Lite sånt vi redan vet Världen vi lever i förändras allt snabbare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
IT-Driftsorganisationen Kävlinge, Staffanstorp & Burlöv ITIL-Processes Light IT-teamet Anders Hallström – IT-teamet.
Advertisements

Service Management & ITIL Solutions
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
Hugo Pettersson & Sara Bodin
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Nyttorealisering på 10 min
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Det lönar sig!.
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Att söka och förvalta kunskap
Hardware OS Data, User settings Applications IT utmaningar Beroenden mellan PC komponenter hämmar flexibiliteten Vad förändras Beroenden bryts med hjälp.
© Kamél Consulting & Chrysalis 2006 SAST Testledarskapet i förändring – eller Så blir du den bästa testledaren i vår spännande värld! Elisabeth Kamél &
En introduktion till Datakommunikation och Säkerhetstänkande
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
L U N D S U N I V E R S I T E T N Y I N F R A S T R U K T U R.
Introduktionskurs för användare Del 3
”Everyday Leadership”
Ett arbete med att etablera
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
Smartare administration i Quality Center HUGS 3 april 2008 Jan Czajkowski
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Systemkarta.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Bättre utbildningsresultat.
Kvalitet 1 RESULTAT AV DET NI GÖR FÖRVÄNTNINGAR
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Privata och publika moln Kund X Anders Brännfors
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Varför vänta! Dra nytta av nya funktioner i Maximo
Checklista Identitetshanteringssystem för SWAMID 2.0
Ramverk för patientmedverkan
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
Identitetshantering i praktiken
VIS breddinförande 1 feb-1 aug 2014
Modell för Utveckling av ledningssystem
En effektiv IT-struktur med en gemensam standardarbetsplats
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Standardisering ger dig mer tid Peter Frodin. EFFECT-Direct / BDD Systems Management Server (SMS) Infrastucture Optimization Model (IOM) Vista Nästa steg.
Projekt och Arkitektur
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
Säkerhetschef/informationssäkerhetschef
Viktigt när du upphandlar molntjänster
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
November 2005, bild 1 LDC på språng Johnny Nilsson Stora IT-dagen 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
1.1. TechNet Security Summit 2004 Security Framework ”Introduktion av ”Security in Depth” Marcus Murray.
Kapitel 10 (i ISO27002) - Från dröm till verklighet Jaak Akker
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
Nöjdare kunder med tydliga servicenivåer Therese Bülow BiTA Service Management AB Callcenter i fokus, Stockholm qpril 2012.
Konfiguraitonshantering EN KORT SAMMANFATTNING AV KONFIGURAITONSHANTERING.
Kostnadshantering Ansvarar för att de IT-tjänster som levereras har kostnadstäckning och att pris är i relation med kvalitén. Det finns indirekta och direkta.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
Introduktion till The Rational IT Model
Ramverk för patientmedverkan
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Vi är din IT-avdelning Alla storföretag har IT-avdelning / IT-chef. Mindre företag har inte resurser till samma lösningar. Vi erbjuder småföretag samma.
EAK
När systemen aldrig någonsin får stanna
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
I offentlighetens tjänst
Presentationens avskrift:

Lite sånt vi redan vet Världen vi lever i förändras allt snabbare Verksamheten står inför utmaningar och måste kunna anpassa sig snabbare IT – en del av problemet Denna Powerpoint är endast för internt bruk Får ej spridas. Business faces challenges More turbulent environment Less predictability More competitive More knowledgeable / demanding customers Globalization Business must respond Faster processes More flexibility More productivity / lower costs Better risk management IT måste vara en del av lösningen

Situationen enligt Gartner 80% av IT-kostnaderna är relaterade till den operativa nivån 50% av incidenterna återupprepas 60% av projekten levererar ej affärsfördelar 40% av personalen används ej effektivt Den operativa nivån är den som drar mest kostnader. Här finns alltså stor effektiviseringspotential. Hälften av alla incidenter återupprepas…det håller inte Beror på att vi varit teknikstyrda inte behovsstyrda Beror inte på att personalen är medvetet ineffektiva utan på att vi inte klarat ut roll-ansvar-befogenhet dvs processerna

Ökad komplexitet… E-Strategi E-handel Organi- sation Externa användare Användar-admin Kapacitets-planering Arkitektur Verktygs- val Integritet för transaktioner Affärs- processer Personberoende 3e-parts leverans Organi- sation Användar- profiler Prioritera IT-tjänster Användares behov E-post Fjärr- support Mjukvaru- distribution Kontors- verktyg Klient- mjukvara Helpdesk Externa användare Ökad komplexitet… Domän- hantering Kapacitet Redundans Hem- arbete Datalagring Navigation Varumärkes- hantering Närvaro Standarder Översättning Content Mgmt WEB Virus- skydd Policies Bandbredd Dokument- hantering Brandväggar Utformning Topologi Övervakning Desktop Nätverk, infrastruktur Hårdvara

