiro ”blåsa i, inandas, blåsa liv i, inspirera”, (Källa: Nationalencyklopedin)

Bokprat Book talk From Wikipedia, the free encyclopedia Book talk or booktalk is a prepared introduction to a book to elementary, middle, or high school students. It most closely resembles a movie trailer, where the booktalker gives the audience a glimpse of the setting, the characters, the major conflict. In addition, the booktalker usually reads a passage from the book. Throughout the presentation, the resolution or denouement is never addressed because the purpose is to entice students to read the book.movie trailersettingcharactersdenouement Book talks are commonly used by school and public librarians, teachers, and reading coaches, to get a reader interested in a book or to recommend similar books. It is an excellent tool for reading motivation.reading motivation Booktalking - Amerikanska förebilder från talet Greta Renborg översatte begreppet till bokprat

Att tänka på – 6 frågor Vem för? Varför? Vad? Vilka böcker? Var ska jag vara? Hur ser lokalen ut? När ska jag hålla bokpratet. Hur lång tid? Hur når jag målgruppen bäst? Vilken metod? Presentationsteknik, manus etc.  Inledning - avslutning  Presentation: Ingångar och vinklingar: Titel, omslag, genre, detaljer ur texten, bakgrund, personliga associationer, högläsning, föremål, teater, musik  Varva med frågor  Avslöja aldrig slutet

Boksamtal – tvåvägskommunikation – samtal om skönlitterära upplevelser, fördjupa läsningen av redan lästa böcker, tillsammans utveckla och ta till vara de idéer, tankar och erfarenheter deltagarna bär på Förutsättningar för ett bra samtal  Trygghet i gruppen  Alla har läst boken

Tankar, idéer om läsning och boksamtal Aidan Chambers - Böcker inom oss  Läsandets cirkel  Tell me – jag undrar. Fyra frågeställningar  Allt är värt att berättas Judith A. Langer – Litterära förställningsvärldar  Fyra faser  Öppna frågor

Bokprojekt år 6 Ljungfälleskolan Växjö 1. Högläsning hela klassen – kap 1 Frågor att besvara skriftligt (Chambers grundfrågor, Langers orienteringsfas) 2. Egen läsning av kapitel 2-4. återkoppling med samtal i pojk- och flick- grupper, frågor att besvara skriftligt och muntligt (Chambers grundfrågor, Langes förståelsefas) 3. Högläsning av kapitel 5. Samtal om det lästa i grupper 4. Slutläst. Återkoppling med hela klassen. Intervjufrågor. Samtal 5. Illustrera ett nytt bokomslag 6. Återkoppling med samtal om bokomslagen. 7. Utställning – tävling - föräldrakväll

Förmedlaren Förmedlaren behöver vara:  Litteraturkännare  Socialantropolog  Pedagog  Marknadsförare  ”Vanlig människa” Jofrid Karner Smidt

Lästips På tal om böcker – Om bokprat och boksamtal i skola och bibliotek (BTJ Förlag) Boken om läslust. En handbok om att väcka ungas läsintresse, 7-15 år (Barnens bokklubb) Chambers, A: Böcker inom oss Langer, J.A.: Litterära föreställningsvärldar Ullström, M.: Samtal på bibliotek Pennac, Daniel: Som en roman. Om lusten att läsa