Portalprojektet Historik Gruppering Målgruppernas behov Perspektiv och generaliseringar Lösningar Teknik Tidsplan Frågor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Leverantör.
Advertisements

Tomas Sandström, Adtollo
IPad grundkurs.
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för SBC En guide
Om studentwebben Mitt Lnu – Bakgrund
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Hur kan drift av Topobase underlättas ?
Meny •Hem: Visar denna sida. Kan användas för allmän info •ProNavigo visar Modellen, mallar, checklistor •Projektlänkar: visar en undermeny med lämpliga.
* Information på över dokument och som ökar med per timme dygnet runt * Över användare i världen, år 2004 finns det 1 miljard.
Samarbete med Microsoft Office Sharepoint server 2007 Angelica Rydelius Bergman Välkommen!
Klicka på Aktivera redigering i meddelandefältet,
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Att söka och förvalta kunskap
Sopranen © 2007 Mats Hutter Delmoment Allmän IT i Datagrund DAA 1201.
Resurser etc. INES •Gemensamma ”fil- kataloger” på Fileserv (Common, Kursdata) •Gemensam program- vara på Fileserv (win32app) •Gemensamma ”web- kataloger”
Janne Söderlund
Miljödata på Internet Lite om länsstyrelsernas miljödatasystem DMN.
Mjukvara och nätverk Vad är det?.
Introduktionskurs för användare Del 3
Välkommen! Effektiv och professionell telefoni med Vision 80/20 CC Michell Grip
Informationshantering
VARFÖR IT SOM CENTRAL DEL I KURSEN GEOGRAFI 1 på småstadens gymnasium?
Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
Vägledning och studentrekrytering Via sociala medier Martin Holmberg Uppsala universitet.
”Ett sätt att distribuera Business Objects via webben”
Per Wising Enheten för IT och media 25 oktober 2002 Portale r.
Schemaläggnings- och bokningssystem för Linnéuniversitetet HT12
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Förutsättning: Du måste vara uppkopplad på Internet när du arbetar Många nyttor med Skolportaln 2.0 samlar gemensamma system och tjänster på ett ställe.
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
Institutionen för tillämpad IT/KTH
LU - Central e-posttjänst E-post Nytt e-postsystem för LU-anställda.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Stora IT-dagen E-post Nytt e-postsystem för LU-anställda.
Presentation av PageScope Workware från Konica Minolta.
Programmering B PHP Lektion 1 Mahmud Al Hakim Folkuniversitetet
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Internet Styrdatorer och kablar Uppkopplade användare Servrar 182.QRZN.
Stefan Andersson, Uppsala universitet 1 TestSök Presentation av ett BIBSAM-projekt.
Projekt och Arkitektur
IT-funktionen, Inge Hansson 1
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Sociala samarbetsverktyg och molntjänster Anne Månsson.
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Målgruppsfokusering och modernt verktyg vid lansering i februari
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
November 2005, bild 1 LDC på språng Johnny Nilsson Stora IT-dagen 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Samarbetsytor i Aurora
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2007 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
Delarna i en Access-databas
PVT Forskning och CDH Dr Peter Parnes /16 Dr. Peter Parnes, LTU Dr. Peter Parnes Ledare av forskningsgruppen för distribuerade realtidssystem.
Lärande för det 21;a århundrandet Lärande för framtiden KunskapsbyggandeProblemorienterat Egna val IT som verktyg Kommunikation Samarbete.
Introduktion till SAML federation Varför använda SAML federation för elektronisk legitimering och underskrift Stefan Santesson Martin Lindström.
© Controllerfunktionen Planeringsavdelningen. © Controllerfunktionen Verksamhetsidé SLU utvecklar kunskapen om de biologiska naturresurserna och människans.
Inner Wheel Sverige Byte av IT system
Internet Historia: 1964 Kommunikationsystem för försvaret (USA)
DiVA: Rapport från systemägarmöte (med mera)
DiVA-undervisning RISE 28 oktober 2016 Aina Svensson & Urban Ericsson
Hitta databaser.
Chef Viktig information till dig som chef gällande nya lönesystemet.
FSO dagar 2019.
Medarbetarportalen (MP)
Presentationens avskrift:

Portalprojektet Historik Gruppering Målgruppernas behov Perspektiv och generaliseringar Lösningar Teknik Tidsplan Frågor

Magnus Lindqvist Studentdatorlärare Internet 95 Studentdatorrådgivare Teknikansvarig CITU Projektledare Portalprojektet 2000-

Portalprojektes utveckling Start 2000 Utvidgning av portalen Målgruppsundersökningar Genomgång av olika lösningar

Vad är en portal? Typer av portaler: –Horisontell –Vertikal –Enterprise –Användarcentrerad

Gruppering Målgrupper Blivande studenter Studenter Alumni Doktorander Anställda Allmänhet Media Myndighet Näringsliv Roller Behörighet Kurser Projekt Avdelningar

Målgruppernas behov Tillgång till ”Rätt” information Kommunikation Planeringshjälp Användarvänlighet Tillgång till vad de behöver när de behöver det.

