Fråga 1 Tror du att upplevelsedagar med efterföljande arbete i skolan kan bidra till att färre ungdomar blir inblandade i trafikolyckor där alkohol/droger.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Språket - ett hjälpmedel eller ett hinder?
Näringslivet in i skolan Blackebergs gymnasium
Mopeder i polisens statistik
Folkhögskola – vad är det?
Anette Reuterhagen
Sortera Ordna följande bråk så att det minsta kommer först:
Pedagogiskt ledarskap

Arbete mot doping i Luleå
2D1311 Programmeringsteknik med PBL
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Välfärdstjänsternas utveckling 1980 – 2012 Annika Wallenskog SKL
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Hur mår våra ungdomar? Folkhälsan och ungdomsutvecklarna.
Debattartikel.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Planering för svenskundervisningen
+ Prata Om Alkohol Användarundersökning Grundfakta Det är femte året i rad som samma webbundersökning har ägt rum och de är endast de två föregående.
Vägen in Receptionen Sara eller Görel delar ut enkäten. Ungdomen är ej anonym – förklara detta tydligt Barnmorskan Tar emot enkäten. Samtycke Kollar igenom.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Skolutveckling via digitala medier
Nätmobbning/Cyberbullying
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
 Kostnadsfri och ”frivillig” skolform  Oftast 3 års studier  Eleven väljer ett program och kan i viss utsträckning.
Ungdomsenkät 2008 Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2.
ÅLDERSGRUPPEN 14 ÅR HÖSTEN. Kvällens program Rapport från ledarna om säsongen Kvällens tema Gemensamma diskussioner och eventuella överenskommelser Utbildningar.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Processledare – Alkohol- och drogfrågor Arbetsmarknads- och socialförvaltning Projektledare- för lokalt pilotprojekt Cannabis Magnus Wallgren
Narkotikaundersökning bland elever på gymnasium i Norrbotten 2012 och 2014.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
DROGER & BROTT. LITE BEGREPP  Drog  En substans som påverkar kroppen – alla är giftiga  Ex. Cannabis, Kokain, Metamfetamin, Heroin, alkohol, olika.
Drogvaneundersökning Genomfördes på Arenaskolan och Ala skola den augusti 2015 Utomstående funktionärer 513 av 579 elever deltog Åk 7: 165.
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
Alternativ A1: 3 sektioner Höjd = 1,1 m Kryssad framför glas.
BETYG Hur? Vad? Varför?. Varför? För att riksdagen har bestämt det! (Men det finns fler anledningar…)
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Drogpolicy Mål: Elfrida Andréegymnasiet ska vara en drogfri skola/ arbetsplats. Ingen hantering, förvaring eller användning av droger skall förekomma på.
{ The grej of the day Gissa yrket Syfte: Ökad kunskap om branscher och yrken; Medvetenhet om genusaspekten.
VIKTIGA BESLUT OCH SVÅRA VAL Om ungdomar och alkohol RUBRIK (Century Gothic 28) Text (Garamond 24)
Folkhälsoenheten Elevundersökning om tobak, alkohol och narkotika Åk 9 och Gy 2 Genomförd vårterminen 2010.
KARLSTADS UNIVERSITET Fakultet | Namn | Datum Att undervisa som universitetslärare i Kemiteknik Björn Hansson.
Vad vägleder eller hjälper dig när du ska avgöra vad som är rätt eller fel? ETISKA REGLER/MODELLER; PLIKT- eller REGELETIKEN, KONSEKVENSETIKEN, SINNELAGSETIKEN.
Vad vi gör Vad vi vet Vad vi behöver veta mer om Vad vi kan göra
LIV & HÄLSA UNG Örebro län.
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
Hur BRUKAR det var om alkohol och droger här i Slite
Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier.
Tillgänglighet Pris Attityd
Välkomna till Män i förskolan Del 3: - Hur kan vi arbeta med frågan?
Föräldramöte åk 6 29 augusti 2017.
Kriminalitet Anna-karin Gålnander.
Folkhögskola – vad är det?
Trygg i Åre – Arbetsgivare mot droger
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Välkomna till introduktionen av Vill du välja färg och/eller layout?
BEROENDE ANDT LA09 HT 2017.
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
11 stycken praktiska övningar i
Argumenterande text.
Kompetensutvecklingsmaterial i slöjd Tema 1 Andra tillfället
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.
PRUSFENOMENET-UPPGIFTSBANAN Uppgiftskorten
Presentationens avskrift:

Fråga 1 Tror du att upplevelsedagar med efterföljande arbete i skolan kan bidra till att färre ungdomar blir inblandade i trafikolyckor där alkohol/droger finns med i bilden?

Fråga 2A. Kryssa i vilket av följande alternativ som är mest/minst effektivt i arbetet mot alkohol/droger 1= är minst och 5= mest Föreläsning av drabbad (Björn och Jocke)

Fråga 2B. Kryssa i vilket av följande alternativ som är mest/minst effektivt i arbetet mot alkohol/droger 1= är minst och 5= mest Upplevelsedagen

Fråga 2C. Kryssa i vilket av följande alternativ som är mest/minst effektivt i arbetet mot alkohol/droger 1= är minst och 5= mest Läsa om detta i undervisningen

Fråga 2D. Kryssa i vilket av följande alternativ som är mest/minst effektivt i arbetet mot alkohol/droger 1= är minst och 5= mest Arbeta självständigt

Fråga 2E. Kryssa i vilket av följande alternativ som är mest/minst effektivt i arbetet mot alkohol/droger 1= är minst och 5= mest Se filmer kring detta ämne

Fråga 2F. Kryssa i vilket av följande alternativ som är mest/minst effektivt i arbetet mot alkohol/droger 1= är minst och 5= mest Värderingsövningar

Fråga 2G. Kryssa i vilket av följande alternativ som är mest/minst effektivt i arbetet mot alkohol/droger 1= är minst och 5= mest Temaprojekt i skolan

Fråga 2H. Kryssa i vilket av följande alternativ som är mest/minst effektivt i arbetet mot alkohol/droger 1= är minst och 5= mest Information från polisen

Fråga 3. Har du efter föreläsningen och upplevelsedagen mod och argument att stoppa en person som tänker eller ska ”köra” på fyllan?