Produktionsfunktionsansatser Tillgänglighetsansatser Regionförstoring eller regionförtätning? Hur mycket av tillväxteffekter fångas av samhällsekonomiska.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
LÖNEBILDNINGSRAPPORTEN 13 november 2008 Juhana Vartiainen.
Magnus Henrekson Mikael Stenkula
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Ett projekt inom Lean Automation
F12: sid. 1 Föreläsning 12 Gränser för ekonomisk politik  Kan politiska beslutsfattare styra ekonomin rätt?  Vill politiska beslutsfattare styra ekonomin.
Varför växer inte vissa företag?
Näringsdepartementet Hur kan den kommande innovationsstrategin för Sverige stödja internationalisering? Sara Modig Nationella Klusterkonferensen Karlstad.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Resmål och resvägar Val av transport.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Jonas Eliasson Professor Transportsystemanalys, KTH
Tillväxteffekter i samhällsekonomiska kalkyler
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Beskrifning öfver Örebro län 1849 Folklynnet i detta län ej just något utmärkande från det Svenska nationallynnet i allmänhet, men väl den i hela riket.
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
© Jerry Engström Campus Västervik
Sida Seminarium om Stadsutbredning och yttre kärnor Urbanekonomisk forskning om Stadsutbredning och yttre kärnor 25 november 2009 Ulf.
Regionala stadskärnor RUFS 2010 och bakgrund Seminarium 25 november 2009 Göran Johnson Regionplane- och trafikkontoret, SLL.
Penningpolitik och räntebana Lars E.O. Svensson Sveriges riksbank 22 augusti
Stina Randevall Hjärtstam
LÖNEBILDNINGSRAPPORTEN 2014
0/27 Richard Palmer & Jouko Kinnunen Utbildningsutredningen 2005.
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
Slutanalys inför den regionala utvecklingsstrategin
Lönebildningsteorier
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Kunskapsintensiva miljöer och ekonomisk tillväxt Hans Lööf Centre of Excellence for Science and Innovation Studies, KTH. 1.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Vad är ett bra företagsklimat? 22 oktober 2009 Henrik Andersson, Analyschef.
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Det ekonomiska värdet i personnamn Angela Djupsjöbacka & Jonas Lagerström Åbo Akademi University
F12: sid. 1 Föreläsning 12 Gränser för ekonomisk politik  Kan politiska beslutsfattare styra ekonomin rätt?  Vill politiska beslutsfattare styra ekonomin.
UTBILDNING OCH EKONOMI Lygdbäck, V. (1993) - en historisk tillbakablick Utbildning som investering i humankapital fram till 1900-t sågs utbildning som.
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
1 Mötesplatser – Att planera, skapa och utveckla STADSBYGGNADSDAGEN 29 AUGUSTI UPPLANDS VÄSBY Göran Cars Samhällsplanering och miljö KTH.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Arbetsmarknadsreformer och lönebildning i Sverige Lars Calmfors UCLS: Konferens om lönebildning 21 oktober 2013.
Regeringens arbetsmarknadsreformer och lönebildningen Lars Calmfors ABF, Göteborg 5/
Presskonferen s 30 Augusti Penningpolitiskt möte 29 augusti 2006 Bedömning baseras på Inflationsrapporten i juni Ny information om den ekonomiska.
Tiggarna på våra gator – hur ska vi förhålla oss?
BNP i fasta priser.
Kapitel 2 Nationalekonomiska verktyg. 1 Modeller och data En modell –är en teoretisk referensram baserad på förenklande antaganden –som hjälper en att.
Föreläsning 3 Varu och penningmarknaderna tillsammans IS-LM modellen
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Åsa Olli Segendorf KONJUNKTURINSTITUTET 7 oktober 2015 Lönebildningsrapporten 2015.
Produktivitetskommissionen i Skåne Kick-off seminarium 13 november 2015 Pernilla Johansson, PhD Senior Ekonom.
FASTIGHETS- BRANSCHENS REKRYTERINGSBEHOV RAPPORT
Teknologisk utveckling i Kina: trender och implikationer Fredrik Sjöholm Institutet för Näringslivsforskning.
Lägstalöner och sysselsättning Lars Calmfors Lönebildningen inför avtalsrörelsen 2016 Svenskt Näringsliv 21/
1 Medfinansiering - växelspelet mellan stadsbyggnad och infrastruktur _ Kommek Malmö den 17 augusti 2016 Göran Cars Tekniska Högskolan, Stockholm.
I städer, på landsbygder och allt däremellan
Ulf Tynelius.
Resvanor och faktorer som påverkar bilresandet Jonas Eliasson Trafikdirektör, Stockholms stad Professor i transportsystemanalys, KTH Basfakta om.
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Kortsiktig /Långsiktig effekt
KONJUNKTURINSTITUTET
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2017
Handels om ”hyvling” - domen i AD den 30 november 2016
Ekonomisk hållbarhet och ett växande näringsliv !
Kan tillit främja tillväxt?
Nyheter i modellsystemet Rapsdagen
Presentationens avskrift:

Produktionsfunktionsansatser Tillgänglighetsansatser Regionförstoring eller regionförtätning? Hur mycket av tillväxteffekter fångas av samhällsekonomiska kalkyler? CTS Temadag 5 november: Skapar infrastrukturinvesteringar ekonomisk tillväxt?

