SYSTEMANALYS GÄVLEBORG Remisskonferens 14 mars 2013
SYSTEMANALYS GÄVLEBORG SYSTEMANALYSEN … … är ett inriktningsdokument och därmed ett underlag för framtida planering av åtgärder i transportsystemet. För Gävleborgs del blir den ett viktigt underlag för prioriteringar av framtida åtgärder (som kommer att ske i samband med arbetet med ny Länstransportplan etc.)
GLÖM INTE UTGÅNGSPUNKTEN! Det regionala utvecklingsprogrammet (RUP/RUS) och de lokala, regionala och nationella mål som har betydelse för infrastruktur och kommunikation. SYSTEMTÄNKANDE KRÄVS !!!! HUR VILL NI ATT GÄVLEBORG SKA UTVECKLAS FRAM TILL 2025? ÖKAD RÖRLIGHET, TILLGÄNGLIGHET ELLER EFFEKTIV TRANSPORTINFRASTRUKTUR ÄR INTE SEPARATA MÅL UTAN MEDEL FÖR ATT UPPNÅ ERA UTVECKLINGSMÅL!
HELHET och DELAR DET SOM ÄR BÄST FÖR HELHETEN BÖR VARA UTGÅNGSPUNKTEN FÖR ERA PRIORITERINGAR
LÄGET Källa: Förstasidan Gävle Dagblad den 14 mars 2013
Hur går det? Källa SCB, bearbetning Sweco Eurofutures AB
Hur går det? Ljusdal FA: 6,8 % Hudiksvall FA: 16,8 % Bollnäs/Söderhamn FA: 22,7 % Gävle/Sandviken FA: 53,7 %
Hur går det? Befolkningsutveckling i Gävleborgs kommuner och Riket perioden 2001 – 2011 Källa: SCB, bearbetning Sweco Eurofutures
Hur går det? Utveckling av sysselsättningen i Gävleborgs kommuner och Riket perioden 2000 – 2010 Källa: SCB, bearbetning Sweco Eurofutures
Hur går det? Generationsväxling 2010 – 2025 i Gävleborgs kommuner Källa: Arbetsförmedlingen, bearbetning Sweco Eurofutures
Hur går det? Källa: rAps, bearbetning Sweco Eurofutures
Hur går det? 325,1 miljoner ton 12,1 miljoner ton
GÄVLEBORG – DEL AV EN HELHET Botniska korridoren Källa: EU-kommissionen ,TEN-T core network and network corridors, ”Connecting Europe Facility” (2012)
GÄVLEBORG – DEL AV EN HELHET = Positivt pendlingsnetto = Jämvikt = Negativt pendlingsnetto Källa: SCB, bearbetning Sweco Eurofutures
GÄVLEBORG – DEL AV EN HELHET
MÄNS OCH KVINNORS PENDLING
DELARNAS SAMSPEL Drygt 1 600 personer pendlar från Gävleborg till Stockholm I Gävleborgs funktionella arbetsmarknadsregioner ser vi bland annat följande pendlingsrelationer: PENDLING PENDLARE KVOT Gävle – Sandviken 5474 0,90 Gävle – Uppsala FA 3385 1,51 Hudiksvall - Nordanstig 1369 2,69 Bollnäs – Ovanåker 1350 1,10 Söderhamn – Bollnäs 1122 0,87 Nordanstig – Sundsvall 373 0,22 Hofors - Dalarna 338 0,72 Ljusdal – Hudiksvall 310 0,83
GÄVLEBORG – HELHET OCH DELAR
DELARNAS SAMSPEL Källa: SCB, bearbetning Sweco Eurofutures AB
FRAMTIDENS FUNKTIONELLA ARBETSMARKNADER 31. FA Hudiksvall Hudiksvall Nordanstig Ljusdal 30. FA Bollnäs-Söderhamn Söderhamn Bollnäs Ovanåker Transportsystemet ska stödja den regionala funktionaliteten! Tillväxtverket (NUTEK) gjorde år 2005 en framskrivning av de funktionella arbetsmarknaderna i Sverige år 2030 Bedömningen var att det då finns 54 (72) FA i Sverige Gävleborg bedömdes bestå av 3 (4) FA-regioner år 2030 Förändringen är att Ljusdal bedöms gå upp i Hudiksvalls FA-region 29. FA Gävle Gävle Ockelbo Sandviken Hofors Älvkarleby
VAD BEHÖVER GÖRAS? För att öka Gävleborgs regionala konkurrenskraft , stärka och vidga era funktionella arbetsmarknadsregioner samt få ett mer hållbart resande behöver ni prioritera: Insatser som förstärker den inomregionala integrationen Insatser som stärker er tillgänglighet till Uppsala – Arlanda - Stockholm respektive Sundsvall Insatser som förbättrar ert näringslivs tillgänglighet till externa marknader Våga prioritera stråk som har stora pendlings- eller transport-strömmar och/eller kan förväntas få betydligt högre sådana för att få god regional effekt av era investeringar Satsa på att öka standard, kapacitet, framkomlighet, tillförlitlig-het, säkerhet, och turtäthet i dessa, prioriterade stråk.
