Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Det första du bör göra är att rita horisonten
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En förskola att förundras i!
Att rita perspektiv Följ med steg för steg.
Pedagogiskt café i matematik
Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Systematiskt kvalitetsarbete 2012/2013
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Matematik.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Prioritet Matematik i Umeå
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Naturvetenskap och teknik i förskolan
Mattebana i Holmedal.
Ett temainriktat arbetssätt
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
Välkomna Alla ni fantastiska föreningsledare. Unga som idrottar tror mer på samhället än andra ungdomar. De. litar på andra människor och tycker att man.
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Läroplansnätverk förskola
Projekterande arbetssätt
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
faktor X faktor = produkt
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Kommunikation.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
Hur utvecklas den matematiska förmågan? AV-kurs, Stöd- och hälsoenheten Ur Manual Matematikscreening II (Adler, 2012)
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Matematik Inte svårare än du gör det!. Vad är matematik? Begrepp Siffror och antal Aritmetik Logik, mönster Problemlösning Rumsuppfattning Mäta, uppskatta.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Adjektiv: positiv, komparativ, superlativ I)-are, -ast Ny Vanlig Ovanlig vacker Nyare, nyast Vanligare, vanligast Ovanligare, ovanligast Vackrare, vackrast.
Lustfylld och meningsfull matematik i förskolan
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Lära för livet!.
Föräldramöte Välkomna!.
På den här bilden, marken (vattnet) stannar där linjen är
Att rita perspektiv Följ med steg för steg
Svenska – skriva berättelser
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Presentationens avskrift:

Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga Lpfö 98 Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära Utvecklar sin förmåga att lyssna, berätta, reflektera och ge uttryck för sina uppfattningar Utvecklar sitt ord- och begreppsförråd och sin förmåga att leka med ord, sitt intresse för skriftspråk och för förståelse för symboler samt deras kommunikativa funktioner Utvecklar sin förmåga att upptäcka och använda matematik i meningsfulla sammanhang Utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper i begreppen tal, mätning och form samt sin förmåga att orientera sig i tid och rum

Matematikord – jämförelseord Storlek: stor, större, störst liten, mindre, minst Antal: många, fler, flest få, färre, ? Kvantitet: mycket, mer, mest litet, mindre, minst Massa: tung, tyngre, tyngst lätt, lättare, lättast Längd: lång, längre, längst kort, kortare, kortast Höjd: hög, högre, högst låg, lägre, lägst Bredd: bred, bredare, bredast smal, smalare, smalast Tjocklek: tjock, tjockare, tjockast tunn, tunnare, tunnast Ålder: gammal, äldre, äldst ung, yngre, yngst (Malmer, 1999).

Räkneprinciper Abstraktionsprincipen Ett-till-ett principen Principen om godtycklig ordning Principen om bestämda räkneord Kardinaltalsprincipen

Dokumentation ur barns perspektiv Dokumentation kan hjälpa barn att: synliggöra sina föreställningar då de lär sig minnas och skapa inre föreställningar reflektera kring ett innehåll - låta sig utmanas i sina föreställningar tillsam- mans med kamrater och lärare - följa en process eller ett händelseförlopp - bli medveten om den variation som finns i deras sätt att tänka och i kamraternas sätt att tänka ( Doverborg & Anstett, 2003).

Max, 3:4 år visar hur många äpple- Bitar han vill ha genom att rita ett sicksackmönster. Två månader senare uttrycker Max antal med hjälp av handens fingrar

bitar han vill ha sin banan delad i. Max 4,2 år visar hur många bitar han vill ha sin banan delad i. Kardinalprincipen Max 4,8 månader vill ha sitt äpple delat i 10 bitar. Han ritar 10 ringar och räknar 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10.

Fruktstund Uppskatta, räkna antal, jämföra, gruppera hela frukter. Uppskatta, räkna och jämföra hur många delar som finns i olika frukter. Undersöka delar av helhet som halv, hälften, tredjedel, fjärdedel osv. Hur ska jag dela halvor för att det ska bli fjärdedelar? Åttondelar? Vilka delar är störst? Halvor eller fjärdedelar? Gör stapeldiagram över vilka frukter som är populärast. Vilka är Oftast förekommande under två veckor?

Gå på talraden och ramsräkna framåt och bakåt. Starta på olika tal och tag ett steg framåt, ett steg bakåt (talens grannar). Starta på olika tal och tag två steg framåt, två steg bakåt (nästan grannar) etc.

Kapsyler, muggar och byttor Thunholm & Bergehed (2002) Samla kapsyler eller knappar Räkna, sortera och jämför mängder Växla till tiotal och hundratal 124

Kajsas köttbullar Idag serveras det köttbullar till middag hemma hos Kajsa. Mums, Kajsa gillar köttbullar. Hon tar fem stycken. Katten Tusse kommer in genom dörren. Han ser hungrig ut. Kajsa ger två av sina köttbullar till Tusse. Rita och skriv hur många köttbullar Kajsa hade från början, hur många katten fick och hur många köttbullar Kajsa fick.

Rumsuppfattning Kan förstå och beskriva var i rummet ett föremål befinner sig i förhållande till omgivningen med hjälp av begrepp som uttrycker avstånd, riktning och läge Kan beskriva var i rummet det själv befinner sig Kan se, jämföra och uppfatta avstånd Kan känna igen och beskriva egenskaperna hos vanliga geometriska objekt Har förmåga att kunna avbilda föremål och orientera sig i ett tänkt rum, har en inre rumsuppfattning, kan förstå att ett föremål ser olika ut om det avbildas från olika håll

Lägesord i framför utanför på ovanpå bakom innanför över överst bredvid ovanför under underst mellan nedanför först i början högst upp sist i slutet längst ner före i mitten nära efter mitt på närmast upp uppåt fram framåt till vänster ner neråt bak bakåt till höger Gudrun Malmer, (1999).

Rum i rummet För att så småningom förstå begreppet ”modell” måste barn redan tidigt få rika möjligheter att uppleva och utforska rummet Barn skapar många gånger med hjälp av t ex stora plastkuddar, madrasser och filtar små rum då de gömmer sig, leker rollekar, bygger kojor osv. De gestaltar också omvärlden i leken med hjälp av t ex byggklossar då de bygger rum till sina djur, dockor och bilar. Att observera - På vilka sätt barn skapar egna rum i rummet. Hur skapar barn i byggleken ett rum för sina dockor, bilar och djur mm? Hur kan du som lärare ta vara på och utmana barnen i dessa situationer? Reflektera över hur du som lärare kan vidga barnens förståelse av rummet genom att använda lägesord i samtalen.

Julia och Felicia bygger hagar åt sina djur Klassificerar, sorterar Antalsgrupperar Bedömer form, avstånd och läge Kommunicerar ord och begrepp kopplat till tal- och rumsuppfattning Samarbetar och löser problem med hjälp av matematik

Julias dokumentation av bron

Inre föreställningar