Empiri: tillgänglighet och tillväxt Maria Börjesson Docent transportsystemanalys, KTH Biträdande föreståndare CTS

Agglomerationseffeker Väl utvecklad teoretisk grund Många empiriska studier: Först: Samband mellan storlek och produktivitet Sedan Sedan samband mellan täthet eller tillgänglighet och produktivitet Mer policyrelevant Empirin studerar sällan enskilda mekanismer Orsaksambandet kan ifrågasättas (trots teoretisk grund) Riktning Selektion (Combes, Duranton, & Gobillon, 2008; Graham, Melo, Jiwattanakulpaisarn, & Noland, 2010)

Sjunkande transportkostnader samt skalfördelar Intern för en bransch, ett företag eller en stad. Grunden: agglomerationseffekter

Mekanismer Delning – fler kan dela på offentliga och privata anläggningar, infrastruktur och utrustningar, och på marknader och risker. Det innebär ett effektivare utnyttjande av resurser och en mer specialiserad, diversifierad och anpassningsbar arbetsmarknad. Matchning – en förvärvsarbetandes kompetens kan matchas bättre mot en specialiserad arbetsuppgift hos en specifik arbetsgivare Lärande – genom att träffa många andra sprids och vidareutvecklas kreativitet, idéer och kunnande (”knowledge spillover” )

Högre löner i städer indikerar agglomerationsfördelar Strömquist (2005)

Högre löner i städer indikerar agglomerationsfördelar Yankow (2006) finner en urban lönepremie på procent Många studier med elasiticter på mellan 1% och 6% Gould (2007) estimerar en modell som tar hänsyn till selektionsprocessen för arbetstagare som flyttar till städerna och finner ingen urban lönepremie alls.

Studies

Täthet bättre mått Senare studier täthet (baserat på avstånd) istället för storlek ger elasticitet på 3-5% Indikerar att man kan öka produktivitet med transportinvesteringar genom att öka den effektiva densiteten.

Tillgänglighetsmått ger bättre policyrelevans

Produktivitetseffekter av en investering

Studies

Konsensus om att en större effektiv täthet (eller bara täthet) leder till högre produktivitet, men en elasticitet mellan 2-10% Svensk skattning i intervallet Högre elasticitet i Mälardalen Högre elasticitet för resenärer med höga löner Vad säger empirin?

Högre i mer kunskapsintensiva branscher: Högre i kunskapsintensiva branscher

Hur stora blir inkomsteffekterna? Namn KÖ från arbetsresor Inkomst- effekt E18 Hjulsta - Ulriksdal3320 E4/E12 Umeå22 Marieholmspaketet2936 E4 Förbifart Stockholm Norrbotniabanan4028 Åtgärdsplan

Sambandet kan gå åt olika håll Endogenitet: Oberoende variabel påverkas av den beroende Vanligaste lösningen: instrument Svårt att dra säkra slutsatser om hur skattningarna påverkas Mer rumsligt och branschmässigt mer disaggregerade data gör det än svårare att hitta adekvata instrumentvariabler. Graham och van Dender (2011): följa istället enskilda mekanismer som skapar agglomerationsfördelar på mikronivå. Men tappar man något annat då? Metodproblemen gör skattningarna osäkra

Effekter på sysselsättning Ersättning från socialförsäkringar i förhållande till löner

Få studier gör explicit skillnad Det finns skäl att tro att arbetsmarknaden fungerar bättre om man att förtätar regionen snarare än ”förstorar” den genom längre pendling (Strömquist, 2005). De flesta städer med hög tillväxt har en attraktiv/koncentrerad kärna Preferenser för korta avstånd/tät bebyggelse Förutsättning för gång/cykel och minskat bilresande Regionförstoring med ny infrastruktur riskerar dessutom att på sikt sprida ut bebyggelse Kräver än mer investeringar på sikt Regionförtätning och regionförstoring?

Dyrt att förtäta…men…

Väl utvecklad teoretisk grund. Konsensus om att en större effektiv täthet (eller bara täthet) leder till högre produktivitet, men en elasticitet mellan 2-10% Verkar gälla även tillgänglighet från transportsystemet. Större effekt på mer specialiserade arbetsmarkandander. Färre studier gäller sysselsättning – men omvända ser ut att gälla. Men svåra metodproblem gör orsakssambandet oklart Graham och van Dender (2011): följa istället enskilda mekanismer som skapar agglomerationsfördelar på mikronivå. Men tappar man något annat då? Slutsats