SYSTEMANALYS GÄVLEBORG

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya Ostkustbanan Dubbelspår Gävle - Härnösand. Nya Ostkustbanan Dubbelspår Gävle - Härnösand.
Advertisements

Vad säger utvärderingar av tidigare programperioder
Rexnet.
Gästnattsstatistik Gävleborgs län maj 2010 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Ryssland* USA* Hotell Stugby Vandrarhem Camping.
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Ingen brist på utmaningar!
Arbetet med en ny länstransportplan för Västerbotten Business Meetpoint 2009 Mårten Edberg Infrastrukturstrateg Mo I Rana 5 november.
Statistikbilder för september I nskrivna arbetslösa i september 2013 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16 – 64 år Källa: Arbetsförmedlingen.
Välkommen till BraFöre Syfte Att integrera anställda individers kompetensutveckling med verksamheters utveckling regional tillväxt.
Frukostmöte Knutmassomuseet Gimo 4 april 2012 Roland Lexén Hur skapar vi förutsättningar för tillväxt i Östhammars kommun?
Förskola – lärande och yrkesprofession
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Nya Ostkustbanan.
TEN-T Kommentarer till EU-kommissionens förslag oktober 2011.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Västsvenska paketet.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
Statistikbilder för november Inskrivna öppet arbetslösa och deltagare i program med aktivitetsstöd i november 2011 som andel (%) av den registerbaserade.
Statistikbilder för januari BD AC Z Y C AB S T U O N M K H I E D G X W F = 9,8 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet = 7,7 – 9,7 % 1 = –
Statistikbilder för februari BD AC Z Y C AB S T U O N M K H I E D G X W F = 9,8 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet = 7,7 – 9,7 % 1 =
Statistikbilder för april BD AC Z Y C AB S T U O N M K H I E D G X W F = 9,3 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet = 7,2 – 9,2 % 1 = – 7,1.
Statistikbilder för mars Inskrivna arbetslösa i mars 2014 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16 – 64 år Källa: Arbetsförmedlingen.
Statistikbilder för maj Källa: Arbetsförmedlingen Totalt inskrivna arbetslösa i maj 2013 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16.
Statistikbilder för mars Källa: Arbetsförmedlingen AB BD Y AC Z X W S T U D C O E F H G I K M N = 9,8 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet.
Statistikbilder för april Inskrivna arbetslösa i april 2014 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16 – 64 år Källa: Arbetsförmedlingen.
Statistikbilder för januari Inskrivna arbetslösa i januari 2014 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16 – 64 år Källa: Arbetsförmedlingen.
Statistikbilder för augusti Källa: Arbetsförmedlingen Inskrivna arbetslösa i augusti 2013 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16.
Statistikbilder för november Källa: Arbetsförmedlingen Totalt inskrivna arbetslösa i november 2012 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften.
Gästnattsstatistik Gävleborgs län med Hälsingland och Gästrikland (inkl. Älvkarleby) december 2009 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Europeiska socialfonden
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Statistikbilder för december Totalt inskrivna arbetslösa i december 2012 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16 – 64 år Källa: Arbetsförmedlingen.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Landa II Ett regionalt mottagande av vidarebosatta flyktingar i länet En vidareutveckling av informations- insatserna för vidarebosatta Vidareutveckling.
Pressmeddelande för Gävleborg augusti 2010
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Infrastrukturplanering
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Utrikesfödda Inskrivna arbetslösa i mars 2014 som andel av den utrikesfödda registerbaserade arbetskraften 16 – 64 år Källa: Arbetsförmedlingen.
Bostadsmarknadsanalys 2013 Anna-Karin Abrahamsson Länsstyrelsen Norrbotten Plan- och bostadsenheten LULEÅ Telefon: E-post:
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Regiongavleborg.se Hållbar regional utveckling och tillväxt i Gävleborg Maria Gelin Axelsson.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
FLYKTINGAR I VÄRLDEN Nära 60 miljoner människor är på flykt i världen
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Statistikbilder för augusti Källa: Arbetsförmedlingen Inskrivna arbetslösa i augusti 2015 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16.
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Miljömålen består av tre slags mål
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Miljömålen består av tre slags mål
Skördeutfall 2018 Gävleborg.
Upphandlingssamverkan 2.0
Presentationens avskrift:

SYSTEMANALYS GÄVLEBORG Remisskonferens 14 mars 2013

SYSTEMANALYS GÄVLEBORG SYSTEMANALYSEN … … är ett inriktningsdokument och därmed ett underlag för framtida planering av åtgärder i transportsystemet. För Gävleborgs del blir den ett viktigt underlag för prioriteringar av framtida åtgärder (som kommer att ske i samband med arbetet med ny Länstransportplan etc.)