VAD BEHÖVER GÖRAS? OSTKUSTSTRÅKET GÄVLE HAMN De nordsydliga stråken - Botniska Korridoren – är en pulsåder som förbinder de största orterna och kopplar upp hela länet mot omvärlden. OSTKUSTSTRÅKET Ostkustbanan behöver dubbelspår på sträckorna Furuvik-Skutskär, norra infarten till Uppsala samt Gävle-Sundsvall för att hantera kapacitetsbrister och öka tillgängligheten – nationellt, inter-regionalt och inomregionalt. E4:an behöver kapacitetshöjning på vissa delar. GÄVLE HAMN Gävle hamn är av internationellt och nationell betydelse och behöver elektrifierad järnvägsanslutning för att kunna öka sin kapacitet och stödja en ökad regional konkurrenskraft. NORRA STAMBANESTRÅKET Norra stambanan, behöver dubbelspår på sträckorna Kilafors-Holmsveden och norra infarten Ockelbo för ökad kapacitet minskad störningskänslighet
VAD BEHÖVER GÖRAS? Gävle/Sandviken – Hofors – Falun/Borlänge De östvästliga stråken förbinder era tätorter och kopplar upp hela länet mot omvärlden. Gävle/Sandviken – Hofors – Falun/Borlänge behöver dubbelspår/mötesplatser för att öka pendlingsmöjligheterna – inom länet och med grannarna. Edsbyn- Bollnäs- Hudiksvall behöver en Trönödiagonal för minska restider och bidra till viktig regionförstoring i denna del av länet. Vägen Hudiksvall – Delsbo – Ljusdal – Härjedalen behöver insatser för kortare restider och höjd trafiksäkerhet.
VAD BEHÖVER GÖRAS? Andra viktiga insatser; RIKSVÄG 83 (Ljusdal – Bollnäs – Gävle) knyter samman tre av era fyra FA-regioner och behöver ökad säkerhet och framkomlighet. Riksväg 50 och riksväg 56 (Räta linjen) behöver framförallt få en höjd trafiksäkerhet för att bättre klara dagens och framtida trafikmängder. Gävle resecentrum skulle kunna utformas effektivare med bl a en ökad koppling mellan transportslagen. Det skulle minska restiderna och underlätta pendling.
Persontransporter PRIORITERADE STRÅK Gävle-Älvkarleby/Skutskär-Uppsala-Arlanda-Stockholm Sundsvall-Hudiksvall-Söderhamn-Gävle Gävle-Sandviken-Hofors-Falun/Borlänge ÖVRIGA HUVUDSTRÅK Söderhamn-Bollnäs-Alfta-Edsbyn Ljusdal-Bollnäs-Ockelbo-Gävle Färila-Ljusdal-Delsbo-Hudiksvall INSATSER Framförallt åtgärder för ökad standard, kapacitet, framkomlighet, tillförlitlighet, säkerhet och turtäthet.
SLUTSATSER PERSONTRANSPORTER INSATSER Framförallt åtgärder för ökad standard, kapacitet, framkomlighet, tillförlitlighet, säkerhet och turtäthet. STRÅK Följande huvudstråk är av högsta prioritet: • Gävle-Älvkarleby/Skutskär-Uppsala-Arlanda-Stockholm • Sundsvall-Hudiksvall-Söderhamn-Gävle • Gävle-Sandviken-Hofors-Falun/Borlänge För ökad rörlighet för arbets- kompetens/studiependling krävs åtgärder även för: • Söderhamn-Bollnäs-Alfta-Edsbyn • Ljusdal-Bollnäs-Ockelbo-Gävle • Färila-Ljusdal-Delsbo-Hudiksvall
Näringslivets transporter PRIORITERADE STRÅK Botniska korridoren/E4 Gävle-Arlanda -Stockholm Bergslagsbanestråket/E16 ÖVRIGA HUVUDSTRÅK Norra Stambanestråket/rv83/rv84 Söderhamn-Bollnäs-Alfta-Edsbyn Gävle-Sala-Västerås /rv 56 NODER Gävle hamn INSATSER Järnväg: Kapacitetshöjning, plan- och profiljustering, bärighetsåtgärder Väg: Framkomlighet samt säkerhets- åtgärder
ANDRA SLUTSATSER Regional samverkan och samsyn kring analysen och era viktigaste prioriteringar är en nyckel till framgång och ger er en starkare röst i ”Stockholm”! På kommunal nivå behöver ni medvetet planera bostäder och lokal transportinfrastruktur så att ni knyter upp er mot de regionala stråken. Prioriteringar handlar om att göra vägval.