Filmarbete på temat möten Louise Israelsson 2009

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
“Tänk över det här...” Klicka med musen för att se bildspelet...
Samtala om böcker.
Sagan om Piffy.
- en positiv och realistisk självbild
Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Barnanpassad utredning
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Patientenkät sommaren -13
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Pronomen.
Vår tids paradox Klicka för nästa sida .
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Les meilleures photos de
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Högtidstal Retorik.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Det va en gång en katt och hund del 1
Ett utbildningsmaterial från Fairtrade Sverige
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Syftet med en personlig handlingsplan
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Samma fast olika eller olika fast samma?
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Musik: Nightengale Serenade
Vad är du för typ av person?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Läroplansnätverk förskola
Music: Nightengale Serenade
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Etik Moral Filosofi.
Vem är du?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Skriva noveller.
Anställningsintervjun
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Att Skapa Serier.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Begrepp.
Elev loggbok.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Presentationens avskrift:

Filmarbete på temat möten Louise Israelsson 2009 Loggbok Filmarbete på temat möten Louise Israelsson 2009

Arbetsprocessen Tankekarta 1 Frågor Svar Tankekarta 2 Storyboard Filmning Redigering i Moviemaker Utvärdering/reflektioner för fortsatt arbete

Tankekarta 1 Spontana/oväntade Med någon vi inte känner Möten Med någon vi känner Möten Betydelsefulla möten, en metod Dating Planerade Temo En undersökning om chefer Och möten Formella Informella Man umgås utan något Har med arbete Med vänner särskilt syfte eller studier att göra eller familj Man är mer noga med Man är mer Något man har en vilket intryck man ger ”naturlig”

Frågor Vad har jag för syfte? Kursens och personliga Mål: Vad är viktigast? Prioriteringsordning. Vad vill jag berätta/uttrycka? Hur ska jag gå tillväga för att berätta det? Genre, innehåll, berättelse, miljöer, människor

Syfte Kursens syfte är att jag ska visa att jag kan hantera audiovisuellt berättande genom film- produktion. Man talar om ett vidgat textbegrepp både i bild- en och svenskan. Traditionen är att det i skolan ägnas mycket tid åt teori. Denna teori yttrar sig ofta i läsande och skrivande. Men andra uttrycksformer och tematiskt arbete kan också ta en större inom bildämnet. ”SOU 1997:21 för fram att eleven ska kunna kommunicera kunskaper i så många uttrycksformer som möjligt. /---/ I tilläggsmålen anges att informationsteknik som media ska kunna vara ett verktyg för elevens kunskapssökande och lärande. /---/ Ämnesövergripande arbetssätt för att stimulera en sådan utveckling föreslogs i tilläggsdirektiv till Skolkommittén (SOU 1997:121) Danielsson, H (2002)Att lära med media Om det språkliga skapandets villkor i skolan med fokus på video. Stockholm: Stockholms universitet Mina egna mål är att använda den digitala teknik (har tidigare arbetat analogt) som finns tillgänglig för elever i en filmproduktion. Med ”andra uttrycksformer” syftar jag här på film. För att öka förutsättningarna för att själv arbeta mer med denna uttrycksform i arbetet med eleverna tänker jag att det är bra att utveckla sina kunskaper i filmarbete och själv behärska den digitala tekniken. Jag vill fokusera mig på att uttrycka mig med röliga bilder och då inte berättande i form av drama eller utredande i form av dokumentär, utan mer som en poetisk blandning.

Mål,prioriteringsordning Det är lätt att starta ett arbete och ha höga ambitioner och många mål. Det är svårare att begränsa målen så att det verkligen blir kvalitet och att verkligen arbeta med sitt syfte. Därför gör jag en prioriteringsordning av målen. Bli säkrare på digital filmproduktion i Movie maker. Arbeta självständigt, övervinna hinder och lösa problem på ett konstruktivt sätt. Göra en film där fokus är att uttrycka en åsikt/ få publiken att tänka till kring möten.

Tankekarta 2 Ett möte man kanske vill göra oftare spänd förväntan, tänker framåt Möte med en vän Daten Vad fyller vi vår tid med? Vad är viktigt? För vem? Det första mötet Vad är meningsfullt ? Möten Möte med nya situationer, nya människor, nya platser Vad i våra liv är inte möten?