GLÖM INTE UTGÅNGSPUNKTEN! Det regionala utvecklingsprogrammet (RUP/RUS) och de lokala, regionala och nationella mål som har betydelse för infrastruktur och kommunikation. SYSTEMTÄNKANDE KRÄVS !!!! HUR VILL NI ATT GÄVLEBORG SKA UTVECKLAS FRAM TILL 2025? ÖKAD RÖRLIGHET, TILLGÄNGLIGHET ELLER EFFEKTIV TRANSPORTINFRASTRUKTUR ÄR INTE SEPARATA MÅL UTAN MEDEL FÖR ATT UPPNÅ ERA UTVECKLINGSMÅL!

HELHET och DELAR DET SOM ÄR BÄST FÖR HELHETEN BÖR VARA UTGÅNGSPUNKTEN FÖR ERA PRIORITERINGAR

LÄGET Källa: Förstasidan Gävle Dagblad den 14 mars 2013

Hur går det? Källa SCB, bearbetning Sweco Eurofutures AB

Hur går det? Ljusdal FA: 6,8 % Hudiksvall FA: 16,8 % Bollnäs/Söderhamn FA: 22,7 % Gävle/Sandviken FA: 53,7 %

Hur går det? Befolkningsutveckling i Gävleborgs kommuner och Riket perioden 2001 – 2011 Källa: SCB, bearbetning Sweco Eurofutures

Hur går det? Utveckling av sysselsättningen i Gävleborgs kommuner och Riket perioden 2000 – 2010 Källa: SCB, bearbetning Sweco Eurofutures

Hur går det? Generationsväxling 2010 – 2025 i Gävleborgs kommuner Källa: Arbetsförmedlingen, bearbetning Sweco Eurofutures

Hur går det? Källa: rAps, bearbetning Sweco Eurofutures

Hur går det? 325,1 miljoner ton 12,1 miljoner ton

GÄVLEBORG – DEL AV EN HELHET Botniska korridoren Källa: EU-kommissionen ,TEN-T core network and network corridors, ”Connecting Europe Facility” (2012)

GÄVLEBORG – DEL AV EN HELHET = Positivt pendlingsnetto = Jämvikt = Negativt pendlingsnetto Källa: SCB, bearbetning Sweco Eurofutures

GÄVLEBORG – DEL AV EN HELHET

MÄNS OCH KVINNORS PENDLING

DELARNAS SAMSPEL Drygt 1 600 personer pendlar från Gävleborg till Stockholm I Gävleborgs funktionella arbetsmarknadsregioner ser vi bland annat följande pendlingsrelationer: PENDLING PENDLARE KVOT Gävle – Sandviken 5474 0,90 Gävle – Uppsala FA 3385 1,51 Hudiksvall - Nordanstig 1369 2,69 Bollnäs – Ovanåker 1350 1,10 Söderhamn – Bollnäs 1122 0,87 Nordanstig – Sundsvall 373 0,22 Hofors - Dalarna 338 0,72 Ljusdal – Hudiksvall 310 0,83

GÄVLEBORG – HELHET OCH DELAR

DELARNAS SAMSPEL Källa: SCB, bearbetning Sweco Eurofutures AB

FRAMTIDENS FUNKTIONELLA ARBETSMARKNADER 31. FA Hudiksvall Hudiksvall Nordanstig Ljusdal 30. FA Bollnäs-Söderhamn Söderhamn Bollnäs Ovanåker Transportsystemet ska stödja den regionala funktionaliteten! Tillväxtverket (NUTEK) gjorde år 2005 en framskrivning av de funktionella arbetsmarknaderna i Sverige år 2030 Bedömningen var att det då finns 54 (72) FA i Sverige Gävleborg bedömdes bestå av 3 (4) FA-regioner år 2030 Förändringen är att Ljusdal bedöms gå upp i Hudiksvalls FA-region 29. FA Gävle Gävle Ockelbo Sandviken Hofors Älvkarleby

VAD BEHÖVER GÖRAS? För att öka Gävleborgs regionala konkurrenskraft , stärka och vidga era funktionella arbetsmarknadsregioner samt få ett mer hållbart resande behöver ni prioritera: Insatser som förstärker den inomregionala integrationen Insatser som stärker er tillgänglighet till Uppsala – Arlanda - Stockholm respektive Sundsvall Insatser som förbättrar ert näringslivs tillgänglighet till externa marknader Våga prioritera stråk som har stora pendlings- eller transport-strömmar och/eller kan förväntas få betydligt högre sådana för att få god regional effekt av era investeringar Satsa på att öka standard, kapacitet, framkomlighet, tillförlitlig-het, säkerhet, och turtäthet i dessa, prioriterade stråk.