Studenternas behov Studierelaterad information Kommunikation Nätverk mellan personer Lämna/hämta information

Alumnis behov Nätverket Kommunikation Uppgradera sina kunskaper Kontakten till LU

Många gemensamma behov Filer som skall lagras, distribueras och hämtas. Kommunikation med andra i liknande situation. Mötestider för kurser och projekt Kursinformation

Flöden Kursers livscykel Studentens flöde genom universitetet Anställdas flöde Doktorandens flöde

Perspektiv och generaliseringar Moduler –Adressbok –Kalender –Diskussionsforum –Dokumenthantering –Utvärdering Informationsstruktur Kursinformation Intressegrupp Roll Projekt

Nya tjänster Automatisering –Möjlighet att be portalen hantera vissa återkommande uppgifter Semester Sjukanmälan Start av nytt projekt Kursinformation Internationella mötesplatser

Lösning på vårt behov Vi har undersökt över 30 produkter Vi har ett 40-tal system som vi behöver kommunicera med Urvalskriterier –Flexibel/utvecklingsbar –Billig i drift och utveckling –Stabil och skalbar –Framtidssäker

uPortal2 uPortal –Utvecklad av flera Universitet tillsammans för universitetens behov –Open source –Flexibel, standardiserad, generell –Gratis Se

Vad består en portal av behörighet Kanaler Kanalprenumeration Vyer Alarm Personifiering Sökfunktion Navigation – Tabbar, Ikoner, Länkar, etc. Grafik kataloger Administrativa funktioner Hjälp

Portalöversikt Hem Samarbete Attgöra Sök Video Kolumn 1 Column 3 Kolumn 2 Kanal 1 Mina kurser Kanal 3 e-post Kalender Personifierad Internet nyheter Internet applikation Internet applikation

Applikation Databaser Webbsidor Portal Kanal Länk

N-Tier Arkitektur Portal Klient/Browser DNS Lokal Webb Server Application Servers Applikationer Applikation Servers Legacy System Remote Web Servers Remote Webb Servers Data och Databaser Internet

Varför skapa EN portal? En Portal med Single Sign-on borde vara vårt mål

Varför skapa EN portal? Användarcentrerad Effektivt Självservice En plats för ändringar Effektivt för universitetet Målgrupper och Communitys

Var ändrar jag min hemadress? Var är mitt möte? Vad har jag kvar i min budget? När är mitt möte? Var finns info om mina kurser? Hur ändrar jag min epostinställning? vem? Vad? Var? Var är mitt sökprogram? Portalen

Tänkbara kanaler Kalender, attgöra lista, bokmärke Diskussionsgrupper, e-post, chat Arbetserbjudande, karriär, Rapporter, dokument, schema förmåner, lönebesked, semester Kartor, bilder Work flow Collaboration Kursschema, betyg Telefonsvarare, fax Nyheter universitetet, institutionerna mm. Campus händelser Länkar, sökmotor Referensmaterial

Hemsida vs portal (EP) Institutioncentrerad Samma info till alla Ingen personifiering En startplats för att sedan gå vidare till det du söker via några musklick, om du kan finna det Vi kan ändra den när vi vill. Användarcentrerad Anpassad för varje individs behov Personifierad Den viktigaste info. och app. finns direkt. Du kan ändra den när du vill

Behövs hemsidor fortfarande? Ja – personer utifrån behöver den fortfarande. Ja – den har generell info som användare fortfarande behöver. Ja – tills portalen är färdig Nej – Ge personer utifrån en sida där de kan välja sin roll och länka in dem i portalen ( Nej – lägg generell information i portalen för de behövande

Prioritering Infrastrukturen Vad är viktigast för målgrupperna? Vad är enklast att utveckla Vad är billigast att utveckla Var stöter vi inte på problem

Var bör utvecklingen ske? Institution/fakultet/universitet Sverige/världen? I de nuvarande systemen? –I samarbete med portalprojektet? –Under egen budget eller gemensam? Egen utveckling/inhyrd/entreprenad

Teknikval Framtidssäkert Plattformsoberoende Flexibelt Driftsäkert Användarvänligt

Upplägg Två servrar: –En skarp –En test/utveckling Generellt områdesövergripande system

Tidsplan Förslag Viktigt med interna delleveranser De olika faserna

Vad väntar vi på? Finansiering Andra system Utvecklare/programmerare

Track Records StiL –Kostnadsbesparande –Kopierad av över 10 st univ/högsk. –Utvecklad med hjälp av studenter –Används av nästan alla institutioner (undantag bland annat Juridiska och vissa inst. LTH)

Frågor ?