Ökade krav Tillgänglighet Prestanda Högre värde av IT-tjänsterna

IT-tjänsterna måste svara upp till detta! Mål Höja kvaliteten Minska kostnaderna Öka flexibilitet (minskad tid, risk) Hur gör vi för att lyckas ? Införa strukturerade processer Förenkla processerna Öka automatisering Använda duktiga människor Quality – Reliability, availability and security Process, simplified and automated lead to using fewer, better-skilled and better supported people – reduce costs

ITIL – IT Infrastructure Library Generiskt ramverk Best practise Processer för att leverera IT-tjänster Tydliga roller, ansvar De facto och ISO-standard Stort stöd 10.000-tals användare

Incidenter från användare Operativa processer Incidenter från användare IT Drift Larm Service Desk Incident Management Problem Management Configuration Management RFC RFC Release Management Change Management

Taktiska processer (Framtida) affärsbehov Kunder (Framtida) affärsbehov Financial Management for IT Services Service Level Management Mätning & Mål Capacity Management Availability Management IT Service Continuity Management Rapporter, larm & avvikelser

Service Deskens organisation Kunder/användare IT-avdelningen Service Desk Specialister Leverantörer First line Koordinator Second line En användare genererar i genomsnitt 7 ärenden/år. (4 incidenter 3 RFC) 1000 anv= 7000 ärenden = ca 30 ärenden om dagen. Har man färre ärenden så är det inte ett tecken på att man är bra. Snarare att det finns ett flöde vid sidan av servicedesk En person i Servicedesk kan serva 500-1000 anv. Om man är uppe på 1000 anv så blir det enbart ett callcenter inte en SD. First line= de som sitter och tar emot tfnsamtal, bevakar web, mail osv. OBS de som sitter i first line bör helst vara en trebarnsmor som arbetar på halvtid den sociala kompetensen viktigast -van vid konfliktlösning -kan ha flera järn i elden samtidigt -bränner inte ut sig på kort tid. Second line= tillhör också SD organisationen men sitter inte i first line. Jobbar istället med ärenden som SD har ansvaret för men som man inte lyckats lösa vid första kundkontakten. First line och second line= SD Personalen roterar mellan first och second line. En person bör inte sitta mer än 6 fyratimmarspass i first line. För att öka samarbetet med IT-avdelningen så kan personal ur IT-avdelningens övriga organisation tjänstgöra ibland i second line. Koordinator ”stridsledningsofficer” den som följer, eskalerar fördelar uppgifter osv i SD. Skall alltid finnas. Skall inte vara personberoende utan en roll som roterar mellan SD-personalen. Koordinatorn är nyckelpersonen. Kommunicerar med third och foruth line samt användarna om incidenter inte hinner åtgärdas inom bedömd tid. Third line= IT organisationen. Indelad i olika kompetens/ansvarsgrupper till vilka ärenden skickas beroende på ärendeklass och om SD inte har som uppgift att lösa dem eller inte kan alternativt hinner med. Foruth line= Leverantörer m.m. utanför den egna organsiationen. Övningsuppgift: Hur många kunder/användare har Ni? Hur många ärenden per dag (x7/350) Hur lång tid tar det i genomsnitt att lösa ett ärende? Hur många ärenden är öppna i genomsnitt varje dag? Third line Fourth line

Incident Management Fokus: Återställ till normal funktion av tjänsten snarast möjligt Återställer till tjänstens normalläge snarast möjligt, genom ”work around”, rättning, åtgärd, kunskap Minimera effekter för verksamheten Proaktivt identifiera förbättringar för verksamheten Minimera risker för förlorade incidenter/ärenden Betona följande: Definitionen Minimera effekterna för verksamheten (oftast genom workaround) Exempel koppla om användaren till en annan skrivare om man inte kan skriva ut på den oridinarie. (Incidenten åtgärdad däremot inte problemet) Definition av incident: ”Alla händelser som avviker från normal funktion av en tjänst och som orsakar eller kan orsaka ett avbrott i eller störning av tjänsten.”

Problem Management Fokus: Identifiera orsaken till incidenter och skapa en lösning Minimera effekter för verksamheten av incidenter och problem Förhindra att samma fel (incidenter) återkommer Skapa lösningar på problem Uppdatera ”Known Errors”/kunskapsdatabas Known Error = Ett problem för vilket orsaken fastställts och en permanent eller temporär lösning tagits fram Proaktivt identifiera möjliga (troliga) framtida problem och lösningsförslag för att förekomma Betona definitionen. Underhåller kunskapsdatabasen Definition av problem: ”Den underliggande orsaken till en eller flera incidenter.”