VAD BEHÖVER GÖRAS? OSTKUSTSTRÅKET GÄVLE HAMN De nordsydliga stråken - Botniska Korridoren – är en pulsåder som förbinder de största orterna och kopplar upp hela länet mot omvärlden. OSTKUSTSTRÅKET Ostkustbanan behöver dubbelspår på sträckorna Furuvik-Skutskär, norra infarten till Uppsala samt Gävle-Sundsvall för att hantera kapacitetsbrister och öka tillgängligheten – nationellt, inter-regionalt och inomregionalt. E4:an behöver kapacitetshöjning på vissa delar. GÄVLE HAMN Gävle hamn är av internationellt och nationell betydelse och behöver elektrifierad järnvägsanslutning för att kunna öka sin kapacitet och stödja en ökad regional konkurrenskraft. NORRA STAMBANESTRÅKET Norra stambanan, behöver dubbelspår på sträckorna Kilafors-Holmsveden och norra infarten Ockelbo för ökad kapacitet minskad störningskänslighet

VAD BEHÖVER GÖRAS? Gävle/Sandviken – Hofors – Falun/Borlänge De östvästliga stråken förbinder era tätorter och kopplar upp hela länet mot omvärlden. Gävle/Sandviken – Hofors – Falun/Borlänge behöver dubbelspår/mötesplatser för att öka pendlingsmöjligheterna – inom länet och med grannarna. Edsbyn- Bollnäs- Hudiksvall behöver en Trönödiagonal för minska restider och bidra till viktig regionförstoring i denna del av länet. Vägen Hudiksvall – Delsbo – Ljusdal – Härjedalen behöver insatser för kortare restider och höjd trafiksäkerhet.

VAD BEHÖVER GÖRAS? Andra viktiga insatser; RIKSVÄG 83 (Ljusdal – Bollnäs – Gävle) knyter samman tre av era fyra FA-regioner och behöver ökad säkerhet och framkomlighet. Riksväg 50 och riksväg 56 (Räta linjen) behöver framförallt få en höjd trafiksäkerhet för att bättre klara dagens och framtida trafikmängder. Gävle resecentrum skulle kunna utformas effektivare med bl a en ökad koppling mellan transportslagen. Det skulle minska restiderna och underlätta pendling.

Persontransporter PRIORITERADE STRÅK Gävle-Älvkarleby/Skutskär-Uppsala-Arlanda-Stockholm Sundsvall-Hudiksvall-Söderhamn-Gävle Gävle-Sandviken-Hofors-Falun/Borlänge ÖVRIGA HUVUDSTRÅK Söderhamn-Bollnäs-Alfta-Edsbyn Ljusdal-Bollnäs-Ockelbo-Gävle Färila-Ljusdal-Delsbo-Hudiksvall INSATSER Framförallt åtgärder för ökad standard, kapacitet, framkomlighet, tillförlitlighet, säkerhet och turtäthet.

SLUTSATSER PERSONTRANSPORTER INSATSER Framförallt åtgärder för ökad standard, kapacitet, framkomlighet, tillförlitlighet, säkerhet och turtäthet. STRÅK Följande huvudstråk är av högsta prioritet: • Gävle-Älvkarleby/Skutskär-Uppsala-Arlanda-Stockholm • Sundsvall-Hudiksvall-Söderhamn-Gävle • Gävle-Sandviken-Hofors-Falun/Borlänge För ökad rörlighet för arbets- kompetens/studiependling krävs åtgärder även för: • Söderhamn-Bollnäs-Alfta-Edsbyn • Ljusdal-Bollnäs-Ockelbo-Gävle • Färila-Ljusdal-Delsbo-Hudiksvall

Näringslivets transporter PRIORITERADE STRÅK Botniska korridoren/E4 Gävle-Arlanda -Stockholm Bergslagsbanestråket/E16 ÖVRIGA HUVUDSTRÅK Norra Stambanestråket/rv83/rv84 Söderhamn-Bollnäs-Alfta-Edsbyn Gävle-Sala-Västerås /rv 56 NODER Gävle hamn INSATSER Järnväg: Kapacitetshöjning, plan- och profiljustering, bärighetsåtgärder Väg: Framkomlighet samt säkerhets- åtgärder

ANDRA SLUTSATSER Regional samverkan och samsyn kring analysen och era viktigaste prioriteringar är en nyckel till framgång och ger er en starkare röst i ”Stockholm”! På kommunal nivå behöver ni medvetet planera bostäder och lokal transportinfrastruktur så att ni knyter upp er mot de regionala stråken. Prioriteringar handlar om att göra vägval.