How to learn a Second Language?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Nationellt prov Sv1.
Ing-form På engelska använder man -ing-form:
Aims and outcomes Levnadsvillkor, attityder, värderingar och traditioner samt sociala, politiska och kulturella förhållanden i olika sammanhang och delar.
Un trabajo para la clase de español
¡La Primavera ha llegado!
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Svenska p Svenska p.
Kap. 9 Robbins m.m. Terese Stenfors-Hayes
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Föräldramöte Klass 3A Ht -14.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Mall för alignmentmatris
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Levande Engelska Syracuse Language Systems svensk bearbetning 1999: Levande Böcker i Norden AB För: Windows 98/95.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Litteratur.
The Clock.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Blues Robert Johnson.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Med världen i handen Mia Smith
“Be” (vara) i presens 1. I 2. You 3. He, she, it 1. We 2. You 3. They.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Don´t just try! Do! Emma Nääs
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
A.Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Nationella provets delar:
Välkommna till BE Nej jag bara skoja det är bildspel vecka ® BrucElvis
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
My role model.
A. Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Etik- planering.
Nationella provets delar:
Nationella provets delar:
A perfect world An English project.
Basic Swedish 1 Lektion 4, den 15 februari Välkomna
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Argumenterande text.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
It all starts with a good teacher
Presentationens avskrift:

How to learn a Second Language? Eng 5 How to learn a Second Language?

How did you learn your First Language? Reading Writing Listening Speaking

Ämnesplan Engelska 5 http://www.skolverket.se/forskola_och_skola/gymnasieutbi ldning/2.2954/amnesplaner_och_kurser_for_gymnasieskola n_2011/subject.htm;jsessionid=AF6AEC7E2EC4554692AD 973851DD29B5?subjectCode=ENG&courseCode=ENGEN G05#anchor_ENGENG05

Why learn English? http://www.youtube.com/watch?v=K6fn_0F- DZg&feature=related

The Odd One Out Game Förmåga att formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift. Förmåga att använda språkliga strategier i olika sammanhang. Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och situationer. Muntlig och skriftlig produktion och interaktion av olika slag, även i mer formella sammanhang, där eleverna instruerar, berättar, sammanfattar, förklarar, kommenterar, värderar, motiverar sina åsikter, diskuterar och argumenterar. Bearbetning av egna och andras muntliga och skriftliga framställningar för att variera, tydliggöra och precisera samt för att skapa struktur och anpassa till syftet och situationen. I detta ingår användning av ord och fraser som tydliggör orsakssammanhang och tidsaspekter.

Too Little Sleep! Förståelse av talad och skriven engelska samt förmåga att tolka innehållet. Förmåga att formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift. Förmåga att använda språkliga strategier i olika sammanhang. Förmåga att diskutera och reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används. Talat språk, även med viss social och dialektal färgning, och texter som är instruerande, berättande, sammanfattande, förklarande, diskuterande, rapporterande och argumenterande, även via film och andra medier. Texter av olika slag och med olika syften, till exempel manualer, populärvetenskapliga texter och reportage. Strategier för att lyssna och läsa på olika sätt och med olika syften.

Film! Muntlig och skriftlig produktion och interaktion av olika slag, även i mer formella sammanhang, där eleverna instruerar, berättar, sammanfattar, förklarar, kommenterar, värderar, motiverar sina åsikter, diskuterar och argumenterar. Förmåga att formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift. Förmåga att använda språkliga strategier i olika sammanhang.

Who Lives Where? Förmåga att formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift. Förmåga att använda språkliga strategier i olika sammanhang.

On Monday 12:35 – 13:35, R907 Diagnosis test. Vocabulary Grammar Reading

This is me 2021 What are my future plans? Why ES? What do I have to do to fulfil my dreams?

This is me 2021 Hi, I am Christian. I work as a teacher and a part time musician. I am going to to tell you how I got to where I am today. In 2011, I started upper secondary school in Oskarshamn, the ES-program… When I graduated in 2014…