Change Management Skapa standardmetoder för att hantera förändringar Fokus: Säkerställa att beslutade metoder och rutiner används för att hantera alla ändringar med syfte att minimera incidenter som följd av ändringar Skapa standardmetoder för att hantera förändringar Beslut om ändringar ska fattas av behörig Minimera antal och betydelsen av incidenter orsakade av förändringar RFC kan komma från problem, kund, omvärldsbevakning… En RFC (Request for Change) kategoriseras och beslut kan fattas på olika nivåer. Många beslut fattas av Change Advisory Board – en tillsatt grupp som behandlar större förändringar

Release Management Release Management används för Fokus: Genomföra utrullningar av mjuk- och hårdvara Release Management används för större eller viktigare hårdvaruutrullningar större mjukvarutrullningar paketering av flera ändringar Skapar och kontrollerar installationsprocedurer Genomför korrekta, testade och auktoriserade förändringar enligt en Release Policy Underhåller ”bibliotek” med godkända programvaror Mall att använda och jämföra med i övriga processer Release Management är den process som verkställer beslutade förändringar. Release Management svarar för planläggningen av införandet och tester sett i ett större sammanhang innan genomförandet verkställes. Liknelse: Antag att Du skadat huvudet, bröstet och benen i en bilolycka. Man konstaterar att Du måste opereras i samtliga fall. Release Management är den som bestämmer i vilken ordning och hur många dagar det skall gå mellan operationerna för att du skall klara av det hela. Release: auktoriserad förändring av mjuk- och/eller hårdvara Versionshantering ett nyckelbegrepp

Microsoft Operations Framework Process-modell Organisations-modell Risk-modell Referens-arkitektur

MOF - omfattning Strukturer att bemöta komplexitet Processmodell Situation Behov Lösning Ökad komplexitet inom IT Anspänningar pga olika fokus Mekanism att hantera spänningar Organisationsmodell Process Model: Strong disciplined processes to meet the business objectives Team Model: Handle multiple objectives simultaneously Risk Model: Live with risks Ökat beroende av tillgänglighet till IT Inbyggd, proaktiv riskhantering Riskmodell

MOF Innehåll Processmodell Organisationsmodell Riskmodell Föreskrivande innehåll ITILs grundprocesser + tillägg / komplettering Tydligare granskningsanvisningar Organisationsmodell Roller och ansvar Riskmodell Riskhantering som en naturlig del av alla processer Process Model Focuses on guidance that is prescriptive versus descriptive Adds prescriptive content to ITIL-defined processes Adapts ITIL core processes and others as SMFs Places all service management functions on a single diagram that simultaneously: Allows operations practitioners to better understand and manage Shows concurrent operational activity Associates explicit review activities with the model Team Model ITIL defines roles, but not IT operations functional roles Embedded Risk Model Ongoing risk management

MOFs Riskhantering Varje processägare måste: Identifiera potentiella risker Utvärdera sannolikheten av risken Planera aktiviteter för att minska eller eliminera risken Förstå konsekvensen / sårbarheten av risken Planera för att mildra kvarvarande risker Identifiera indikatorer för övervakning och att initiera plan för att hantera konsekvens

Riskhantering

MOF Continuous Improvement Roadmap När är vi framme? Var är vi nu? Hur kommer vi dit? Var vill vi vara?

Infrastructure Optimization IT personal upptagna med eldsläckning Användare skapar egna lösningar IT personal utbildade i best practice, exvis MOF, ITIL, etc. Användare vill ha grundläggande IT-tjänster IT personalen hanterar effektiva, kontrollerade miljöer Användare har de rätt verktyg, hög tillgänglig-het och tillgång till info IT är en strategisk resurs Användare ser IT som en partner och katalysator för affärsprocesser IT processer ej definierade Hög komplexitet pga dåliga processer och minimal central kontroll Central administration av säkerhet Standardarbetsplats används, dock ej genomgående SLA kopplade till affärsbehov Tydliga och genomgående använda standarder, säkerhet, processer (MOF, ITIL) Ständig förbättring en del av kulturen Information lättåtkomlig och säker överallt Versioner och release-status på PC okänd Ingen gemensam struktur för åtkomst Flera katalogtjänster för autentisering Viss automation för distribution av program Automatisk identitets- och tillgångshantering Automatiserad system management Självbetjäning och karantänzoner används av systemen för att säkerställa efterlevnad och hög tillgänglighet