Storyboard Scen 1 Scen 2 Scen 3 Scen 4 Scen 5 Två personer som står och väntar. Utanför en kiosk. Med väskor. På väg att resa. De är vänner Ska de hälsa? Hur ska de hälsa? En berättarröst säger: Ska man kramas, eller? Scen 2 En som väntar på sin flickvän. I stan på en typisk mötesplats. Fullt med folk. Lite nervöst En berättarröst säger: ”Jag skulle ha tagit den svarta kepsen.” ”Tänk om hon inte kommer Scen 3 En som står och väntar på en vän. Samma mötesplats som scen 2. Står på en populär mötesplats Det kan vara jobbigt att komma först. Väntan. En ”kuf” kommer fram och börjar prata med den som väntar. Kanske hans enda möte den dagen… En berättarröst säger: ”Undrar från vilket håll Sandra kommer?” ”Måste han stå så nära?” Scen 4 Personerna från Scen 1 kramas. Scen 5 Personen från scen 2 träffar sin flickvän. De är glada, kära. Nervositet och oro släpper.

Storyboard Scen 6 Scen 7 Scen 8 Scen 9 Scen 10 Personerna från scen 1 och 4 träffar några vänner och de kramas Scen 7 Filmas ut genom fönstret från en spårvagn, lite som ett kameraåk. Kanske på väg mot ett möte. Eller betraktaren far bort från de mötena vi tidigare sett. En berättarröst säger: ”Livet är kantat av möten. Från vårt första Scen 8 Ett foto tonas in. Ett första möte med världen. Scen 9 Scen 7 ”fortsätter”. till vårt sista.” Scen 10 Ett sista möte.

Storyboard Scen 11 Resan fortsätter till och berättarrösten avslutar med orden: ”Är det någon skillnad på chefer och andra dödliga? Vad fyller vi våra liv med? Livet är inte de dagar som kommer. Livet är de dagar som går. ”

Filmning Filmade vid tre tillfällen. Använde en digitalkamera (av märket Canon digital IXUS 8515) och stativ

Redigering Redigerade filmen i Movie maker. Jag provade mig fram. Jag använde mig av hjälpavsnittet för att klura ut och lära mig olika funktioner. När det inte räckte använde jag mig av pims handledning.

Utvärdering/reflektioner för fortsatt arbete Vilka problem eller svårigheter stötte du på under arbetet? Hur bar du dig åt för att lösa dem? Har du prövat något att göra du inte kunde innan? Hur gick det? Problemen som uppstod var att det var svårt att rakt av lyckas genomföra det jag planerat fullt ut. Jag hade tänkt att en berättarröst låg på musiken. Istället fick jag lägga på text. Det blev väl okej, särskilt i slutet av filmen där texten kom rullande och förstärkte känslan av rörelse. Texten som ligger på scen 1, 2 och 3 är jag mindre nöjd med. Jag hade velat att det mer skulle sett ut som en textremsa i en film. Men jag tycker att jag har fått det så bra som jag har kunnat, så jag får vara nöjd. Jag hade kunnat lösa problemet med berättarröst genom att arbeta i audiocity, men tiden räckte inte. Vilka starka sidor/förtjänster ser du i ditt eget arbete? Filmen: Jag tycker att det är en poetisk tankeväckande liten film. Jag gillar musiken särskilt i slutet. Jag tycker att musiken passar till vad jag vill uttrycka. Processen: Jag är nöjd med att jag har jobbat självständigt. Jag har övervunnit hinder och löst problem, även arbetet har tagit andra vägar än jag från början tänkt mig.

Vad tycker du om med din film? Förklara varför. Helheten. Det är en film i tre delar, men jag tycker att den hänger ihop. Vad uttrycker du eller säger du med din film? Att man ska ta vara på sitt liv, varje dag. Det är dagarna som går som är ens liv. Kanske lite klychigt. Men jag gillar det och försöker leva så. Varifrån fick du idéer eller uppslag till din film? Jag försökte ha ett öppet sinne, googlade på möten. Gjorde tankekartor. Har du lärt dig något nytt? Vad lärde du dig? Att arbeta i Movie maker. Övat mig i att sänka mina ambitioner, som lätt kan skena iväg. Vilka brister ser du i ditt eget arbete? Förklara/motivera Jag hade velat lägga ner mer tid på filmen för ett bättre resultat. Jag hade velat hinna med att ha lite fler didaktiska och pedagogiska kopplingar.