ATT SÖKA PROJEKT
VI BÖRJAR MED NÅGRA EXEMPEL Projekt: Stärka regionförbundet och lokalföreningen Projektbeskrivning: Fler ideella Vi vill ha in fler ideella i vår styrelse och fler som deltar i våra aktiviteter. För att komma i kontakt med dessa nya potentiella medlemmar har vi tänkt anordna en aktivitet där vi visar upp vilka vi är, vad vi arbetar med och vilken stor skillnad nya medlemars engagemang kan göra. Vi kommer att göra detta som en utökad informationsturné. Vi kommer även att besöka baden och utvalada företag/organisationer. Det man tar upp i budgeten kan då vara: Material som man behöver på eventet, broschyrer, giveaways mm Marknadsföring kan vara annonseringskostnader, framtagning av affischer mm Personalkostnader någon kanske behöver ta ledigt från ordinarie arbete för att det ska hinnas med eller man kanske behöver avlöna de som hjälper till på eventet.
VI BÖRJAR MED NÅGRA EXEMPEL Projekt: Utöka barn- och ungdomsverksamheten Projektbeskrivning: Livräddarkollo Vi vill bedriva dagverksamhet i kolloform för barn och ungdomar. Under sommaren kommer verksamheten bedrivas vid sjöar/hav, och övrig tid på året i pool. Ledarna är utbildade för att ge deltagarna trygg och rolig kunskap. I Livräddarkollot ingår allt från Första hjälpen till bad-, båt- och isvett. Det man tar upp i budgeten kan då vara: Material som man behöver broschyrer, giveaways, kläder mm Marknadsföring kan vara annonseringskostnader, framtagning av affischer mm Personalkostnader arvode till ledarna Utbildningskostnader man kanske behöver utbilda någon för att kunna genomföra projektet Driftskostnader fika, mat till deltagarna Intäkt anmälningsavgift
VI BÖRJAR MED NÅGRA EXEMPEL Projekt: Ökad säkerhet Projektbeskrivning: Flytvästdepåer Vi vill öka antalet flytvästdepåer i regionen samt stärka kontakten/sammarbetet med de befintliga depåerna. Vi kommer att göra detta genom att kontakta båtklubbar, kommuner och brandstationer och informera om vad det innebär att ha en flytvästdepå och hur man startar upp. Det man tar upp i budgeten kan då vara: Material som man behöver broschyrer, giveaways, kläder mm Marknadsföring kan vara annonseringskostnader, framtagning av affischer mm Personalkostnader arvode till den som besöker/kontaktar blivande flytvästdepåer Utbildningskostnader man kanske behöver utbilda någon för att kunna genomföra projektet
BÖRJA MED IDÉN, FORTSÄTT MED FORMALIA Spåna först idéer i regionförbundet! Vad vill vi göra i framtiden? Vad kan vi göra, vad har vi resurser för? Inkludera lokalföreningarna i planeringen
OKEJ, TILL SJÄLVA ANSÖKAN Tydlig koppling till Verksamhetsplanen! Tiden? 1 december skickas ansökningsblankett ut (kommer även att finnas på Inside SLS) 1 februari ska ansökan vara inne 1 april kommer beslut